Hiszpańska wiosna już wkrótce zawita do Łodzi!
W kwietniu już po raz 17. zapraszamy na Tydzień Kina Hiszpańskiego - w programie mocne kino gatunkowe, nagradzane kino autorskie i najlepsze hiszpańskie komedie! To dowód na to, że kinematografia hiszpańska co roku ma się tak samo wspaniale i dalej bawi i zaskakuje. W repertuarze znajdziecie aż 13 filmów różnych gatunków.
Filmem otwarcia tegorocznej edycji przeglądu będzie "Za późno na gniew" ("Tarde para la ira"), debiut reżyserski popularnego aktora, Raula Arévalo. Ten mroczny thriller o wściekłości i poszukiwaniu zemsty został uznany za najlepszy hiszpański film ubiegłego roku. Otrzymał też nagrody Goya za najlepszy debiut reżyserski, scenariusz oryginalny i drugoplanową rolę męską ("Manolo Soto", "Carmina i amen").
Pokazy filmowe poprzedzą wprowadzenia młodych krytyków filmowych (Uniwersytet Łódzki) przygotowane przez Fundację "Miasto Kultury".
|
PROGRAM:
21.04 piątek
18:45 Za późno na gniew (92') -
FILM OTWARCIA
20:45 KIKI (102')
22.04 sobota
18:45 Ostatni Hiszpanie na Filipinach (105')
20:45 Powrót do miłości (108')
23.04 niedziela
18:30 Człowiek o tysiącu twarzy (123')
20:45 Nocne historie (93')
24.04 poniedziałek
18:45 Musimy porozmawiać (91')
20:45 Daleko od morza (105')
25.04 wtorek
18:30 Jednooki król (87)
20:00 Palmy w śniegu (163)
26.04 środa
18:45 Truman (110)
20:45 Krwawe gody (96')
27.04 czwartek
20:45 Przez otwarte drzwi (82') -
FILM ZAMKNIĘCIA
OPISY FILMÓW:
POWRÓT DO MIŁOŚCI | LA RECONQUISTA reż. Jonás Trueba, 2016
Mając po piętnaście lat, Olmo (Francesco Carril) i Manuela (Itsaso Arana) przeżyli razem pierwszą miłość. Dzisiaj, piętnaście lat później, mają okazję odnowić uczucie. Pewnej zimowej nocy w Madrycie wspominają przeżyte chwile i doznania, które ich łączyły. Do dawnych kochanków powraca namiętność. Obydwoje zmienili się z upływem czasu - czy romans będzie zupełnie nowym doświadczeniem?
Zdjęcia do filmu wyreżyserowanego przez Jonasa Truebę (Wszystkie piosenki są o mnie, 12. TKH) zostały zrealizowane w Madrycie, który, według krytyki, jest u Trueby Madrytem o paryskim smaku". W jednej z ról znana z filmu Sztokholm (14. TKH) Aura Garrido.
POLSKA PREMIERA
JEDNOOKI KRÓL | EL REY TUERTO reż. Marc Crehuet, 2016
Lidia (Betsy Túrnez) jest bezrobotna, mieszka z Davidem (Alain Hernández), policjantem w z oddziałów prewencji. Sandra (Ruth Llopis) sprawia wrażenie spełnionej, ale jej przyjaciel, Nacho (Miki Esparbé), "dokumentalista społeczny", jest w ciężkiej depresji, spotęgowanej utratą oka podczas manifestacji. Lidia i Sandra nie widziały się od lat. Miło zapowiadające się spotkanie mąci pewien drobny szczegół...
Scenariusz na podstawie sztuki teratralnej własnego autorstwa napisał Marc Crehuet, który debiutuje w roli reżysera filmowego.
POLSKA PREMIERA
MUSIMY POROZMAWIAĆ | TENEMOS QUE HABLAR reż. David Serrano, 2016
Nuria (Michelle Jenner) ma wszystko: znakomitą pracę, piękne mieszkanie i idealnego narzeczonego. Nie ma tylko... rozwodu. Jej mąż, Jorge (Hugo Silva) stracił pracę, a radami doprowadził teściów do ruiny. Nuria nie chce przybić go prośbą o rozwód, dlatego ukrywa prawdę o sobie. Ma nadzieję, że Jorge zaakceptuje ostateczne rozstanie i podpisze papiery, jednak perfekcyjnie przygotowany plan się komplikuje...
Sympatyczna komedia romantyczna. Świetne role drugoplanowe Belén Cuesty (Jak zostać Katalonką; Kiki, el amor se hace) i Veroniki Forqué (Kika, Matador).
