Kabir Orłowski (ur. 1981 roku)
Studiował w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadził badania na temat religijności gejów w Polsce. Hidźrami zajmuje się od 2004 roku. Brał udział w międzynarodowych konferencjach queer studies w Bielsku-Białej (2003) i Lublanie (2005). Jego publikacje ukazały się w Parametrach pożądania: kulturze odmieńców wobec homofobii (Universitas 2006) oraz (op.cit.,). Obecnie planuje nakręcenie filmu dokumentalnego na temat prostytucji wśród hidźrów.
Kontakt z autorem:
kabir_orlowski@yahoo.com
Bohaterami fotografii są hidźrowie - "ani mężczyźni, ani kobiety", "trzecia płeć" subkontynentu indyjskiego. Podobnie jak indyjska seksualność - szczególnie męska - wykracza poza zachodnie kategorie "homo" i "hetero", tak hidźrowie wykraczają poza nasze rozumienie osób transseksualnych. Od tysięcy lat stanowią oni/one element cywilizacji indyjskiej. Mitologia indyjska również obfituje w opowieści o bogach i bohaterach zmieniających płeć. Idea trzeciej płci ewoluowała w Indiach wraz ze zmieniającymi się dyskursami seksualności. Podbój islamski i przybyła wraz z nim instytucja eunuchów oraz nowe formy ekspresji seksualnej, miały bardzo istotny wpływ na organizację hidźrów, ich styl życia oraz społeczną reprezentację i wyobrażenia. Hidźrowie są jedną z tych tradycyjnych instytucji indyjskich, które wraz z narzuceniem władzy kolonialnej utraciły swoje ideologiczne i polityczne zaplecze. Mimo to, w pewnym sensie jako przeżytek, funkcjonują do dzisiaj.
Ich życie nie jest łatwe. Ubóstwo, przemoc fizyczna (także seksualna), szykany ze strony policji oraz lokalnej mafii, brak dostępu do edukacji i normalnych zawodów, a wreszcie realna groźba zakażenia HIV/AIDS, to dla nich problemy dnia codziennego. Większość z nich zarabia na życie żebrząc i oddając się prostytucji. Znajdując się na granicy płci i na samym dole hierarchii społecznej, hidźrowie są uważani za nieczystych. Większość Hindusów na samo ich wspomnienie reaguje śmiechem, grymasem obrzydzenia, albo wstydliwie zmienia temat.
Fotografie Kabira Orłowskiego próbują ukazać różne aspekty życia społecznego hidźrów. Są one owocem wypraw badawczych do Indii, odbytych w latach 2005 i 2006. Fotografowanie hijrów ma pewien niezwykły aspekt - obserwatora często uderza w nich pewien stan liminalności, niedookreślenia płciowego. Ta sama osoba może w jednej chwili zachowywać się kobieco, a w następnej być bardziej męska. Czasami zdjęcia są w stanie wyłapać tą dwuznaczność. Stąd wynika ogromna wartość używania materiału wizualnego w prezentowaniu tego typu rzeczywistości. Zobaczenie tych osób na żywo lub na zdjęciach pozwala nam zmierzyć się z naszymi uprzedzeniami i dotyczącymi płci i seksualności, i zakwestionować najbardziej oczywiste prawdy dotyczące ludzkiej natury i różnorodności.