Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO

Popiół i diament

(Ashes and Diamonds)
dramat, Polska 1958
ReżyseriaAndrzej Wajda
ScenariuszJerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda
ObsadaZbigniew Cybulski, Ewa Krzyżewska, Wacław Zastrzeżyński, Adam Pawlikowski, Bogumił Kobiela, Jan Ciecierski, Stanisław Milski, Artur Młodnicki, Halina Kwiatkowska, Ignacy Machowski, Zbigniew Skowroński, Barbara Krafftówna, Aleksander Sewruk, Zofia Czerwińska, Irena Orzecka, Halina Siekierko, Grażyna Staniszewska, Jerzy Adamczyk, Adolf Chronicki, Wiktor Grotowicz, Mieczysław Łoza, Tadeusz Kalinowski, Ferdynand Matysik, Józef Pieracki, Juliusz Grabowski, Jerzy Jogałła, Ryszard Pietruski
Nagrody1959 Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film") w kategorii: najlepszy film polski (za rok 1958); 1959 Wenecja (MFF): nagroda FIPRESCI; 1960 Vancouver (MFF): nagroda Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych; 1962 Nagroda "Srebrny Laur D. O. Selznicka"; 1961 Nagroda Zachodnioniemieckiej Krytyki Filmowej; 1961 Ibadan (MFF): Dyplom Uznania; 1962 Ewa Krzyżewska Nagroda Francuskiej Akademii Filmowej: Kryształowa Gwiazda; 1965 Nagroda Czechosłowackiej Krytyki Filmowej; 1967 Addis Abeba (MFF): Wyróżnienie; 1999 Koniec wieku - ankieta "Polityki" 7 miejsce w ankiecie "Najciekawsze filmy polskie XX wieku"
Czas
trwania
97 minut
DystrybutorStowarzyszenie Kin Studyjnych





Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), młody akowiec otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (E. Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.

Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca , podkreślając tragizm jego losu. Co więcej,
zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.

Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie „Pierścionka...”. Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie „Polityki” w 1999.

---

Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), a young Home Army soldier receives an order to shoot the secretary of the Polish Workers’ party on the eve of the end of World War II. At the same time, he meets Krystyna (E. Krzyżewska), a bartender at the hotel. Torn between duty and a nascent feeling, he will have to make a choice. The victory banquet takes place that night. The morning will turn out to be tragic for the protagonist.

Andrzej Wajda's film went down in the history of Polish culture and world cinema as an iconic film of the Polish School and a symbol of national cinematography. Despite the fact that it was an adaptation of Jerzy Andrzejewski's novel titled “Zaraz po wojnie” (1947), approved by the Polish People's Government, Wajda did not fulfill the order of the authorities, as he shifted the affection from the old communist activist to
the young Home Army soldier, emphasizing the tragedy of his fate. What's more, Wajda completely abandoned the aesthetics of socialist realism in favor of new aesthetics of image, a new way of acting, and ambiguous moral evaluation of the protagonist.

The editors of the “Film” magazine called “Popiół i diament” the best Polish film of 1958. The film won a lot of foreign awards: the FIPRESCI Award in Venice (1959), the Award of the Canadian Federation of Film Societies in Vancouver (190), the Award of Film Critics in West Germany and Czechoslovakia. After 35 years, the director decided to return to the protagonists of “Popiół i diament” in the film “Pierścionek z orłem w koronie” based on the novel by Aleksander Ścibor-Rylski. He reconstructed the famous alcohol scene with the participation of actors of the young
generation, watched by the protagonists of “Pierścionek…”. The film was ranked 7th among the most interesting Polish films of the 20th century in the “Polityka” poll in 1999.




Film ikona , najlepszy chyba POlski film jaki do tej pory nakręcono. Niesamowita rola Zbyszka Cybulskigo, ech czasy takich filmów chyba do nas długo nie wrócą.
Student 08-08-2007, 12:15
Dodaj opinię o filmie:

Podpis:
E-mail:

Znajdź film

Repertuar

Filmy

Wydarzenia

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies