Wykonawcy
Jan Walczyński
dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina
Program
Muzyka Nino Roty do filmów Federico Felliniego:
Biały szejk
La strada
Rzym
Osiem i pół
Amarcord
Romeo i Julia
przerwa
Ojciec chrzestny
Nino Rota włoski kompozytor muzyki filmowej
Urodzony 3 grudnia 1911 w Mediolanie - zmarł 10 kwietnia 1979 w Rzymie.
Urodzony w rodzinie muzyków, studiował w mediolańskim konserwatorium u Ildebrando Pizzettiego. Dyrygent Arturo Toscanini doradził mu kontynuację studiów w Filadelfii. Tam pracował, między innymi, pod kierunkiem Fritza Reinera. Po powrocie do Mediolanu ukończył studia pracą o kompozytorze renesansu Gioseffo Zarlino.
Obdarzony subtelną wyobraźnią i niezwykłą inwencją melodyczną, dbały o efektowną instrumentację, sięgający świadomie do rozległych pokładów tradycji (jak barok lub Richard Wagner) stał się mistrzem wyrafinowanej muzyki filmowej. Zaprzyjaźniony z Federico Fellinim przez lata ścisłej współpracy stworzył do jego filmów wybitną i niezapomnianą ilustrację muzyczną.
Mniej znana jest jego twórczość autonomiczna (np. symfonie, balet La Strada, opery, utwory kameralne).
Ceniony głównie za muzykę do filmów następujących reżyserów:
- Federico Fellini: Na drodze (La Strada, 1954, ze słynnym motywem na trąbkę), Słodkie życie (1960), Osiem i pół (1963, ze słynnym cyrkowym, tanecznym motywem w scenie finałowej), Giullietta od duchów (1965. być może najbardziej perfekcyjna ilustracja filmowa Roty), Rzym (1972, z brawurową ilustracją muzyczną pokazu mody kościelnej), Amarcord (1974, z legendarnym motywem przewodnim w rozmaitych wersjach instrumentalnych), Casanova (1976, z mistrzowską próbą asymilacji klimatu muzyki XVIII wieku oraz Wagnera), Próba orkiestry (1979, gdzie pomysł filmu wyszedł od kompozytora, a ilustracją jest suita Roty, zmarłego wkrótce na wylew krwi do mózgu).
- Luchino Visconti: Lampart, Rocco i jego bracia.
- Franco Zeffirelli: Romeo i Julia.
- Francis Ford Coppola: Ojciec chrzestny
Jan Walczyński dyrygent
Kaliszanin z rocznika 1951. Absolwent Wydziału Instrumentalnego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1974-90 pracował jako waltornista w Filharmonii Wrocławskiej, wcześniej grając na trąbce w zespołach jazzowych i rockowych. Uczy we wrocławskim Liceum Muzycznym, gdzie przed ćwierćwieczem założył pierwszy w Polsce szkolny big-band. Z zespołem tym wystąpił m. in. na Festiwalu Jazzu Tradycyjnego "Złota Tarka" w Warszawie.
W roli dyrygenta jest już od blisko 20 lat regularnie zapraszany m. in. przez "rodzimą" Filharmonię Wrocławską, a także Łódzką, Poznańską, Pomorską w Bydgoszczy, Gdańską i Szczecińską. Dyryguje programami autorskimi. Na orkiestrę symfoniczną chętnie aranżuje muzykę filmową, tworząc takie programy, jak "Muzyka z westernów", "Muzyka z romansów", "Muzyka z filmów gangsterskich", "Muzyka Ennio Morricone", "Muzyka z lat trzydziestych i czterdziestych". Publiczności filharmonicznej przedstawia także szlagiery muzyki rozrywkowej (programy: "The Beatles", "Elvis Presley", "Michael Jackson i Whitney Houston", "Tanga"). Od lat współpracuje ze środowiskiem jazzowym, z takimi sławami, jak Jan Ptaszyn-Wróblewski czy Henryk Miśkiewicz.
Jana Walczyńskiego jako aranżera znają: Ewa Bem, Andrzej Rosiewicz, zespoły Asocjacja Hagaw i Sami Swoi, Orkiestra Zbigniewa Górnego i tenor Jacek Laszczkowski. Na zamówienie Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu aranżował piosenki, śpiewanych przez m.in. Krystynę Jandę, Dorotę Stalińską, Daniela Olbrychskiego i Michała Bajora, z którymi wystąpił jako dyrygent. Jest również autorem wielu opracowań dla zespołów rozrywkowych, big-bandów oraz zespołów kameralnych. Jego aranżacje przedstawiane były publiczności na festiwalach w Sopocie i w Opolu. Współpracuje też z teatrami operetkowymi i dramatycznymi, tworzy aranżacje dla programów telewizyjnych i estradowych.
Jako kompozytor, ma w dorobku muzykę teatralną do spektakli wystawianych w m. in. w Łodzi, Wrocławiu i Katowicach. Jest autorem baletu dla dzieci "Królowa Śniegu", wystawionego w Teatrze Muzycznym-Operetce Wrocławskiej. Komponuje piosenki dla programów telewizyjnych. Specjalnie dla wybitnego trębacza jazzowego Piotra Wojtasika skomponował Koncert na trąbkę, którego prawykonanie w Filharmonii Wrocławskiej odbyło się w 2000 r. pod batutą kompozytora.