POLSKA PREMIERA
CZŁOWIEK O TYSIĄCU TWARZY | EL HOMBRE DE LAS MIL CARAS reż. Alberto Rodríguez, 2016
Historia człowieka, który oszukał Hiszpanię. Oparta na faktach, pełna podstępów i oszustw intryga z polskim wątkiem, wyreżyserowana przez Alberta Rodrígueza (Stare grzechy mają długie cienie, Operacja Expo). Hit hiszpańskiego kina.
Francisco Paesa (Eduard Fernández), jedna z najbardziej intrygujących postaci ostatnich lat, był biznesmenem, dyplomatą, międzynarodowym handlarzem bronią, żigolakiem, playboyem, oszustem. Jako tajny agent hiszpańskiego rządu był odpowiedzialny za najważniejszą operację przeciwko organizacji terrorystycznej ETA, w konsekwencji której musiał uciekać z Hiszpanii. Po powrocie do kraju w 1995 roku, były dyrektor generalny Policji, Luis Roldán (Carlos Santos) i jego żona, Nieves (Marta Etura) zatrudniają go w celu ukrycia 1 500 000 000 peset (równowartość około 10 tysięcy ówczesnych średnich pensji) pochodzących ze źródeł publicznych. W akcji pomaga mu wierny wspólnik, Jesús Camoes (José Coronado). Organizują genialnie skonstruowaną operację, w której nie wiadomo, co jest prawdą, a co kłamstwem.
POLSKA PREMIERA
ZA PÓŹNO NA GNIEW | TARDE PARA LA IRA reż. Raúl Arévalo, 2016
Madryt, sierpień 2007. Curro (Luis Callejo), złapany na włamaniu do jubilera, trafia do więzienia. Osiem lat później zostaje zwolniony. Ma nadzieję na spokojne, nowe życie u boku żony, Any (Ruth Díaz) i syna. Wydaje się, że będzie je miał, jednak pewnego poranka na jego drodze staje José (Antonio de la Torre) - samotny, tajemniczy mężczyzna, który nie wiadomo, jak i dlaczego, wywiera na Curro ogromny wpływ. To początek ich wspólnej drogi, podczas której zmierzą się z duchami z przeszłości. Zdominowani przez chęć zemsty, nie powstrzymają się przed brutalnością.
Debiut reżyserski Raula Arévalo (Wielka hiszpańska rodzina, GranatowyPrawieCzarny), zrealizowany według scenariusza napisanego wspólnie z Davidem Pulido.
Użycie mniej typowej we współczesnym kinie taśmy 16 mm. dodaje surowości i potęguje srogość obrazu, a jego ziarnistość sprawia, że staje się "brudny". W filmie czuje się duszną atmosferę z pionowym oświetleniem z góry, podobnym do tego, które znamy z westernów.
POLSKA PREMIERA
KIKI | KIKI EL AMOR SE HACE reż. Paco León, 2016
Pięć dowcipnych historii miłosnych zainspirowanych specyficznymi preferencjami seksualnymi, które eksplodują podczas upalnego madryckiego lata. Dakryfilia, somnofilia, dendrofilia... Bohaterowie dwoją się i troją, żeby znaleźć sposób na zaspokojenie swoich osobliwych gustów i spełnienie. Łamią zakazy i przeciwstawiają się nakazom, by osiągnąć spełnienie.
Erotyczno-świąteczna komedia Paco Leona - reżysera (Wybuchowa Carmina, Carmina i amén) i aktora (S jak seks, Jesteśmy w ciąży), który również wcielił się w jedną z jej głównych ról. Towarzyszy mu argentyńska reżyserka i aktorka, Ana Katz oraz znana polskiej publiczności Belén Cuesta (Jak zostać Katalonką, Musimy porozmawiać). Miłosne duety odkrywające tajniki ars amandi tworzą Candela Pena i Luis Callejo, Natalia de Molina i Álex García, Mari Paz Sagayo i Luis Bermejo. Obsadę uzupełnia Alexandra Jiménez (Jak zostać normalną, Jesteśmy w ciąży) poszukująca tego jedynego, który ją zrozumie. Odważny erotycznie i pozornie frywolny film, w którym główną rolę odgrywa miłość.
POLSKA PREMIERA
NOCNE HISTORIE | RUMBOS reż. Manuela Burló Moreno, 2016
Barcelona. Gorąca letnia noc. Samochód osobowy, limuzyna, taksówka, karetka pogotowia, autobus i ciężarówka. Dwóch chłopców w wykradzionym z domu luksusowym kabriolecie mknie ulicami miasta w poszukiwaniu mocnych wrażeń. Zahartowany w bojach kochanek bez wyjaśnień porzuca swoja dziewczynę. Taksówkarz ze zranionym sercem, pielęgniarz, który nie umie zapomnieć, zmęczona wiecznym oczekiwaniem na męża żona, po raz pierwszy w życiu zakochany kierowca ciężarówki, kobieta z przeszłością... Frustracje, zazdrość, pożądanie, przerwane marzenia... Intymne historie miłosne na skrzyżowaniu dróg, w czasie rzeczywistym.
