Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
Akira Kurosawa, Hideo Oguni
na podstawie dramatu Williama Szekspira "Król Lear"
Muzyka
Toru Takemitsu
Zdjęcia
Asakazu Nakai, Takao Saito
Obsada
Tatsuya Nakadai jako Lord Hidetora Ichimonji
Akira Terao jako Taro Takatora Ichimonji
Jinpachi Nezu jako Jiro Masatora Ichimonji
Daisuke Ryu jako Saburo Naotora Ichimonji
Mieko Harada jako Pani Kaede
Yoshiko Miyazaki jako Pani Sue
Nagrody
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej: Oscar: Najlepsze kostiumy
Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych: BAFTA: Najlepsza charakteryzacja, Najlepszy film nieanglojęzyczny
Nominacje
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej: Oscar: Najlepszy reżyser, Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia
Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej: Złoty Glob: Najlepszy film zagraniczny
Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych: BAFTA: Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy scenariusz adaptowany
Czas trwania
160 minut
Kurosawa zawsze fascynował się twórczością Szekspira a tym razem za wzór posłużył mu Król Lear. Swoim zwyczajem reżyser umieścił akcję w średniowiecznej Japonii, zaś bohaterami uczynił samurajów. Szekspirowskie trzy córki sędziwego króla zostały zamienione na trzech synów. Ran to film o braku litości, okrucieństwie, o tym jak zło, niczym echo, powraca w końcu do swojego sprawcy, by go zniszczyć. Kurosawa nadał swojemu obrazowi wymiar wielkiego, krwawego spektaklu rozgrywającego się w martwych, surrealistycznie posępnych pejzażach. Tak jak sztuka Szekspira, dzieło Kurosawy opowiada o szaleństwie i chaosie, zrealizowane jest jednak z żelazną dyscypliną i precyzją - to obraz o ogromnej sile.