Kolejna, piąta już, ale pewnie nie ostatnia ekranizacja powieści Ericha Kästnera, jednego z klasyków niemieckiej literatury młodzieżowej, na którego książkach wychowały się całe pokolenia Niemców od lat 30. do dzisiaj. Kästner był autorem dziesiątków bestsellerów, wśród nich znalazły się książki, które chętnie filmowano i to z dużym powodzeniem: "Pünktchen und Anton" (1953, 1999), "Das fliegende Klassenzimmer" (1954, 1973, 2002), przede wszystkim jednak "Przygody barona Münhausena" (1943) - pierwszy niemiecki film barwny i jeden z największych sukcesów frekwencyjnych wszechczasów. Co zabawne ten nazistowski przebój kinowy nakręcono na podstawie powieści autora, którego objęto zakazem druku po 1933 r. i który publikował pod pseudonimem Berthold Bürger (także - brzmiącym jeszcze bardziej aryjsko - Gottfried August Bürger). Poprzednie ekranizacje powieści "Emil und Die Detektive" przeszły do historii kina dla młodzieży. Pierwsza została zrealizowana w 1931 r. przez Gerharda Lamprechta, a scenariusz na podstawie powieści Kästnera napisał sam Billy Wilder. W 1935 r. za adaptację historii Emila wzięli się Anglicy pod wodzą reżysera Miltona Rosmera. Autorem najsłynniejszego filmu o przygodach Emila i jego bandy był Robert A. Stemmle, który oparł się na scenariuszu Wildera (1954). W 1964 r. powstał amerykański "Emil" w reżyserii Petera Tewksburyego. Najnowszą wersję nakręciła Franziska Buch.
11-letni Emil (Tobias Retzlaff) jedzie do babci do Berlina. W czasie podróży zostaje okradziony z pieniędzy, które miał przekazać babci od mamy. Złodziejem jest groźny Max Grundeis (Jűrgen Vogel). Dzielny Emil nie poddaje się, zwłaszcza, że może liczyć na niezbyt silnych, ale bardzo licznych i wszechobecnych sojuszników - małoletnich detektywów z bandy Pony (Anja Sommavilla), która postanawia pomóc Emilowi. Odtąd nie mamy wątpliwości, że ukaranie i odzyskanie skradzionych pieniędzy to tylko kwestia czasu, czasu, który upływa widzom na świetnej zabawie, pełnej śmiesznych zdarzeń i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Historia rozgrywająca się w oryginale w Berlinie szalonych lat 20., jest oczywiście unowocześniona i wzbogacona o realia współczesnego metropolii. Jednak czar heroicznych zmagań Emila i armii jego detektywów ze złem wciąż działa
|