Kino Charlie wspólnie ze Studiem Filmowym "Se-ma-for" w ramach obchodów
60-lecia polskiej animacji przygotowało specjalne pokazy nagrodzonego
Oscarem "Piotrusia i wilka".
Pokazy odbędą się w dniach 29 lutego; 2,3 marca 2008
Gośćmi specjalnymi pokazów będą polscy twórcy animacji.
Wstęp wolny !!!
"Piotruś i wilk", lalkowa animacja poklatkowa, bo taką techniką jest
zrealizowany film, to jedna z największych koprodukcji w polskiej
animacji. Partnerami są Se-ma-for z Łodzi i BreakThru Films z Wielkiej
Brytanii, przy współpracy norweskiego studia Storm i z udziałem
finansowym telewizji Channel Four, w Polsce dofinansowania udzielił
Polski Instytut Sztuki Filmowej. Film wyreżyserowała młoda gwiazda
angielskiej animacji, laureatka nagrody BAFTA - Suzy Templeton. Zdjęcia
w halach Se-ma-fora i Łódzkiego Centrum Filmowego trwały ponad osiem
miesięcy. Lalki, rekwizyty, dekoracje, zdjęcia i cyfrową obróbkę obrazu
wykonano w pracowniach Se-ma-fora. Ekipa produkcyjna liczyła ponad sto
osób. Całość filmu nakręcono w Polsce, u nas też powstało 75 proc.
cyfrowej postprodukcji. W 95 proc. skład ekipy stanowili polscy twórcy.
W połowie roku 2004 europejska agenda Cartoon z Brukseli rozesłała po
całej Europie zapytanie o studio filmów lalkowych, które mogłoby stać
się głównym koproducentem i miejscem gdzie nakręcono by film według
baletu Prokofiewa "Piotruś i Wilk". Szukającym było studio BreakThru z
Londynu i znakomita reżyserka Suzie Templeton (laureatka nagrody BAFTA -
brytyjskiego odpowiednika Oscara za lalkowy film "Dog").
Se-ma-for wysłał do Londynu ofertę wraz z płytą, z niedokończoną wersją
filmu lalkowego "Ichtys" Marka Skrobeckiego. Po kilku dniach doszedł
list od Suzie Templeton, zachwyconej filmem Marka Skrobeckiego, który
uznała za dzieło rewelacyjne. Napisała, że byłaby dumna, gdyby mogła
współpracować przy swoim filmie z twórcami "Ichthys". Później była
wizyta Anglików w Se-ma-forze i pertraktacje zakończone podpisaniem
umowy koprodukcyjnej.
Światowa premiera odbyła się 23 września 2006 roku w Royal Albert Hall z
udziałem blisko siedmiotysięcznej widowni. Muzykę na żywo grała
orkiestra symfoniczna The Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Marka
Stephensona. Polska uroczysta premiera odbyła się 22 kwietnia 2007 roku
podczas IV Międzynarodowego Festiwalu Animacji Re-Animacja w Łodzi z
udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Artura Rubinsteina.
Dyrygował Marcin Wolniewski. Koncert z filmem i łódzką orkiestrą odbył
się też w Warszawie na dziedzińcu Zamku Królewskiego.
Główni realizatorzy filmu:
Suzy Templeton - reżyseria i współautorka scenariusza
Marek Skrobecki - scenografia
Mikołaj Jaroszewicz i Hugh Gordon - zdjęcia
Adam Wyrwas, Krzysztof Brzozowski, Anna Wajtania - animacja lalek
Kamil Polak - postprodukcyjne cyfrowe opracowanie filmu
Elżbieta Stankiewicz - polski kierownik produkcji
Zbigniew Żmudzki - polski producent
Hugh Welchman - producent angielski
Alan Dewhurst - producent angielski
"Piotruś i wilk" jest jedynym polskim filmem, który w tym roku otrzymał
Oscara.
