CZYTELNIA
Spis artykułów
O filmie
Farah Khan od wielu lat marzyła o realizacji własnego filmu. Wiedziała, że jeśli kiedykolwiek go zrobi, będzie to szalony filmowy koktajl, pełen humoru i piosenek, wzruszający i śmieszny zarazem. Chciała, żeby był to film akcji, jednak mający także elementy amerykańskiego filmu „college’owego” i dramatu rodzinnego. Scenariusz Jestem przy tobie – początkowo zatytułowany „The Outsider” – miała gotowy już na dwa lata przed przystąpieniem do zdjęć. Wiedziała jedno – w filmie musi wystąpić Shah Rukh Khan, jej pierwszy i ostatni kandydat do roli dzielnego majora Rama. Gwiazdor, a jednocześnie przyjaciel Farhy Khan nie tylko zgodził się zagrać w jej debiucie reżyserskim, ale też poznawał kolejne wersje scenariusza, a w końcu też wyprodukował Jestem przy tobie.
Shah Rukh Khan jako producent okazał się wspaniałym współpracownikiem. Cierpliwym i pomocnym w stosunku do aktorów i ciągle wspierającym debiutującą Farhę Khan. Sushmita Sen, była Miss Universe, znajdowała codziennie w swojej garderobie kwiaty i czekoladki, dzięki czemu czuła się na planie jak prawdziwa gwiazda.
To, co wyróżnia Jestem przy tobie spośród innych filmów bollywoodzkich ostatnich lat to przede wszystkim świeże i bardzo współczesne wykorzystanie starej bollywoodzkiej formuły „masala movie”; żywe tempo, które sprawia, że w czasie ponad trzygodzinnego seansu nie sposób się nudzić oraz sprawne operowanie przez reżyserkę nieustannie zmieniającymi się konwencjami filmowymi. Jestem przy tobie zawiera też w sobie bardzo widowiskowe, a jednocześnie zabawne sceny akcji. Udane połączenie wszystkich pozornie sprzecznych ze sobą elementów udało się dzięki niezwykłej sprawności reżyserskiej Farhy Khan, która zapanowała zarówno nad materią filmu, jak też nad gwiazdami – każdemu dając szansę stworzenia ciekawej roli, a jednocześnie nie zamieniając filmu w popisy poszczególnych aktorów.
Kolejną rzeczą wyróżniającą Jestem przy tobie jest także osoba reżyserki. Niewiele jest w Bollywood kobiet reżyserów, a żadna z tych, które realizują w Indiach swoje obrazy nie specjalizuje się w wielkich filmach akcji. Farah Khan zadebiutowała gatunkiem szczególnie ryzykownym i – wydawałoby się – zarezerwowanym dla mężczyzn. Osiągnęła wielki sukces, Jestem przy tobie stał się jednym z największych przebojów kina indyjskiego.
Piosenki i sceny taneczne
Piosenki w Jestem przy tobie są wyjątkowe. Wszystkie niesłychanie energiczne i wesołe; połączone ze skomplikowanymi i brawurowymi sekwencjami tanecznymi oddają szalonego ducha filmu. Największe wrażenie robi pełna przepychu „Tumse Milke Dilka Jo Haal” (na polskim DVD dzięki karaoke można zaśpiewać ją razem z gwiazdami filmu) i pierwsza w filmie piosenka - „Chale Jaise Hawaien”.
W układzie tanecznym do „Chale Jaise Hawaien” wzięło udział setki tancerzy. Niezwykłe jest to, że tę trwającą ponad 5 minut piosenkę nakręcono w jednym ujęciu. To pierwsze takie przedsięwzięcie w filmie bollywoodzkim i spełnienie wieloletniego marzenia Farhy Khan. Aktorzy i tancerze przeszli miesięczny trening, żeby zatańczyć cały utwór od razu, bez żadnych błędów.
Kompozytor Anu Malik dostał w 2004 roku aż dwie nagrody za Jestem przy tobie - Filmfare Award i Screen Weekly Award.
Stroje
Szczególną role w Jestem przy tobie odgrywają stroje. Niemal nad każdym głównym bohaterem czuwał inny projektant, który dbał o to, żeby postać, którą ubiera miała własny, niepowtarzalny styl. Każdy z bohaterów (poza zmysłową Chandni) przechodzi w filmie przemianę, co pokazane jest także w stroju.
Lucky (Zayed Khan) jest w filmie szkolnym luzakiem, który dba o swoje długie włosy i starannie dobiera oberwane podkoszulki i wytarte jeansy. Styl jest dla niego wszystkim. Do czasu...
Sanjana (Amrita Rao) to dziewczyna – kumpel. Chodzi w jeansach, małych bluzkach i dziwnych czapeczkach. Trochę abnegatka, a trochę indyjska Christina Agulillera. Nikt nie myśli o niej jak o zmysłowej kobiecie. Do czasu...
Major Ram (Shah Rukh Khan; jego stroje projektował Karan Johar - reżyser Czasem słońce, czasem deszcz) gdy przybywa do szkoły w Darjeeling, ubiera się tak, jakby od lat 70. nic się w modzie nie zmieniło. Nosi dzwony i śmieszne, dzianinowe kamizelki. Jest obiektem żartów całej szkoły. Do czasu...
Chandni (Sushmita Sen) jest najbardziej zmysłową nauczycielką, jaką tylko można sobie wyobrazić. W szyfonowych sari nie chodzi, tylko płynie. Stroje Chandni stały się w Indiach legendarne. Dzięki nim sari powróciło na wybiegi ekskluzywnych pokazów mody, a grająca Chandni Sushmita Sen często bierze w nich udział.
Sceny akcji i efekty specjalne
Jak niemal wszystko w Jestem przy tobie, także sceny akcji są niezwykłe i zaskakujące. Reżyserka czerpie pomysły ze starych indyjskich hitów, a także z zachodnich produkcji (Matrix, Mission Impossible, Czas Apokalipsy), jednak to, czego dokonuje major Ram na latającej rikszy sprawia, że James Bond powinien przejść na emeryturę. Farah Khan pomysły znane ze współczesnych filmów przełożyła na specyficzny język filmu masala. Dzięki temu każdy chwyt jest dozwolony, a lewitujące w powietrzu ciała i powstający po dotkliwym pobiciu bohaterowie doskonale wpisują się w tę pełną atrakcji konwencję.
|