"Co wiesz o Elly?" przedstawia nowoczesną twarz Iranu, która dotychczas pokazywana była niezwykle rzadko. To film o niebezpieczeństwie wysyłania nieodpowiednich sygnałów w społeczeństwie, dla którego niezwykle istotne jest przestrzeganie jasno wyznaczonych norm zachowań.
Grupa przyjaciół ze studiów organizuje wspólny weekend nad morzem. Z pozoru niewinne kłamstwo, jakie ma miejsce na początku wyprawy, okazuje się tragiczne w konsekwencjach. Ci młodzi ludzie wydają się swobodni, wyzwoleni, otwarci. Wśród nich jest nieznajoma Elly. Po jej tajemniczym zniknięciu w czasie sztormu zaczyna się dochodzenie, kim właściwie ona jest, kogo zawiadomić o wypadku? Przeglądając jej markową torbę Louis Vuitton, koledzy natrafiają na adres narzeczonego. Gdy ten przyjeżdża na miejsce, okazuje się, że bardziej niż to, czy Elly żyje, interesuje go, czy kobieta nie zhańbiła się. Honor jest ważniejszy od czyjegoś życia.
Farhadi w mistrzowski sposób buduje psychologiczny dramat, odkrywając warstwa po warstwie prawdę o bohaterach. Zdejmując sieć kłamstw, w którą bohaterowie wplątali siebie samych, zostawia ich nagich wobec własnych sumień.
"Co wiesz o Elly? potwierdza, że Asghar Farhadi jest najbardziej utalentowanym irańskim filmowcem, którego zdolność do portretowania klasy średniej swego kraju jest praktycznie bezkonkurencyjna." Hollywood Reporter
"Jeden z najwybitniejszych irańskich filmów ostatnich lat. To jeden z tych rzadkich obrazów, które mogą być odczytywane jako czysty, przekonujący dramat, ale które posiadają również bogate, niezależne, wewnętrzne życie. Koncentrując się wokół ważnego pytania o dobro i zło, porusza kwestie społecznego przymusu i kłamstw." ScreenDaily.com
"Napięcie normalnie jak u Hitchcocka, ale wygrywane dzięki czynnikowi, którego nawet mistrz Alfred by nie wymyślił. Obyczajowy ucisk w jakim żyje społeczeństwo Iranu potęguje dramaturgię w Co wiesz o Elly? w najmniej spodziewany przez widza sposób." Urszula Lipińska, Esensja.pl
To na pewno film, który warto obejrzeć z powodów estetycznych. Piękne kobiety, piekni mężczyźni, piękny w swojej egzotyce i miękkości język, piękno spontanicznej radosci zycia w I częsci filmu. Wystarczy moment, by wszystko odwróciło się o 180 stopni. II część filmu to dla dla Europejczyka egoztyka społeczno-obyczajowa ( hierarchia wartosci, kwestia zwyczaju i zasad społecznych dotyczących głównie kobiet w Iranie), z drugiej strony dość ciekawa analiza psychologiczna zachowań ludzi w sytuacji krańcowej. Brakuje jednak filmowi czegoś, co mozna nazwac zaskoczeniem widza - widz spodziewa się przewidywalnego zakończenia, ale do końca łudzi sie, że może prawda okaze się inna. Prawda jest jednak dokładnie taka, jak przewidywania. To nie minus filmu, to raczej wpływ za duzej ilosci kinematografii austiackiej oglądanej przez oceniajacą. Polecam, dopóki jeszcze do obejrzenia w Charliem. Marta 16-03-2010, 21:54 Wpisuje się w najlepsze tradycje europejskiego, intensywnego dramatu psychologicznego. Jednocześnie intryga wiąże się z tamtejszymi zwyczajami. Stawia pytanie, czy irańska sztuka , ich myśl nie jest właściwie bardzo bliska? Wojciech Makowski 14-03-2010, 22:46 Świetny.Polecam A. 10-03-2010, 18:34 wspaniałe, wciągające kino.tak naprawdę to, co stało się z Elly, można odnieść do ogólnych nastrojów, jakie panują we wspólczesnym Iranie.nie zdradzając nikomu zakończenia, dodam tylko, że swietnie skonstruowana metafora.kara i tak byłaby nieunikniona. J. 15-02-2010, 14:21 Zgadzam się z autorem poniżej. Film naprawdę dobry i ciekawy. Ukazuje, że kłamstwo ma krótkie nogi i zawsze, niezależnie od sytuacji należy mówić prawdę. Tak możnaby go skrócić Alies 15-02-2010, 14:02 Uwaga! Ten fragment opisu nie jest prawdą: "Gdy ten przyjeżdża na miejsce, okazuje się, że bardziej niż to, czy Elly żyje, interesuje go, czy kobieta nie zhańbiła się. Honor jest ważniejszy od czyjegoś życia" -jak widać sieć kłamstw z filmu przeniknęła do rzeczywistości, w dodatku Iran ma tu najmniejsze znaczenie, bo z tym też się nie mogę zgodzić: "Obyczajowy ucisk w jakim żyje społeczeństwo Iranu potęguje dramaturgię w Co wiesz o Elly? w najmniej spodziewany przez widza sposób.". Wbrew temu co powyżej napisano film jest o wiele subtelniejszy, nie potępia żadnego z bohaterów a dramaturgia inaczej rozłożona . Znakomicie się go ogląda a dyskretnie budowane napięcia są mistrzowskie. I przeobrażenie twarzy bohaterów -jakże prawdziwe. kri100 14-02-2010, 13:27
|