DNI ARGENTYNY
24-27 lutego 2003 r., kino Charlie
Więźniowie nocy
reż. David José Kohon, r. 1960
24.02, poniedziałek, godz. 15.00, sala studyjna, bilet 6 i 8 zł
Film nurtu "nowego kina argentyńskiego". Dwoje młodych mieszkańców Buenos Aires, Eliza i Martin zakochuje się w sobie. Eliza, zamieszkująca sublokatorski pokoik, wciąż spotyka się z napastliwością sąsiada, ogarniętego obsesją zdobycia dziewczyny. Gdy zakochani idą na nocny spacer, sąsiad razem z kolegą śledzi ich, by zemścić się na dziewczynie. Martin zostaje pobity do nieprzytomności, a Eliza uprowadzona.
Krytycy porównywali film Kohona do dzieł Godarda i Cassavetesa, podkreślając niezwykłą umiejętność w portretowaniu nocnego miasta i chwaląc reżysera za nowatorskie potraktowanie języka filmowego.
Spadek
reż. Ricardo Alventosa, r. 1963
25.02, wtorek, godz. 15.00, sala studyjna, bilet 6 i 8 zł
Satyra społeczna na mieszczańską obyczajowość. Ministerialny urzędnik oczekuje na podwyżkę i na śmierć majętnej siostry. Siostra wreszcie umiera, ale warunkiem wypłacenia spadku jest urodzenie potomka przez córkę urzędnika. Gorzki, pełen gniewnej ironii czarny humor filmu nasuwał skojarzenia humorem Bunuela. Zgryźliwa tonacja dzieła oraz sceny pokazujące egoizm społeczny spowodowały, że film spotkał się z niedobrym przyjęciem w kołach oficjalnych. Tuż przed wysłaniem kopii do Cannes, policja skonfiskowała film jako dzieło o tendencjach wywrotowych.
Ręka w potrzasku
reż. Leopoldo Torre Nilsson, r. 1961
26.02, środa, godz. 15.00, sala studyjna, bilet 6 i 8 zł
Po zakończeniu edukacji, Laura zamieszkuje razem ze swoimi krewnymi, zubożałymi arystokratami. Pozbawiona rozrywek znajduje towarzystwo przystojnego Miguela. Razem odkrywają, że na piętrze mieszka ciotka Inez, która, przed laty porzucona przez narzeczonego, postanowiła zniknąć dla opinii publicznej. Jednocześnie krewni rozpowszechniają wieści o jej bogatym zamążpójściu w USA. Laura odnajduje dawnego narzeczonego Inez - jego wizyta wywołuje szok i śmierć ciotki.
Oryginalny smak artystyczny i odwaga w podejmowaniu trudnych problemów ludzkich namiętności zbliża Nilssona do twórczości Bunuela; równie pesymistyczna jest ich filozofia - w pozornie przeciętnej codzienności nietrudno znaleźć tragicznie nierozwiązywalne problemy.
Tango
reż. Carlos Saura, r. 1997
27.02, czwartek, godz. 15.00, sala studyjna, bilet 6 i 8 zł
Akcja rozgrywa się w Buenos Aires. Utalentowany reżyser Mario Suarez zostaje porzucony przez żonę. Załamany mężczyzna oddaje się pracy, rozpoczynając tworzenie musicalu. Odwiedza lokale, w których tańczy się tango. W jednym z nich poznaje piękną tancerkę, której opiekunem jest człowiek powiązany ze światem przestępczym. Okazuje się, że gangster ma finansować film Mario. Wizja filmu jest zagrożona, gdy inwestor chce doń wprowadzić sceny przywołujące czarny okres w politycznej historii Argentyny.
|