Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
Marcello Mastroianni:Guido Anselmi
Anouk Aimée:Luisa Anselmi
Sandra Milo:Carla
Claudia Cardinale:Claudia
Rossella Falk:Rossella
Barbara Steele:Gloria Morin
Guido Alberti:Producent
Annibale Ninchi
Madeleine LeBeau
Jean Rougeul
Caterina Boratto:Fascynująca kobieta
Bruno Agostini:Sekretarz produkcji
Eddra Gale:Saraghina
Frazier Rippy:Niewtajemniczony sekretarz
Cesarino Miceli Picardi:Kierownik produkcji
Nagrody
Amerykańska Akademia Filmowa 1964: Oscar: Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsze kostiumy (Piero Gherardi)
FF Kopenhaga 1964: Bodil: Najlepszy film europejski
Stowarzyszenie Włoskich Dziennikarzy Filmowych: Najlepsza reżyseria (Federico Fellini), Najlepszy scenariusz, Najlepsza muzyka (Nino Rota), Najlepsze zdjęcia (Gianni Di Venanzo), Najlepszy producent (Angelo Rizzoli), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Sandra Milo)
FF Tokio 1966: Kinema Junpo Awards: Najlepszy film zagraniczny, Najlepszy reżyser zagraniczny (Federico Fellini)
MFF Moskwa 1963: Grand Prix: Federico Fellini
National Board of Review, USA 1963: Najlepszy film zagraniczny
Koło Nowojorskich Krytyków Filmowych 1963: Najlepszy film zagraniczny
Nominacje
Amerykańska Akademia Filmowa 1964: Oscar: Najlepsza reżyseria (Federico Fellini), Najlepszy scenariusz, Najlepsza dekoracja (Piero Gherardi)
Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna 1964: BAFTA: Najlepszy film
Stowarzyszenie Reżyserów Amerykańskich 1964: DGA Award: Najlepsza reżyseria (Federico Fellini)
Bohaterem filmu jest reżyser nie umiejący sprostać zadaniom, jakie nakłada na niego rzeczywistość. Chciałby powiedzieć wszystko, a nie ma już nic do powiedzenia. A kiedy artysta nie ma nic do powiedzenia, może jeszcze zawsze opowiedzieć, dlaczego nie ma nic do powiedzenia. "8 i 1/2" rozpoczyna się sceną symboliczną, w jakiś sposób streszczającą właściwie cały film i wykładającą jego teorię. Reżyser Guido - bohater (Marcello Mastroianni) jest uwięziony we własnym samochodzie, a samochód stoi w ulicznym korku. Nie może otworzyć drzwi ani uchylić szyby, jego położenie staje się krytyczne - dusi się na oczach otaczających go, lecz absolutnie obojętnych, nic nie widzących ludzi z innych samochodów. W ostatniej chwili przebija dach swego wozu, ucieka, wznosi się ponad wszystko, ulatuje w dal. Fabuły właściwie nie ma. Bohater zobowiązał się nakręcić kolejny film. Producenci czekają, puszczono już w ruch ogromną machinę wytwórni, zbudowano gigantyczną dekorację, zaangażowano aktorów, ustalono ostateczny termin rozpoczęcia zdjęć, wszyscy czekają. Tymczasem reżyser nie ma jeszcze nawet cienia pomysłu. Fellini opowiada to niezwykłym językiem. Rzeczywistość przeplata się tu z marzeniami, ze wspomnieniami z dzieciństwa, z wizjami fragmentów przyszłego filmu.