Kameralne studium psychologiczne, poetycka opowieść o samotności, a jednocześnie zbiorowy portret Polaków końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dwoje przypadkowych podróżnych spotyka się w przedziale sypialnym. Subtelna gra ich emocji – od wzajemnej niechęci do pozbawionej perspektyw bliskości – rozgrywa się na tle stłoczonego w pociągu ludzkiego mikrokosmosu.
Pomysł na film podsunęło życie: Jerzy Kawalerowicz jechał kiedyś nad morze w damskim przedziale sypialnym z przeżywającą kryzys kobietą, która przez noc opowiedziała mu historię swojego życia. Reżyser, szukając najlepszego sposobu na filmową wersję tej opowieści, postanowił umieścić niemal całą akcję w pociągu. Trwa ona tyle, ile kurs nocnego ekspresu na Hel, a bohaterami są stłoczeni w jego ciasnych wnętrzach pasażerowie. Widz wie o nich tylko tyle, ile dowiedzieć się można o przypadkowych towarzyszach podróży – znudzona małżonkiem kokietka uwodzi kogo może, były więzień obozu koncentracyjnego walczy z bezsennością, stare kobiety jadą na pielgrzymkę, wakacyjny podrywacz poluje na zdobycz. Punktem zwrotnym wydaje się moment pojawienia się milicji i informacja, że w pociągu znajduje się morderca…
Film z jednej strony jest grą konwencjami thrillera i melodramatu, z drugiej – rodzajem pełnego niedopowiedzeń, poetyckiego szkicu. Melancholijny nastrój współtworzy muzyka, zwłaszcza balladowa wokaliza Wandy Warskiej stanowiąca motyw przewodni filmu. Ze współczesnej perspektywy nocna podróż to metafora życia, a cały Pociąg to nostalgiczny powrót do najlepszego okresu w historii polskiego kina.
The film received an award at the Venice International Film Festival in 1959.
A film by Jerzy Kawalerowicz, who won the Gdynia Film Festival Platinum Lions for lifetime achievement in 2007. Kawalerowicz was the director of Studio Filmowe Kadr for many years, he was also the founder and first chairman of the Polish Filmmakers Association.
An amazing portrayal by Lucyna Winnicka, awarded at the Venice International Film Festival in 1959.
People with personal crises meet in the compartment of a night express train. After some initial misunderstandings, a feeling is born. In the middle of the journey (the) police enter the train looking for a murder suspect. The murderer flees into the dark of the night. The passengers rush after him, planning but ultimately failing to lynch him. The coincidental meeting with the killer awakens their lowest instincts, blinding them to his personal tragedy.
A close look into the psychology of people spending the night together in the compartment of a sleeping car, who focus so much on their own problems that they confine themselves to inner loneliness.
Film wspaniały, po prostu klasyk nad klasykami. Film świetny pod każdym względem. Zgadzam się z Patrykiem jak się ogląda wspołczesne produkcje to faktycznie Polskie kino onecnie to dno poza paroma wyjątkami. Student 08-08-2007, 12:08 Cudowny! To jest najlepszy dowód, że współczesne polskie kino to dno, a to, że ostatnio da się zauważyć jakąś poprawę nie oznacza, że wstaje ono z kolan - cały czas leży plackiem, a jedynie błoto na razie odpłynęło. Takie może mniej subtelne porównanie mi się nasunęło po seansie, bo gdzie tam aktualnym produkcjom do "Pociągu"... Patryk 02-06-2007, 21:13
|