Makbet
(Macbeth)
dramat, Francja, Wielka Brytania 2015
Reżyseria Justin Kurzel Scenariusz Jacob Koskoff, Todd Louiso, Michael Lesslie Muzyka Jed Kurzel Zdjęcia Adam Arkapaw Obsada Michael Fassbender, Marion Cotillard, Sean Harris, Elizabeth Debicki, David Thewlis, Jack Reynor, Paddy Considine, David Hayman Nominacje Cannes 2015: Złota Palma (Udział w konkursie głównym Justin Kurzel);
Manaki Brothers 2015: Złota Kamera (Udział w konkursie głównym Adam Arkapaw)
Czas trwania 113 minuty Dystrybutor Best Film
VIDEO
VIDEO
Producenci oscarowego Jak zostać królem przedstawiają wizjonerską adaptację sztuki Szekspira z Marion Cotillard i Michaelem Fassbenderem w rolach głównych.
Gra o tron w szekspirowskim świecie wielkich namiętności nakręcona z rozmachem i dbałością o detale.
Wiedźmy przepowiadają wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.
Szekspirowska opowieść o ambicjach, żądzy władzy, pasji, szaleństwie i przekraczaniu granic. Krwawy dramat rozgrywający się XI-wiecznej Szkocji, w którym jedno morderstwo pociąga za sobą kolejne, napędzając koło zbrodni. Tragedia jest nieunikniona - zemsta, zdrada, strach i obłęd zamykają bohaterów w pułapce ich własnych emocji.
„Makbet” to okrutna i nieprawdopodobnie wyrafinowana wizualna uczta z fantastyczną rolą Michaela Fassbendera i Marion Cotillard. To „Makbet” raczej klasyczny, a zarazem odrealniony. Film Justina Kurzela czerpie z możliwości współczesnej kinematografii jak mało który. Zaczyna się od bitwy, skąpanej we mgle i chłodzie szkockich krajobrazów, które podkreślają zielonkawoniebieskie filtry. Nieruchome widoki i obraz obserwujących wszystko wiedźm, skądinąd zaskakująco zwyczajnych, mieszają się tu z niesamowicie zwolnionymi scenami walki. To czysta filmowa poezja. Z czasem obraz staje się coraz cieplejszy. Jakby nieobecne, szkliste oczy miotanego wątpliwościami Makbeta goreją w nocnych czerwieniach ognisk i pochodni. Kusi go z pozoru niewinna, a zarazem drapieżna, zimna Marion Cotillard, modliszka o ogromnych, niepokojących oczach. Gdy po dokonanej zbrodni w sprawcach stopniowo narasta szaleństwo, kolory blakną: najpierw wpadają w ciepłą, piaskową sepię, co daje niezwykły, malarski efekt, a potem, gdy śmierć już blisko, znów stają się chłodniejsze, nawet w nocnych ujęciach. Niesamowite wrażenie robi monolog Lady Makbet „Yet here’s a spot…”, tu umieszczony w bladym świetle kaplicy. Ona już nie jest człowiekiem, jest niczym upiór na granicy światów; jak gdyby niewidzącym oczom ukazuje się tylko zmarłe dziecko. Finałowe starcie z Makdufem to krwawa orgia wśród płonących drzew i traw, duchów i wiedźm, skąpana w czerwieni, wyprana z innych kolorów. Czarna sylwetka martwego Makbeta, klęczącego na tle płomieni obok wbitego w ziemię miecza, to jeden z najbardziej efektownych obrazów w historii kina. Towarzyszy temu wszystkiemu niesamowita, drapieżna kakofonia smyczków, w której jedynie pobrzmiewają – z czasem coraz mniej – szkockie motywy. Moim zdaniem – arcydzieło.
StilusFractus.pl 28-11-2015, 21:02
Znajdź film
Repertuar
Filmy
Wydarzenia
31 grudnia od godz 18:30
14, 21, 28 GRUDNIA GODZ 17:00
zapisy trwają do 4 października!
Ważna informacja!
październik 2024 - czerwiec 2025
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy organizacji kina letniego