ŁÓDŹ - MIASTEM NOWYCH MEDIÓW
Łódź - Miastem Nowych Mediów - pod takim hasłem łódzka
Szkoła Filmowa
wspólnie z członkami Stowarzyszenia Łódź Filmowa oraz
Łódzką Izbą Przemysłowo-Handlową
przygotowała strategię rozwoju branży medialnej w mieście i regionie. Współpracę przy tworzeniu "Klastra medialnego" zadeklarowało już około 50 firm, instytucji i wyższych uczelni.
W poniedziałek
26 marca 2007 r.
list intencyjny na rzecz utworzenia Klastra medialnego podpisali m.in. prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki, marszałek województwa łódzkiego Włodzimierz Fisiak oraz rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi prof. Jerzy Woźniak.
- Klaster to przede wszystkim firmy z branży medialnej, filmowej, telewizyjnej, które wspólnie z uczelniami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, a także z władzami lokalnymi stworzą konsorcjum, które ma na celu promocję branży medialnej i inicjatyw, które przyciągną do Łodzi fundusze unijne oraz inwestorów z sektora medialnego - powiedział współtwórca projektu Krzysztof Franek.
Twórcy Klastra chcą wyjść od niemal 60-letniej tradycji Łodzi Filmowej. Przypominają, że w Łodzi istnieje największe archiwum dorobku polskiej kinematografii, a w zasobach
Łódzkiego Centrum Filmowego
jest prawie 200 tys. rekwizytów i kostiumów.
W Łodzi istnieją także hale zdjęciowe, które są modernizowane przez obecnych właścicieli, duże zaplecze postprodukcyjne, słynna na całym świecie szkoła filmowa i markowe festiwale, chociażby
Camerimage.
Podkreślają także, że siłą miasta są ludzie, którzy pracują w branży medialnej. - Chcielibyśmy jednak, żeby Łódź poszła krok dalej, żeby stała się medialnym centrum Polski, miejscem do inwestycji w ramach projektów telewizyjnych, internetowych, telefonii komórkowej, animacji oraz gier komputerowych - podkreślił Franek.
Przygotowania projektu trwały ponad pół roku. W ramach Klastra realizowanych jest lub będzie ponad 20 projektów w czterech obszarach działania. Pierwszy z nich to promocja Łodzi Filmowej i rozbudowa zaplecza produkcyjnego dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych. Kolejnym jest stworzenie Media Centrum - gdzie swoje siedziby mogłyby znaleźć nowe kanały telewizyjne, pierwsze w Polsce cyfrowe kino oraz Interaktywne Muzeum Nauki i Muzeum Bajki.
Pomysłodawcy Klastra planują także budowę Fabryki Mediów, w której miałby się odbywać szkolenia i warsztaty zawodowe dla twórców nowych mediów, a w Medialnym Parku Technologicznym - badania z dziedziny nowych technologii medialnych.
Jak szacują twórcy projektu, dzięki stworzeniu "Klastra medialnego" w Łodzi może przybyć ok. 30 tys. miejsc pracy. Wielkość inwestycji szacowana jest na poziomie 150-200 mln euro. Środki na nią pochodziłyby z funduszy unijnych, ale także od inwestorów prywatnych.
Definicja klastra
"Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców,
jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi
instytucji (np. uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych, stowarzyszeń handlowych oraz instytucji
finansowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również
współpracujących."
Michael E. Porter
Istotą klastrów jest wielowymiarowa współpraca biznesu i świata nauki na danym
obszarze geograficznym. W skład kastra oprócz firm i przedsiębiorstw powinny także wchodzić
szkoły i uczelnie wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe, instytucje naukowe, różnego typu
organizacje, fundacje i stowarzyszenia oraz inne jednostki lokalne, które mają wspólny interes w
rozwoju klastra. Wzajemne ich powiązania mają zwykle charakter nieformalny i bazują głównie na
wspólnej wymianie doświadczeń oraz realizacji wspólnych projektów. W dużym stopniu ułatwia to
także geograficzna bliskość tych podmiotów.
Klaster tworzą firmy i instytucje, które zwykle konkurują ze sobą na wspólnym rynku.
Konkurencja ta nie wyklucza jednak wzajemnych powiązań i wspólnych obszarów
współpracy np. korzystanie tych samych zasobów, narzędzi i podwykonawców lub prowadzenie
wspólnych prac naukowo-badawczych. Koncentracja podmiotów z jednego sektora na tym samym
obszarze geograficznym może także wpływać na ich większą specjalizację i stać się motorem
napędowym ich rozwoju - klaster jest atrakcyjnym miejscem przyciągającym inwestorów,
wartościowych pracowników i nowe firmy.
Kolejną cechą charakterystyczną klastra jest bardzo wysoka mobilność personelu - średni czas
pracy pracowników w przedsiębiorstwach działających na terenie klastra to 2-3 lata. Część osób
przechodzi do konkurencji, inni tworzą własne firmy lub działają jako niezależni specjaliści lub
konsultanci, jednak dość często zdarza się, że po zdobyciu kolejnych doświadczeń wracają ponownie
do tego samego przedsiębiorstwa wnosząc nowe wartości.
Mobilność pracowników oraz tworzone w ten sposób sieci społecznych i zawodowych kontaktów
umożliwiają efektywną rotację wiedzy i informacji. Ludzie, którzy przechodzą pomiędzy firmami i
projektami tworzą rodzaj "superorganizacji", która napędza koniunkturę na produkty i usługi
danej branży oraz tworzy odpowiedni wizerunek regionu, na którym działa klaster. Dlatego źródłem
rozwoju branży jest region i sieci kontaktów, a nie pojedyncze firmy.
Modelowym przykładem klastra opisywanym w wielu opracowaniach na ten temat jest Dolina
Krzemowa w USA, gdzie na obszarze ok. 300 mil kwadratowych działa kilka tysięcy firm
wysokotechnologicznych zatrudniających ponad milion wysokiej klasy specjalistów. Motorem
napędowym jest jedna z najbardziej renomowanych uczelni na świecie - Uniwersytet Stanforda.
Jest ona bardzo mocno związana z sektorem nowych technologii i lokalnym biznesem - stanowi dla
niego bazę naukowo-badawczą oraz kształci nowe kadry.
Jeśli chodzi o rynek medialny najbardziej znanymi przykładami "efektu klastra" jest koncentracja
przemysłu filmowego w Hollywood lub londyńska dzielnica Soho uważana za europejskie centrum
post-produkcji filmowej i telewizyjnej oraz Klaster medialny w Lipsku, który jest doskonałym
wzorcem na tego typu inicjatywę w Polsce.
|
Więcej informacji:
- Klaster Medialny (format PDF, 700kb)
- www.mediaklaster.pl
|
|
Repertuar
Wydarzenia
31 grudnia od godz 18:30 14, 21, 28 GRUDNIA GODZ 17:00 zapisy trwają do 4 października! Ważna informacja! październik 2024 - czerwiec 2025
Kino
|
| |
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy organizacji kina letniego
|