W znakomicie zagranych rolach głównych m.in. Carmen Machi (Jak zostać Baskiem/Katalonką, Przez otwarte drzwi), Karra Elejalde (Jak zostać Baskiem/Katalonką, Jesteśmy w ciąży) i Fernando Albizu (Grubasy) prowadzeni przez ciepły, radiowy głos Julii Otero - jednej z ulubionych dziennikarek hiszpańskiego radia, która również tej nocy nie śpi...
POLSKA PREMIERA
OSTATNI HISZPANIE NA FILIPINACH |1898. LOS ÚLTIMOS DE FILIPINAS reż. Salvador Calvo
Lato 1898, Filipiny - od czterech wieków kolonia Hiszpanii, wyspa Luzon. Hiszpańscy żołnierze walczą o utrzymanie posiadłości Korony. Zdziesiątkowani przez filipińskich powstańców, szukają schronienia w kościele w wiosce Baler.
Przez niemal rok Hiszpanie zaciekle bronili wyspy, nie poddając się wrogowi. Byli przekonani, że batalia na Filipinach jeszcze się nie skończyła. Mimo wielokrotnych komunikatów hiszpańskiego rządu o zakończeniu wojny, potwierdzanych przez miejscową ludność, "ostatni na Filipinach" utrzymywali pozycje i walczyli, nie wierząc, że archipelag przeszedł w ręce Amerykanów.
Fabularny debiut reżyserski Salvadora Calvo. Oparta na faktach superprodukcja o prawdziwych mężczyznach, z wątkiem miłosnym w tle. Znakomite zdjęcia zrealizowane w plenerach Gwinei, Teneryfy i Gran Canarii oraz wyborna obsada: Luis Tosar (Nieznany, Nic w zamian), Karra Elejalde (Jak zostać Baskiem/Katalonką), Javier Gutiérrez (Stare grzechy mają długie cienie) i Eduard Fernández (9 mil, Człowiek o tysiącu twarzy).
POLSKA PREMIERA
DALEKO OD MORZA | LEJOS DEL MAR reż. Imanol Uribe, 2015
Santiago (Eduard Fernández), członek terrorystycznej organizacji ETA, wychodzi z więzienia. Jego przedterminowe zwolnienie jest możliwe dzięki zastosowaniu przepisów szeroko dyskutowanej i krytykowanej doktryny Parota, która przewiduje skrócenie wymierzonej terrorystom ETA kary, jeśli podczas pobytu w zakładzie zamkniętym uczyli się i pracowali.
Odzyskawszy wolność, Santiago jedzie do Almerii. Chce odwiedzić chorego przyjaciela, Emilia (Ignacio Mateos), którego poznał w więzieniu. Zrządzeniem losu wpada na Marinę (Elena Anaya) - lekarkę, która opiekuje się Emiliem. Santiago i Marina widzieli się wiele lat wcześniej - tragiczne okoliczności, jakie temu towarzyszyły, naznaczyły obojga. Ponowne spotkanie rozdrapie lekko przyschnięte rany i wytworzy perwersyjne przyciąganie między dwiema osobami noszącymi piętno koszmaru. Jednak to przede wszystkim intymne zejście się kata i ofiary, w którym przemoc jest jedynie tłem historii.
POLSKA PREMIERA
PALMY W ŚNIEGU | PALMERAS EN LA NIEVE reż. Fernando González Molina, 2015
Clarence (Adriana Ugarte) przypadkowo znajduje zapomniany przez lata list. Jego treść sprawia, że opuszcza rodzinne góry Hueski i rusza na Bioko - dawną kolonię Hiszpanii, największą wyspę Gwinei Równikowej, do 1973 roku zwaną wyspą Fernanda Poo. Chce odwiedzić ziemię, na której jej ojciec, Jacobo (Alain Hernández) i wujek, Kilian (Mario Casas), spędzili znaczną część młodości. Uwodzicielska, ale i niebezpieczna wyspa odkrywa przed Clarence sekret historii zakazanej miłości oprawionej w burzliwe okoliczności historyczne, której konsekwencje sięgają teraźniejszości.
