Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
Pernilla Allwin, Bertil Guve, Börje Ahlstedt, Kristian Almgren, Allan Edwall, Kristina Adolphson
Nagrody
Oscar 1984 dla najlepszego filmu zagranicznego, za najlepsze zdjęcia, za najlepszą scenografię i kostiumy;
Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej (1983) za najlepsze zdjęcia;
Cezar 1984 dla najlepszego filmu zagranicznego;
Złoty Glob 1984 dla najlepszego filmu zagranicznego;
Nagrody Guldbagge 1984 dla najlepszego filmu, dla najlepszego reżysera, dla najlepszego aktora (Jarl Kulle);
MFF Wenecja 1983 - nagroda FIPRESCI
"Bergman mawiał: każdy film, który robię, uważam za film ostatni. Fanny i Aleksander miał być naprawdę ostatnim. I choć od czasu jego premiery (...) nadal odnosi sukcesy jako reżyser teatralny - Fanny i Aleksander rzeczywiście robi wrażenie ostatniego słowa, jest filozoficzną i estetyczną puentą całej twórczości. Charakterystyczne, że to ostatnie słowo szwedzkiego pesymisty jest pogodne, choć wypowiedziane ze świadomością, że nie da się przekroczyć progu tajemnicy. Bergman nie tyle odwraca się od spraw ostatecznych, co przeciwstawia mrokowi tajemnicy blask sztuki (...). Bohaterowie bergmanowscy, którzy zawsze tak bardzo męczyli się w jego dramatach, w ostatnim filmie godzą się z losem."
Tytułowe rodzeństwo Fanny i Aleksander zostaje osierocone przez ojca. Wkrótce ich matka Emilie ponownie wychodzi za mąż za protestanckiego pastora - człowieka niezwykle oschłego i surowego. Duchowny wychowuje dzieci w purytańskiej atmosferze i nie toleruje dziecięcych fantazji i przewinień. „Fanny i Aleksander” to pożegnanie Bergmana zarówno z kinem, jak i z własnym dzieciństwem.