ART IN CINEMA jest eksperymentem krakowskiej Fundacji No Local realizowanym w Kinie Pod Baranami od maja do listopada 2008 roku. ART IN CINEMA IN TOUR kuratorski wybór prac video polskich artystów roczników70', którzy od tamtego czasu byli prezentowani w ramach rzeczonego projektu.
ART IN CINEMA IN TOUR pokazuje różnorodność polskiego video, różne podejście do medium, odmienne techniki (Brzeżańska kreci telefonem komórkowym, Sasnal 16 mm, a część osób np. Kozak pracuje z techniką found footage).
ART IN CINEMA IN TOUR pozwala zobaczyć jak ludzie o podobnym backgroundzie (w sensie ogólnokulturowych doświadczeń pokolenia) poruszają pewne tematy np. w jaki sposób można opowiadać o swoim otoczeniu, środowisku - tu filmy HH Ani Niesterowicz i Warszawa dla amatora Agnieszki Brzeżanskiej.
W PROGRAMIE:
Karolina Kowalska, CRASH TEST: bez tytułu [kot], 1'35'', 2006
Dorota Buczkowska, Ptak, 1'49'', 2005
Ola Buczkowska, Marta, 4'58'', 2007
Agnieszka Brzeżańska, Broken Arm Dance, 3'40'', 2006-2008
Agnieszka Brzeżańska, Robot, 3'40'', 2006-2008
Agnieszka Brzeżańska, Black, 2'20'', 2006-2008
Wilhelm Sasnal, Brazylia, 20', 2005
Agnieszka Brzeżańska, Warszawa dla amatora, 7'21'', 2006
Anna Niesterowicz, HH, 8'57'', 2002
Karolina Kowalska, Rave, 4'23'', 2008
Anna Niesterowicz, 07 Zgłoś się: Zrób jej tak jak w kinie, 10'29'', 2001
Tomek Kozak, Song of Sublime, 11'32, 2008
Małgorzata Mleczko i Patrycja Musiał, założycielki Fundacji No Local, tak piszą o projekcie ART IN CINEMA:
"ART IN CINEMA jest eksperymentem - staramy się by miejsca, w których realizujemy projekty w ramach Fundacji No Local były dostosowywane do specyfiki pokazywanej sztuki, stąd pomysł by wykorzystać kino dla wideo artu. Chcemy zaprezentować serię filmów artystów polskich i zagranicznych w krakowskim Kinie pod Baranami. Jest ku temu kilka powodów. Nie każda galeria posiada warunki odpowiednie do projekcji wideo, co może być spowodowane chociażby brakiem profesjonalnego sprzętu projekcyjnego. Kolejnym minusem pokazów w galeriach jest fakt, że widzowie często wchodzą w trakcie projekcji - w przypadku krótkich, zaloopowanych filmów nie jest to problem, ale odbiór dłuższych, narracyjnych filmów jest w takiej sytuacji utrudniony. Uznałyśmy, że kino jest naturalnym miejscem dla pokazu sztuki wideo. Widz ma możliwość zobaczyć tu filmy w najbardziej komfortowych, dla tego medium, warunkach.
W Polsce można zauważyć coraz większe zainteresowanie wideo artem. Projekt ART IN CIEMNA, wychodzi naprzeciw tym zainteresowaniom, umożliwiając publiczności regularny kontakt z tą formy sztuki. W przeciwieństwie do malarstwa, rzeźby czy instalacji łatwo dostępnych, dzięki katalogom i dokumentacjom fotograficzną, możliwości dotarcia do konkretnych prac wideo jest znacznie mniej.
W projekcie ART IN CINEMA ważne jest dla nas także to, w jaki sposób sztuka zadziała w przestrzeni, jaką jest kino. Jak zostanie odebrana? Czy uda się rozszerzyć krąg osób zainteresowanych sztuką współczesną o miłośników filmu? Nasz projekt ma szansę odświeżyć konwencję pokazów wideo i powiększyć grupę ich odbiorców."
Cykl pokazów sztuki video ART IN CINEMA IN TOUR dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.