Scenariusz filmu oparty na bestsellerze Luz Gabás pod tym samym tytułem, przenosi nas - z jednej strony - w czasy przekształcania się kolonii hiszpańskich w prowincje zamorskie, a potem w niepodległe państwa, z drugiej - w teraźniejszość wyspy Bioko - ziemi naznaczonej latami niestabilności, dyktatur, tortur i braku wolności. Piękna i wzruszająca epicko-intymna opowieść, która buduje mosty między dwoma czasami, dwiema kulturami i dwoma pokoleniami.
POLSKA PREMIERA
TRUMAN | TRUMAN reż. Cesc Gay, 2015
Przyjaciele z dzieciństwa, Julián (Ricardo Darín) i Tomás (Javier Cámara), spotykają się po wielu latach jako dojrzali mężczyźni. Julián jest argentyńskim aktorem, który zmusiał opuścić swoją ojczyznę. Mieszka w Hiszpanii. Przechodzi najtrudniejszy okres swojego życia. Jedynym jego kompanem jest wierny pies, Truman, który nie opuszcza swojego pana na krok. Tomás jest matematykiem, pracuje na uniwersytecie w Kanadzie. Przyjaciele spotykają się w Madrycie, gdzie chcą spędzić razem kilka fantastycznych dni. Wiedzą, że to ich ostatnie spotkanie.
Wzruszająca historia przyjaźni i odwadze potrzebnej, by zaakceptować to, co nieuniknione.
Wyreżyserowany przez Cesca Gaya (W mieście, Wieczni kowboje) film został uhonorowany licznymi nagrodami Goya 2016. Znakomitym kreacjom aktorskim Darina i Camary towarzyszą świetne role Alexa Brendemühla (Nieświadomi, Godziny dnia) Javiera Gutierreza (Stare grzechy mają długie cienie), Eduarda Fernandeza (Człowiek o tysiącu twarzy, 9 mil) i Dolores Fonzi.
KRWAWE GODY | LA NOVIA reż. Paula Ortiz, 2015
Leonardo (Álex García), Narzeczony (Asier Etxeandia) y Narzeczona (Inma Cuesta) od najmłodszych lat są nierozłącznymi przyjaciółmi, jednak Leonado i Narzeczona są połączeni niemożliwymi do przerwania, mocnymi więzami,. Mijają lata, smutna narzeczona przygotowuje się do ślubu, który ma się odbyć na pustyni o białym piasku. Dzień wcześniej do jej drzwi puka żebraczka. "Nie wychodź za niego, jeśli go nie kochasz", radzi. Napięcie rośnie, Narzeczona czuje coraz większy niepokój, ale wychodzi za mąż za Narzeczonego, choć w głębi serca chce, by na jego miejscu był Leonardo - ten jednak ma już żonę (Leticia Dolera).
Tragiczna historia miłosna, walka z pożądaniem, bunt przeciw powinności. Wewnętrzna szarpanina pomiędzy tym, co należy zrobić, żeby zachować godność a tym, czego naprawdę się pragnie.
Wolna adaptacja filmowa "Krwawych godów" Federika Garcii Lorki wyreżyserowana przez Paulę Ortiz (Nie zrywa się kwiatów) z pięknymi zdjęciami autorstwa Migue Amoedo i rewelacyną drugoplanową rolą matki w interpretacji Luisy Gavasy.
POLSKA PREMIERA
PRZEZ OTWARTE DRZWI | LA PUERTA ABIERTA reż. Marina Seresesky, 2016
Rosa (Carmen Machi) jest prostytutką. "Odziedziczyła" najstarszy zawód świata po swojej matce, Antonii (Terele Pavez), której na stare lata wydaje się, że jest Sarą Montiel - wcielającą się w role femme fatale gwiazdą hiszpańskiego kina, piosenkarką, której płyty sprzedały się w większej liczbie egzemplarzy niż krążki Elvisa Presleya czy Franka Sinatry.
Życie Rosy to piekło. Nie potrafi być szczęśliwa. Pewnego dnia w jej osobliwym, pełnym absurdów domu pojawia się ktoś nowy, a wraz z nim szansa na radość.
Emocjonujący debiut reżyserski argentyńskiej aktorki, Mariny Seresesky, mówi o najgłębszych uczuciach, będąc jednocześnie krytyką i refleksją na temat nas samych. Dynamiczny, dobrze skonstruowany scenariusz z wypełnioną humorem wizją naszego świata, ale przede wszystkim wzruszająca historia dwóch kobiet, postaci z krwi i kości", które mogłyby być naszymi sąsiadkami.
Postać transwestyty, w którą wciela się Asier Etxeandia (Seks, kłamstwa i narkotyki, Krwawe gody) łagodzi powagę tej filmowej opowieści.
POLSKA PREMIERA
Organizatorami przeglądu są:
Ambasada Królestwa Hiszpanii, Biuro Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce oraz
AP Manana.