"Rozstanie", czy "W ciemności"?
Asghar Farhadi czy Agnieszka Holland?
Iran czy Polska?
Te pytanie stawiać sobie będziemy aż do 26 lutego, kiedy to w Teatrze Kodaka padnie na nie jednoznaczna odpowiedź i Oscar w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny powędruje do
Na ten wynik musimy poczekać
Co do jednego wszyscy są zgodni - krytycy, dziennikarze i opinia publiczna - wśród pięciu nominowanych w tej kategorii filmów to między dwoma wymienionymi wyżej tytułami rozegra się ostateczna walka o statuetkę. Dlatego w repertuarze Charliego aż do dnia uroczystej Gali - projekcje dwóch nominowanych tytułów - i "Rozstania" i "W ciemności". I chociaż już nominacja dla filmu Agnieszki Holland to wielki sukces nie tylko twórców filmu, ale i całej polskiej kinematografii to jest duży apetyt na więcej
. na to, by legendarny posążek rycerza stojącego na zwiniętej rolce filmu trafił do Polski. Zapomnijcie o głosach krytyków, nie sugerujcie się opinią znajomych - oceńcie sami te dwa tytuły przyznając swojego prywatnego Oscara. Wybór należy do Was!
Oto i oni:
"Rozstanie"
Reżyseria i scenariusz: Asghar Farhadi
Zdjęcia: Mahmood Kalari
Obsada: Peyman Maadi, Leila Hatami, Sareh Bayat
Jedno z największych odkryć filmowych roku. Film okrzyknięty przez światową krytykę arcydziełem współczesnego kina i nagrodzony na festiwalu w Berlinie Złotym Niedźwiedziem za najlepszy film, a także nagrodami aktorskimi. Rozstanie, w reżyserii twórcy głośnego Co wiesz o Elly?, to opowieść o dwóch rodzinach, których losy w dramatyczny sposób splatają się ze sobą na skutek przypadkowego zbiegu okoliczności. Film w doskonały sposób łączy elementy thrillera i dramatu psychologicznego, trzymając w napięciu do nieoczekiwanego finału.
W Rozstaniu widz od pierwszych scen zostaje wciągnięty w skomplikowaną sytuację rodzinną. Uczestniczy w grze o prawdę, która odsłania się stopniowo, ale nigdy do końca. (...) Film po prostu znakomity.
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
Uniwersalny w swoim przesłaniu, świetnie obsadzony i zagrany (...). Owacje na stojąco, najlepszy film Berlinale 2011.
Anna Serdiukow, Stopklatka.pl
Nader i Simin są teherańskim małżeństwem z 14-letnim stażem, które właśnie przechodzi okres separacji. Simin chce, by cała rodzina opuściła kraj, gdyż tylko tak możliwe będzie optymalne wychowanie ich 11-letniej córki, Termeh. Ale nie godzi się na to Nader, który w Iranie dodatkowo opiekuje się swym chorym ojcem.
Simin wnosi więc pozew o rozwód, a gdy odkrywa, że Termeh chce pozostać z ojcem, z czasem opuszcza ich oboje. W domu Nadera i Termeh pojawia się Razieh, która ma pomóc przy chorym seniorze. Przybycie tej młodej i bardzo religijnej dziewczyny staje się punktem wyjścia dla wielu nieoczekiwanych i moralnie niejednoznacznych wyborów bohaterów. Film ukazuje problemy współczesnego społeczeństwa irańskiego, w którym kwestie klasowe, prawne i dotyczące seksu oglądane są zarówno z religijnego, jak i świeckiego punktu widzenia.
"W ciemności"
Reż. Agnieszka Holland
Scenariusz: David F. Shamoon
Zdjęcia: Jolanta Dylewska
Obsada: Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Kinga Preis
Katolik... grzesznik... drobny złodziejaszek... Leopold Socha, Polak ze Lwowa - przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Za pieniądze. Jednak to, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.
Prawdziwą historię Leopolda Sochy i uratowanych przez niego Żydów opowiada przejmujący film Agnieszki Holland W ciemności - polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, z wybitną rolą Roberta Więckiewicza i międzynarodową obsadą (m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem MFF w Berlinie Maria Schrader, Benno Furmann, Agnieszka Grochowska, Kinga Preis, Herbert Knaup, Krzysztof Skonieczny, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Michał Żurawski).
Poruszający obraz autorki Tajemniczego ogrodu i nominowanego do Oscara dzieła Europa, Europa został wyprodukowany przez Studio Filmowe Zebra (w koprodukcji z Niemcami oraz Kanadą). Scenariusz filmu zainspirowała książka Roberta Marshalla In the Sewers of Lvov.
Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekończące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością a widzowie muszą czuć, że są tam razem z bohaterami.
Agnieszka Holland
Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące.
Joe Morgenstern, Wall Street Journal
Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że W ciemności ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście (...). Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na Listę Schindlera Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm.
Peter Debruge, Variety
Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem.
Mike Goodridge, Screen Dail