Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów,
realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie.
Cały program NHEF pozostaje w zgodzie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii "edukacja młodego widza".
W nadchodzącym roku szkolnym dla uczniów uczestniczących w projekcie, proponujemy:
- możliwość realizowania projektu w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej;
- swoboda w zmianie formy uczestnictwa ze stacjonarnego na online (w przypadku ponownego zamknięcia kin lub decyzji o nauczaniu zdalnym.
PŁATNOŚĆ ZA UDZIAŁ W PROGRAMIE W FORMIE STACJONARNEJ
Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy:
- BILETY: 10 zł/os. - cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz, na wszystkie poziomy edukacyjne. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych.
- KARNETY: 60 zł/os. - cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów, na wszystkie poziomy edukacyjne. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem. Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie).
Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym oraz informowanie przed każdym pokazem, przed zakupem biletów.
Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.
PŁATNOŚC ZA UDZIAŁ W PROGRAMIE W FORMIE ONLINE
Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy:
- BILETY: 8 zł/os. - cena dla jednego ucznia na jeden pokaz, na wszystkie poziomy edukacyjne.
- KARNETY: 6,50 zł/os. - cena biletu dla jednego ucznia za dostęp do jednego filmu w karnecie. Maksymalna liczba filmów w karnecie to 7, liczba filmów dostępnych online może być różna w zależności od wybranego cyklu.
Po dokonaniu zapisu na wybrany cykl skontaktujemy się z Państwem i pomożemy przejść przez proces dokonania płatności internetowej oraz będziem wsparciem w pierwszym kontakcie z dostępem online do filmów. Po potwierdzeniu informacji z koordynatorem otrzymają Państwo link do płatności internetowej. Po uiszczeniu opłaty przesłany zostanie link do filmu wraz ze szczegółową instrukcją. Link można wysłać uczniom, rodzicom lub obejrzeć film wspólnie w klasie. Seans jest możliwy przez 30 dni, a od momentu indywidualnego zalogowania i aktywacji dostępu - każdy użytkownik ma własne 48 godzin na obejrzenie materiału. Każda projekcja jest wzbogacona o prelekcję przed filmem i materiały dydaktyczne.
W zależności od formy pracy z uczniami, można:
- obejrzeć film wspólnie podczas lekcji;
- wysłać link do filmu uczniom/rodzicom, zaś następnie przeprowadzić z nim rozmowę podczas lekcji.
Uczestnictwo w projekcjach szkolnych w dobie reżimu sanitarnego:
- PROJEKCJA FILMU: na sali kinowej może przebywać jednocześnie tylko jednak klasa z jednej szkoły. Nie prowadzimy mieszania grup z różnych przedszkoli/szkół.
- SALE dobrane pod kątem liczebności grupy z zachowaniem reżimu sanitarnego: 100 miejsc (sala studyjna); 26 miejsc (sala kameralna); 21 miejsc (sala audiowizualna).
PODSTAWOWE ZASADY REŻIMU SANITARNEGO:
- Podczas seansu widzowie muszą zakrywać usta i nos, za pomocą maseczki/chusty/apaszki/przyłbicy itp.
- Na sali kinowej jest zakaz spożywania jedzenia i picia
- W holu kina oraz przy wejściu do sali ustawione są dozowniki do dezynfekcji dłoni (żele antybakteryjne)
- Toalety kina są dezynfekowane ze zwiększoną częstotliwością. Klamki, blaty, powierzchnie płaskie są często dezynfekowane środkiem wirusobójczym. Przestrzeń kina jest regularnie wietrzona i wentylowana.
KOORDYNACJA
tel. 609 855 444
charlie@kinosfera.pl
PROGRAM FILMOWY 2021/2022
PRZEDSZKOLE
cykl: filmowe przygody
Filmy cyklu w formie stacjonarnej/online: Basia 2 (serial); Pettson i Findus - Najlepsza gwiazdka; Magiczne Święta Kacpra i Emmy; Wiking Tappi - zestaw 2; Ella Bella Bingo; Kacper i Emma na Safari
Seansom kinowym towarzyszy niezwykła atmosfera, odrobina tajemnicy i magii, dzięki której widzowie w łatwy sposób przenoszą się do świata wyobraźni. Warto odwiedzać kino już nawet z przedszkolakami. Ważne jest tylko, żeby starannie dobrać repertuar, biorąc pod uwagę możliwości rozwojowe oraz wrażliwość dzieci w tym wieku.
