Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO


PIEŚŃ O ZAMORDOWANYM NARODZIE ŻYDOWSKIM - REPLIKA
PROGRAM PRZEGLĄDU FILMÓW DOKUMENTALNYCH, DOTYCZĄCYCH ŁÓDZKIEGO GETTA
19-24 kwietnia 2004 r., kino Charlie


PROGRAM:


19 kwietnia (poniedziałek) godz. 16.30:

STACJA RADEGAST (10 min.)
FOTOAMATOR

20 kwietnia (wtorek) godz. 16.30:

DZIECI Z ŁÓDZKIEGO GETTA
KRÓL I BŁAZEN

21 kwietnia (środa) godz. 16.45:

STACJA RADEGAST (10 min.)
OPOWIEŚĆ O CHAIMIE RUMKOWSKIM I ŁÓDZKICH ŻYDACH

22 kwietnia (czwartek) godz. 16.30:

DZIECI Z ŁÓDZKIEGO GETTA
KRÓL I BŁAZEN

23 kwietnia (piątek) godz. 16.30:

LITZMANNSTADT GHETTO
HA-ZAMIR

24 kwietnia (sobota) godz. 16.30:

LITZMANNSTADT GHETTO
DZIELNICA ŚMIERCI



OPISY FILMÓW:


LITZMANNSTADT GHETTO

scen. i reż. Daniel Szylit, 1965, POLSKA, 15 min.
zdj. Bogdan Chłamczyk, 35 mm cz.b.

Film o charakterze reportażu historycznego opartego na autentycznych dokumentach archiwalnych z czasów drugiej wojny światowej. Ukazuje tragiczne dzieje Żydów łódzkiego getta, jego wewnętrzne życie oraz klimat tego miejsca - gdzie na obszarze 4 km2 tłoczyło się 160 tysięcy ludzi.


FOTOAMATOR

reż. Dariusz Jabłoński, 1998, POLSKA, 78 min.
zdj. Tomasz Michałowski, muz. Michał Lorenc, scen. Andrzej Bodek, Arnold Mostowicz, Dariusz Jabłoński

W 1987 roku w jednym z wiedeńskich antykwariatów odnaleziono kilkaset kolorowych slajdów z czasów drugiej wojny światowej - jedne z pierwszych kolorowych pozytywów wykonanych na świecie. Zdjęcia przebadała grupa historyków Holocaustu: okazało się, iż zostały wykonane przez Waltera Genewiena - głównego księgowego łódzkiego getta i przedstawiają obrazy tamtego miejsca. Obraz, zarejestrowany na slajdach, stał się podstawą filmu o Holocauście przedstawionym z punktu widzenia niemieckiego urzędnika. Każde słowo w filmie pochodzi z autentycznych przekazów: z korespondencji Geneweina do przełożonych, z listów do firmy produkującej slajdy, z zapisu zeznań składanych przez księgowego z 1947 roku. Jedynymi współczesnymi głosami są fragmenty rozmowy z Arnoldem Mostowiczem, żydowskim lekarzem, świadkiem przedstawionych wydarzeń. Praca nad filmem trwała ponad pięć lat. Członkowie ekipy szukali po całej Łodzi miejsc ze slajdów Geneweina, aby móc pokazać ich stan dzisiejszy. Dużo czasu zajęły również poszukiwania w archiwach polskich i niemieckich. Dzięki temu każde kolorowe zdjęcie sprzed lat jest zestawione z czarno-białym zdjęciem tego samego miejsca we współczesnej Łodzi.


OPOWIEŚĆ O CHAIMIE RUMKOWSKIM I ŁÓDZKICH ŻYDACH

reż. Peter Cohen, 1982, SZWECJA, 53 min.
16 mm/ cz.b (j.angielski)

Likwidacja polskich Żydów przez nazistowski aparat zagłady posiada swą liczną dokumentację i wydaje się być powszechnie znany. Mniej mówi się o reakcjach społeczeństwa żydowskiego na ich sytuację, co robiono, aby jej przeciwdziałać. Dokument porusza problematykę i dylematy moralne, i etyczne, dotyczące drugiej wojny światowej, wnikając w środowisko żydowskie.

Jego czołowa postać - desygnowany przez Niemców na stanowisko Przewodniczącego Łódzkiego Zgromadzenia Żydowskiego Chaim Rumkowski stworzył niezwykle rozbudowany mechanizm biurokracji getta i nadzorował jego poszczególnymi resortami. Wykorzystując rzadkie materiały archiwalne, w tym setki fotografii Zgromadzenia Żydowskiego, film obrazuje poczynania tego zgromadzenia, warunki codziennego życia dla mieszkańców getta, kontakty Rumkowskiego z Nazistami, aż po stopniowy rozpad getta i deportację żyjących w nim ludzi do obozów zagłady. Jako widzowie, jesteśmy świadkami iluzorycznych tryumfów oraz końca łódzkiego getta.


