Debiut komediowy reżyserki Louis de Filippis, z którego bije żar włoskiego lata, czuje
się wszechogarniające rozleniwienie i absurd międzypokoleniowych wakacji. Matka
wymagająca od rodziny wspólnego śpiewania nostalgicznych piosenek i kochający,
ale też wprawiający w zażenowanie ojciec nie ułatwiają tego doświadczenia. Ren i jej
siostra Sienna są już trochę zbyt dorosłe i niespecjalnie podekscytowane
perspektywą takiego urlopu, ale nie mają wyjścia, zwłaszcza Ren, która niedawno
straciła pracę. Nudę można tu zagłuszyć rozwodnionymi drinkami, ale dyskomfort
towarzyszący wychodzeniu na plażę w małej, konserwatywnej miejscowości
pozostaje. Ren i Sienna noszą w sobie ciężar sekretów, a bezceremonialna szczerość
ich matki nieznośnie podgrzewa atmosferę do granic wytrzymałości.
To inna niż dotychczasowe transhistorie, do których zdążyliśmy się w kinie
przyzwyczaić. Nie ma tu miejsca na klisze dotyczące transpłciowości, powielane
często w narracjach cispłciowych reżyserów, nawet jeśli mają najlepsze intencje.
Odpadają też stereotypy dotyczące konserwatyzmu kanadyjsko-włoskich rodzin.
Mamy natomiast bliskie spojrzenie na niepokoje Ren wynikające nie tyle z
transpłciowości, ale (może przede wszystkim) z jej wrażliwości i wnikliwości typowej
dla aspirującej pisarki. W tej roli błyszczy Carmen Madonia, którą powinniśmy
zapamiętać. Takie postacie na zawsze zmieniają queerowe kino!
A comedy debut of queer female director Louis de Filippis has a heat of italian
summer, a feeling of overwhelming laziness and the absurd of cross-generational
vacation. Mother, who demands singing nostalgic songs together and loving, yet
embarassing father don’t make this experience any easier. Ren and her sister Sienna.
14. LGBT+ Film Festival 2023 Odważne, queerowe kino artystyczne, hity światowych
festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerek i wizjonerów. Kino zaangażowane w
sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich!
|