Cykl "Filmowe przygody" prezentuje filmy krótko i długometrażowe o bardzo uniwersalnym przekazie, stanowiące idealną pomoc w rozwijaniu kompetencji społecznych dzieci. Kilkulatki szybko utożsamią się z bohaterami, którzy tak jak oni nawiązują pierwsze relacje towarzyskie, dowiadują się, na czym polega praca zespołowa i współdziałanie, uczą się rzetelności oraz odpowiedzialności za swoje czyny i podjęte decyzje. Bliskie im będą zarówno nieskrępowana niczym radosna zabawa, jak i trudne sytuacje niepowodzenia - takie jak uprzedzenia, brak akceptacji dla inności, odrzucenie ze strony kolegów.
Filmy wzbudzają zaciekawienie młodego widza i zachęcają do refleksji nad poruszanymi zagadnieniami. Stanowią też świetny pretekst do organizowania sytuacji wychowawczych oraz warsztatów plastycznych.
Dzięki cyklowi "Filmowe przygody" dziecko:
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
- rozwija niezbędne umiejętności społeczne,
- kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji ,
- buduje system wartości, rozpoznaje, co jest dobre, a co złe,
- łączy przyczynę ze skutkiem i próbuj e przewidzieć konsekwencje swoich działań,
- wypowiada się za pomocą różnych technik artystycznych,
- jest ciekawe świata, rozbudzone poznawczo i kulturowo,
- potrafi zachować się w kinie i teatrze,
- refleksyjnie podchodzi do przekazywanych mu treści, wyciąga wnioski
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 1-3
cykl: filmowe podróże
Filmy cyklu w formie stacjonarnej/online: Jakub, Mimmi i gadające psy; Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię; Szybcy i Śnieżni; Solan i Ludwik - wielki wyścig z serem; Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Rabuś z pociągu; Nawet myszy idą do nieba; Yakari i wielka podróż
Filmy tworzące cykl "Filmowe podróże" pokazują życie rówieśników zamieszkujących różne szerokości geograficzne i uświadamiają uczniom, że mimo odmiennych tradycji i zwyczajów łączą ich te same marzenia oraz potrzeby - zabawy, przyjaźni, miłości i bezpieczeństwa.
Obejrzenie proponowanych filmów może stać się świetnym pretekstem do realizacji działań wychowawczych i kształtowania postaw oraz realizacji podstawy programowej. Odmienność kulturowa to znakomity punkt wyjścia do rozmów o szacunku, akceptacji i odmienności narodowej, kulturowej czy religijnej. Pomoże zrozumieć i dostrzec piękno innych państw, a w perspektywie uwrażliwić na potrzeby i wartości swoje i innych. Jednocześnie cykl pokazuje, że nie tylko realne podróże dają nam możliwości poznawcze - film również tworzy przestrzeń, w której można obserwować świat za pomocą wielu środków obrazu, światła czy muzyki.
Dzięki cyklowi "Filmowe podróże" uczeń:
- uczy się rozumieć emocje, uczucia własne i innych osób,
- poznaje wartości i normy społeczne, których źródłem są rodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród,
- staje się odbiorcą sztuki i uświadamia sobie potrzebę jej współtworzenia,
- poznaje kultury innych narodów, w tym krajów UE,
- dostrzega i szanuj e różnorodność oraz piękno wartości, zwyczajów i tradycji innych kultur,
- poznaje wartości i normy, których źródłem jest zdrowy ekosystem,
- rozumie potrzebę dbania o przyrodę i środowisko, kształtuje postawę ekologiczną,
- poznaje różnorodne zjawi ska przyrodnicze,
- kształtuje umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia,
- wypowiada się na zadany temat, wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia za pomocą plastycznych i technicznych środków wyrazu.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 4-6
cykl: kino współczesne
Filmy cyklu w formie stacjonarnej/online: Cały świat Romy; Supa Modo; Mirai; Blanka; Binti; Fritz - przyjaźń bez granic; Drogi Panie Dyktatorze
Nie da się wykształcić kompetentnego młodego odbiorcy kultury bez ukazania mu najnowszych dzieł światowej kinematografii, które zainspirują go do rozmyślań nad rzeczywistością oraz sprawią, że zidentyfikuje dotyczące go problemy okresu dorastania, np. bunt przeciwko autorytetom, jako nieodłączny naturalny element procesów o charakterze społeczno-kulturowym.
Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce licznych twórców - nie sposób na własną rękę wyśledzić filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Cykl "Kino współczesne" idealnie wpisuje się w to zapotrzebowanie. Starannie dobrane nagradzane produkcje stanowią sublimację marzeń i lęków, które towarzyszą dojrzewaniu i pozwalają skonstruować swoistą mapę współczesności prezentującą palące problemy XXI wieku. Uczniowie biorący udział w projekcie mogą znaleźć odpowiedź m.in. na takie pytania, jak: czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce, czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną, jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym.
Dzięki cyklowi "Kin o współczesne" uczeń:
- rozwija zdolności dostrzegania prawdy, dobra i piękna i kieruj e się tymi wartościami,
- okazuje szacunek dla drugiego człowieka i otaczającego go świata,
- rozwija zdolności rozumienia tekstów kultury i odnosi ich treści do własnego doświadczenia,
- postrzega film jako tekst kultury,
- trenuje świadomą i uważną recepcję filmów,
- uczestniczy w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY 7-8
cykl: świat wartości
Filmy cyklu w formie stacjonarnej/online: Lek na całe zło; Powrót do Brundibara; Nowy; Miss Impossible; Marona - psia opowieść; Lada dzień; Operacja hip-hop
Cykl "Świat wartości" prezentuje zestaw siedmiu filmów. Obrazy, różnorodne zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym, łączy uniwersalny przekaz oraz skupienie na realnych problemach współczesności, zwłaszcza tych, które dotyczą młodych ludzi, takich jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. Dzięki konfrontacji z sytuacją ekranowych bohaterów uczniowie mają szansę stać się prawdziwymi obywatelami świata, odnaleźć się w niełatwej rzeczywistości.
"Świat wartości" to atrakcyjna propozycja dla siódmo i ósmoklasistów, która pozwala uczniom uświadomić sobie, że niezależnie od długości i szerokości geograficznej wszyscy potrzebujemy tego samego: akceptacji, miłości, umiejętności radzenia sobie z samotnością i cierpieniem. Wybrane filmy można wykorzystać w korelacji z takimi przedmiotami jak: język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, muzyka czy wychowanie do życia w rodzinie, a także podczas godzin wychowawczych.
Dzięki cyklowi "Świat wartości" uczeń:
- staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej,
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, opisuje ich emocje i uczucia,
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów,
- dostrzega uniwersalne wartości,
- rozumie przemiany okresu dojrzewania,
- formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata,
- przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka,
- rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych,
- potrafi przyjąć odpowiedzialność za manifestowane reakcje i słowa,
- charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy, zwłaszcza zagładę żydów.
SZKOŁA PONADPODSTAWOWA
cykl: Nowe Horyzonty kina
Filmy cyklu w formie stacjonarnej/online: Bergman - rok z życia; Biały Bóg; Wysoka dziewczyna; Aga; Niepamięć; Proste rzeczy; Mała mama
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty nie tylko realizuje projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, ale również organizuje festiwale: Kino Dzieci, American Film Festival i Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Zajmujemy się także dystrybucją filmów, które swoją formą, treścią oraz podjętą problematyką, często wychodzą poza tematy kina popularnego. Nowatorskie spojrzenie na film współczesny chcemy również pokazać uczniom szkół ponadpodstawowych, stąd pomysł na cykl "Nowe Horyzonty kina". Proponujemy w nim filmy, które nie tylko pokazują nowe tendencje w kinie, ale również otwierają widza na inne perspektywy odbiorcze. Tematyka wybranych tytułów dotyczy zatem problemów aktualnych we współczesnym świecie (ekologia, dyskurs o historii) oraz środków wyrazu wykorzystywanych w kinie najnowszym (zaczerpniętych z literatury). Wybraliśmy filmy, które równocześnie wpisują się w krąg zainteresowań młodzieży oraz w treści zawarte w podstawach programowych przedmiotów: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie. Obejrzane filmy mogą stać się również inspiracją do dyskusji na godzinach wychowawczych, w czasie których uczniowie będą nie tylko doskonalić kompetencje emocjonalne i komunikacyjne, ale i również społeczne.
Dzięki cyklowi "Nowe Horyzonty Kina" uczeń:
- kształci umiejętność świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- doskonali umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystuje kompetencje językowe i komunikacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- kształtuje dojrzałość intelektualną, emocjonalną i moralną;
- kształci się literacko i kulturowo.