KRÓL I BŁAZEN

anim. i reż. Elad Dan, 1999, IZRAEL, 50 min.
muz. Avi Binyamin, kolor (j. hebrajski)

Aby postarać się zrozumieć charakter i historię łódzkiego getta film prezentuje dwie historie dwóch indywidualności, tamtego okresu i miejsca, o przeciwnych sobie typach osobowości - sposobach radzenia z okupacyjnym koszmarem.

Oblicze getta nie unika bowiem konrowersyjnych osądów: niektórzy postrzegają je jako zdumiewający i przerażający zarazem przypadek współpracy z Nazistami, inni jako bohaterską próbe przeżycia Holocaustu.

W nawiązaniu do tytułu, królem (King) jest tutaj Chaim Rumkowski - Przewodniczący Żydowskiego Zgromadzenia. Kpiarzem (Jester) jest zaś Yankele, którego zgryźliwe satyry i żartobliwe piosenki nagrywano dla kronik getta, ukrytych w studni a odnalezionych już po wojnie.

Jest to swoista składanka materiałów archiwalnych, fotografii i materiałów, i obrazów Łodzi, zlewając się w całość grafiką i animacjami komputerowymi.


HA-ZAMIR

reż. Rob Cooper, 2000, USA, 55 min.
(j. angielski)

Ha-Zamir to dokument o dwóch chórach. Chór Hazomir (1899 - 1941), został założony w Łodzi na przełomie wieków, w getcie - był to pierwszy na terenie Łodzi żydowski chór mieszany. w 1969r. w Bostonie założono Zamir Chorale, chór bedący duchowym spadkobiercą dawnego łódzkiego Hazomiru.

W 1999 roku, by uczcić 30-lecie swego istnienia i setną rocznicę założenia Hazomiru, bostoński Zamir wyruszył w tournee po Polsce, dając koncerty w Łodzi, Warszawie, Krakowie i Oświęcimiu. Film stanowi dokument z tej podróży, opowiadając jednocześnie o życiu kulturalnym przedwojennej Łodzi, a także o tym, jak kultura i sztuka istniały w samym getcie.


STACJA RADEGAST

reż. Małgorzata Burzyńska-Keller, 2003, POLSKA, 10 min.
muz. Wojciech Lemański

W okresie międzywojennym Łódź była drugim co do wielkości skupiskiem żydowskim w Polsce i stanowiła ważny ośrodek diaspory. W 1939 roku mieszkało tu 233 tys. Żydów czyli przeszło 34% ogółu ludności miasta. Pod względem składu społecznego różnili się oni od pozostałych mieszkańców Łodzi - Polaków i Niemców. Ich udział w gospodarce miasta wynosił przeszło 60%.

Film posługując się w dużej mierze autentycznymi zdjęciami, a także nawiązując obrazem do dzisiejszego wyglądu zapomnianych miejsc, opowiada o Łodzi żydowskiej ioraz getcie. Tytułowa Stacja Radegast to stacja przeładunkowa getta na Radogoszczu - miejsce przeładunku żywności, opału i surowców oraz załadunku produkcji getta. Od roku 1942, a zwłaszcza w 1944, po ostatecznej decyzji o likwidacji, ze Stacji Radegast odchodziły systematyczne transporty ludności żydowskiej do obozów zagłady.


DZIELNICA ŚMIERCI

Scenariusz i reżyseria: Edward Etler, film dokumentalny, Polska 1994, 46 minut
zdjęcia: Tadeusz Kośmider, muzyka: Leszek Orlewicz, montaż: Wawka Etler, Mirosław Dobek, dźwięk: Mirosław Dobek, producent: Jacek Gwizdała.

Film o łodzkim getcie - "Dzielnica śmierci" - zrealizowany został w Izraelu, gdzie żyje większość ocalałych z getta więźniów. Rzecz w tym, że byli mieszkańcy łódzkiego getta, podobnie jak inni Żydzi ocaleni z zagłady, zachowali w Izraelu milczenie przez 50 lat swojego życia. Uznali, że ciągłe przypominanie przeszłości i ciągłe przypominanie Shoah może obciążyć psychicznie następne pokolenia. Przez pół wieku Izrael nie odnosił się do holokaustu jak do nieodłącznego kawałka historii narodu żydowskiego. Dla Izraelczyków zagłada była czymś, z czym trudno się pogodzić i jeszcze trudniej żyć. Ponadto niebywale trudno było im pogodzić się z myślą, że prawo do życia we własnym kraju uzyskali dzięki zagładzie 6 milionów Żydów, a nie dzięki walce wyzwoleńczej, którą prowadzili w byłej mandatowej Palestynie z odwagą i determinacją. Był to jeszcze jeden powód, dla którego nikt poza instytutami naukowymi nie zbliżał się do ocalonych z obiektywem i mikrofonem. Poza tym nacisk na zbrodnie popełnione przez nazistów mógł, w przekonaniu sterników państwa, zaszkodzić przyjaźni izraelsko - niemieckiej opartej na odszkodowaniach wypłacanych przez Republikę Federalną Niemiec. Dlatego Żydzi ocaleni z zagłady milczeli w swoim kraju i dlatego z taką odwagą stnęli przed kamerami polskiej ekipy filmowej.

Opracował: Daniel Skonieczny

Repertuar

Wydarzenia

Kino

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies