|
| | |
| Biografia | |
| | |
| | |
|
| |
Kira Gieorgijewna Muratowa więcej
|
| |
Andriej Siergiejewicz Michałkow-Konczałowski więcej
|
| |
|
|
|
|
Andrzej Żuławski BIOGRAFIA
| |
Zawód: reżyser filmowy, pisarz, scenarzysta, aktor
Data i miejsce urodzenia: 22 listopada 1940 we Lwowie
Znak zodiaku: Waga
Bez wątpienia jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Już jako debiutant, twórca wizjonerskiej „Trzeciej części nocy” (Polska 1971), Żuławski wyraźnie odstawał od peerelowskiego modelu kina i nigdy tak naprawdę się do niego nie dostosował. Po tym, jak cenzura zablokowała jego ekstrawaganckie projekty – nawiązującego do Marca 68 „Diabła” (Polska 1972) oraz apokaliptyczne s-f „Na srebrnym globie” (Polska 1976-87) – postanowił wyjechać do Francji i związać swoje artystyczne losy z kinem europejskim. Jego kolejne filmy: „Najważniejsze to kochać” / „L' Important c'est d'aimer” (Francja / Włochy / RFN 1975), „Opętanie” / „Possession” (RFN 1981), „Kobieta publiczna” / „La femme publique” (Francja 1984) czy „Narwana miłość” / „L’amour braque” (Francja 1985) nadal szokowały, zarówno nowofalową formą, jak i ekspresyjnym, nawet histerycznym stylem. Sam wyznaje, że robi filmy o tym, co go torturuje i najlepiej wyraża się za pośrednictwem postaci kobiecych. Wielu aktorkom – Małgorzacie Braunek, Romy Schneider, Izabelle Adjani czy Sophie Marceau – zaproponował najodważniejsze, a przy okazji najważniejsze role w ich artystycznym życiu.
W 2008 Żuławski otrzymał nagrodę za Całokształt Twórczości dla Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na XVI Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Plus Camerimage" w Łodzi. W 2002 "Złotą Żabę" dla polskiego duetu reżyser-operator; wspólnie z Andrzejem J. Jaroszewiczem na 10 Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage" w Łodzi.
FILMOGRAFIA:
2000: Wierność (Fidélité, La)
1996: Szamanka
1990: Błękitna nuta (Note Bleue, La)
1989: Borys Godunow (Boris Godunov)
1989: Moje noce są piękniejsze niż wasze dni (Mes nuits sont plus belles que vos jours)
1987: Na srebrnym globie
1985: Narwana miłość (Amour braque, L')
1984: Kobieta publiczna (Femme publique, La)
1981: Opętanie (Possession)
1975: Najważniejsze to kochać (L' Important c'est d'aimer)
1972: Diabeł
1971: Trzecia część nocy
1967: Pieśń triumfującej miłości
1967: Pavoncello
|
|