RENDEZ-VOUS Z DANIĄ
RENDEZ-VOUS MED DANMARK
Pod patronatem Prezydenta Miasta Łodzi i Ambasadora Królestwa Danii
22 kwietnia - 16 maja 2004 r., Łódź
Program
Dni Danii w kinie Charlie
Opisy filmów
Twórcy
Opisy filmów
Człowiek z kamerą (Mand med kamera), 1995
reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen, scenariusz: Katia Forbert-Petersen, Władysław
Forbert, montaż: Annette Mari Olsen
57 min.
Film dokumentalny opowiadający historię życia ojca reżyserki, producentki i operatorki filmowej
Katii Forbert-Petersen - Władysława Forberta, znanego polskiego operatora.
Od trzech pokoleń kamera filmowa istnieje w życiu naszej rodziny. Ten sposób postrzegania
świata stał się dla nas kwestią egzystencjalną. Wzmacniał nas i pomagał przetrwać. Władysław
Forbert przeżył prześladowania Żydów w okresie międzywojennym i okrucieństwo drugiej wojny
światowej, którego był świadkiem jako operator wojenny w szeregach Armii Czerwonej;
uczestniczył w zdobyciu Berlina i w procesie norymberskim. Dokumentował niespokojne czasy, ale
sam również stał się ofiarą propagandy, gdy prześladowania Żydów zmusiły go do opuszczenia
kraju wraz z rodziną i osiedlenia się w Danii w roku 1969.
Przecież nie pali się księży (Man brander da ikke praster), 1997
scenariusz i reżyseria: Annette Mari Olsen
zdjęcia: Katia Forbert-Petersen
64 min.
Film dokumentalny prezentujący sylwetkę kobiety-pastora Inge-Lise Wagner, nietuzinkowej
postaci, żyjącej w zgodzie z własnymi przekonaniami i ideałami. Po roku 1988, kiedy została
zwolniona ze swojej parafii, pracuje jako kapłan wagabundów. Mieszka sama ze swoim koniem,
żongluje, chodzi po linie, prowadzi motocykl i śpiewa partie operowe. Film dotyka zagadnień
ogólnoludzkich i teologicznych; stanowił też przyczynek do debaty o duńskim kościele
państwowym. Został wyróżniony nagrodą Prix Europa Special za najlepszy film dokumentalny, Prix
Niki Special Commendation oraz drugą nagrodą na Nordic Glory Festival w Finlandii.
Na moment przed (Tiden for ojeblikket), 1999
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen, producent: Annette Mari Olsen
59 min.
Film dokumentalny opowiadający historię czterech par oczekujących dziecka, dający wgląd w
okres, na który składają się często przeciwstawne uczucia - z jednej strony wielka radość
oczekiwania, z drugiej - niepewność, niepokój, strach związane z przygotowaniami do pełnego
zagadek porodu.
100 oczu von Triera (Von Triers 100 ojne), 2000
scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Katia Forbert-Petersen
56 min.
Dokument ukazujący kulisy kręcenia filmu Tańcząc w ciemnościach przez Larsa von Triera, z
udziałem charyzmatycznej piosenkarki islandzkiej Björk. Reżyser otrzymał za ten obraz Złotą
Palmę w Cannes w 2000 roku, a Björk została wyróżniona jako najlepsza aktorka. Okoliczności
powstawania filmu same w sobie przypominały dramat, zwłaszcza we wzajemnych relacjach między
reżyserem a gwiazdą. Mój układ z Björk bardzo przypomina stosunki małżeńskie: zaczyna się od
natłoku uczuć wszelkiego typu, kreatywności, wydaje się, że czytamy w swoich myślach - a kończy
się walką o władzę, mówi von Trier. Film opisuje walkę reżysera o ukończenie produkcji i ból,
który być może jest nieodzowny dla tworzenia prawdziwej sztuki.
Tytuł filmu odnosi się do sposobu kręcenia Tańcząc w ciemnościach - z ręki (kamerą, którą
obsługuje sam reżyser) oraz za pomocą 100 automatycznych kamer rejestrujących sceny
taneczne.
You cant eat fishing, 1999
reżyseria: Kathrine Windfeld
34 min.
Co się wydarzy, gdy energiczna i przedsiębiorcza Polka zetknie się z leniwym przedstawicielem
duńskiego społeczeństwa dobrobytu? Na wyjeździe do Polski, zorganizowanym przez urząd gminy w
ramach programu aktywizacji zawodowej, Jens poznaje Renatę. Pewnego dnia Renata pojawia się z
walizką w mieszkaniu Jensa w Kopenhadze i tak zaczyna się ich związek. Renata szybko odkrywa,
że Jens nie robi nic poza wędkowaniem, piciem piwa i marzeniem o nadejściu życiowego przełomu -
kwintesencja bezpiecznego i spokojnego życia na koszt państwa. Ale Renata ma zamiar wziąć
sprawy w swoje ręce. Zderzenie jej przedsiębiorczości, pracowitości, optymizmu i woli walki z
biernością jej duńskiego chłopaka zadaje kłam duńskim i polskim stereotypom we wzajemnym
postrzeganiu się obu narodów.
Kiedy mama i tata są klownami (Nar mor og far er klovne), 2002
scenariusz i reżyseria: Annette Mari Olsen
zdjęcia: Katia Forbert-Petersen
montaż: Annette Mari Olsen, Katia Forbert-Petersen
42 min.
Film dokumentalny pokazujący życie rosyjskiego chłopca, Wiktora, który razem z rodzicami jeździ
po Niemczech z niewielkim zespołem cyrkowym. Praca w cyrku jest bardzo ciężka; za zawsze
uśmiechniętą twarzą klowna kryje się wielogodzinna wytężona praca, w przypadku chłopca
połączona z nauką szkolną. Jedynie przez trzy zimowe miesiące, gdy rodzina mieszka w
jednopokojowym mieszkaniu w Moskwie, życie Wiktora podobne jest do codzienności jego
rówieśników.
|
|
Repertuar
Wydarzenia
31 grudnia od godz 18:30 14, 21, 28 GRUDNIA GODZ 17:00 zapisy trwają do 4 października! Ważna informacja! październik 2024 - czerwiec 2025
Kino
|