25 lat temu w tej samej kategorii wygrało "Tango" Zbigniewa
Rybczyńskiego, także wyprodukowane w Se-ma-forze. - "Piotruś i wilk" to
ukoronowanie 60-letniej działalności Se-ma-fora, a jednocześnie początek
nowych czasów w pracy studia. Przestajemy być studiem tylko polskim a
stajemy się europejskim, światowym. Koprodukcje takie jak "Piotruś i
wilk" to nasza przyszłość - powiedział Zbigniew Żmudzki, producent
Se-ma-fora po otrzymaniu informacji z gali Oscarowej.
Inne nagrody filmowe:
2007 - BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) nominacja w
kategorii: Najlepszy Krótki Film Animowany
2007 - Annecy (Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych)-Nagroda
Główna "Kryształ Annecy"
2007 - Annecy (Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych)-Nagroda
Publiczności
Suzy Templeton o filmie:
"Piotruś i wilk" napisany przez Prokofiewa po to by uczynić muzykę
klasyczną przystępniejszą dla dzieci, zachwycał kolejne pokolenia od
1936. Dzieci urzeka muzyka, a opowieść wywołuje w nich dreszcz emocji.
Wielu dorosłych, którzy znają jeszcze z dzieciństwa "Piotrusia..." jest
silnie przywiązanych emocjonalne do tej historii. Nie jest to bowiem
dzieło tylko klasyczne, ale również dzieło niosące w sobie ogromny
potencjał w samej opowieści, której zagadnienia są wciąż aktualne.
Historia ta nie raz była już przekładana na język filmu, ale w
większości przypadków były to adaptacje uproszczone, przeznaczone tylko
dla bardzo małych dzieci. Nasza produkcja jest adresowana do dzieci
starszych w wieku 7 - 11 lat, jak i do dorosłych. Strona wizualna będzie
wyszukana, zawierająca aluzje i odniesienia, co zaintryguje dzieci jak i
dorosłych. Charaktery postaci, jak i zdarzeń będą złożone i wieloznaczne.
Moim zamiarem jest aby film "Piotruś i wilk" był wielowarstwowy, tak by
dziecko było wstanie wejść w narrację, jak również by zostało
wzbogacone, zainspirowane, a przy tym by dobrze się bawiło. Dorosły
odbiorca może mieć zupełnie inne doznania - niepozostawiony bez nadziei,
chcę jednak by poczuł się wyzwany, zaintrygowany, a może i
zaniepokojony. W takim znaczeniu, wewnętrzny nurt filmu musi być
niepokojący, a podkreślone znaczenie przesłania jasne i silne. Potrzebne
jest to, by uzyskać
emocjonalną głębie, prawdę i artystyczną uczciwość. To nie oznacza
jednak ciężkości dzieła. Chcę osiągnąć wewnętrzną subtelność i
sugestywność, podczas gdy na powierzchni dominować będzie niesamowitość
i przygoda.
W tej historii jest miejsce na grozę, komedię, surrealizm i magię,
ciemność i światło, przygodę, ale również i na znaczenie. Poklatkowa
animacja będzie surowa i rzeczywista, jako opozycja do generowanych
komputerowo syntetycznych animacji. Również muzyka nie będzie gładka i
jedynie jako ilustracja, ale pełna życia, energiczna i nadającą
charakter.
"Piotruś i wilk" zawiera w sobie możliwość wielu interpretacji. To, co
mnie najbardziej w tej historii fascynuje i co będę starała się
uwypuklić, uczynić osią filmu jest przepaść, brak porozumienia miedzy
tym, co uznajemy za "dzikie" a "cywilizacją". Mamy w sobie równocześnie
strach, jak i fascynację tym, co dzikie: jakieś wewnętrzne pragnienie
odzyskania utraconej relacji z naturą, zwierzętami a w tym samym czasie
strach przed tym. Etyczne stanowisko filmu jest takie, że "dzikość" ma
wartość
i prawo by istnieć samo w sobie, egzystować dla siebie. Jej wartość i
prawa wynikają z prostego prawa istnienia. Prawdę tą zrozumie Piotruś,
co zmusi go do uwolnienia wilka.
Film o produkcji "Piotrusia i wilka":
http://film.onet.pl/zwiastuny/11048,2254550,267,filmy.html.