Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO.
Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach.
Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies.
Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje
jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj.
Cinema Italia Oggi to eksperyment, który według intencji autorów ma stanowić początek corocznego cyklu.
Ma to być "witryna" łącząca w sobie chęć przedstawienia polskiej publiczności przekroju dzisiejszych Włochów, ich mentalności, przemian społeczno-obyczajowych z ideą promowania najnowszych produkcji kina włoskiego (wszystkie dzieła pochodzą z 2011), również wśród polskich dystrybutorów.
Wszystkie filmy przeglądu prezentowano już na różnych festiwalach i pokazach międzynarodowych, gdzie spotkały się z bardzo pozytywną reakcją zarówno ze strony krytyki, jak i publiczności, zdobywając również cenne wyróżnienia. Ich wspólnym mianownikiem, oprócz kryterium jakości, którą się cechują, jest sięganie po zjawiska i problematykę, które najbardziej nurtują kino włoskie ostatnich lat.
Na projekcji filmu Śpiąca królewna obecny będzie odtwórca jednej z głównych ról Pioergiorgio Bellocchio - syn reżysera tego filmu Marco Bellocchio.
14.04 niedziela
17:00 EKWILIBRYŚCI, 100'
19:00 MIEJSCA STOJĄCE W RAJU, 119'
Wszystkie projekcje w języku włoskim z polskimi napisami.
Przyjdź i wygraj voucher na kurs przedwyjazdowy Włochy dla jednej osoby!
ufundowany przez szkołę językową - Forum Romanum. Strefa Języków Romańskich
Losowanie nagrody 13 kwietnia godz. 19:00 podczas projekcji filmu "Śpiąca królewna"
13.04 sobota
godz. 17:00
Wódz i Bocian
Il Comandante E La Cicogna
reżyseria: Silvio Soldini obsada: Alba Rohrwacher, Valerio Mastandrea, Giuseppe Battiston, Claudia Gerini, Luca Zingaretti, Maria Paiato, Giselda Volodi, Giuseppe Cederna, Fausto Russo Alesi, Michele Maganza, Shi Yang, Luca Dirodi, Serena Pinto scenariusz: Doriana Leondeff, Marco Pettenello, Silvio Soldini zdjęcia: Ramiro Civita
O świcie podobizny zasłużonych włochów spoglądają ze swoich pomników, porozrzucanych po placach i ogrodach, na budzące się miasto. Obserwują życie dookoła i snują smutne refleksje o upadku obyczajów w "Bel Paese". I tak Wódz Giuseppe Garibaldi, siedząc na swoim rumaku na jednym z głównych turyńskich placów, nie może się pogodzić z obecnym wizerunkiem kochanej ojczyzny i polemizuje ze statuą jakiegoś "cavaliere" Cazzaniga, wymownym symbolem panujących dziś elit finansowych
i politycznych. I w tę codzienność wkomponują się postacie bohaterów filmu. Hydraulik Leo, wdowiec wychowujący samotnie dwoje dzieci (choć zmarła żona często odwiedza go i mu doradza); jego kolega po fachu Fiorenzo , chińczyk z zazdrosną żoną; Diana, młoda pomysłowa artystka, ale bez grosza; jej dziwaczny gospodarz, z którym zaprzyjaźni się syn Leo, Elia, opiekujący się tytułowym bocianem. Diana i Leo spotkają się w biurze szemranego mecenasa Malaffano (jak samo nazwisko sugeruje), gdzie ona za bardzo małe pieniądze ozdabia ścianę w poczekalni a dokąd on przyszedł szukać pomocy dla swojej córki, która nieświadomie stała się bohaterką erotycznego filmiku w internecie. Ich miłość okaże się jedynym przebłyskiem autentyczności i optymizmu
w skażonej i skorumpowanej rzeczywistości.
godz. 20:00
Śpiąca królewna
Bella addormentata
reżyseria: Marco Bellocchio obsada: Alba Rohrwacher, Toni Servillo, Michele Riondino, Pier Giorgio Bellocchio, Isabelle Huppert, Maya Sansa, Gianmarco Tognazzi, Brenno Placido, Fabrizio Falco, Roberto Herlitzka, Gigio Morra, Federica Fracassi scenariusz: Marco Bellocchio, Stefano Rulli, Veronica Raimo
Początek lutego 2009r., ostatnie szczęść dni życia Eluany Englaro, młodej kobiety, której po 17 latach w śpiączce, z woli ojca
i decyzji sądu, lekarze mają wkrótce odłączyć aparaturę trzymającą ją sztucznie przy życiu. Akcja filmu i losy bohaterów rozgrywają się właśnie w tych dniach, na tle owych dramatycznych wydarzeń. Rząd próbuje podważyć wyrok sądu a Senator waha się
przed podjęciem decyzji niezgodnej z własnym sumieniem; jego córka Maria, manifestuje w obronie życia przed kliniką
dokąd przewieziono Eluanę. W tym samym miejscu, ale po przeciwnej stronie, stoi Roberto. Przyjechał z bratem, cierpiącym
na zaburzenia psychiczne, by wesprzeć obóz laicki. Maria zakochuje się w swoim ideowym "wrogu". Tymczasem, gdzieś daleko, znana aktorka poszukuje w wierze ostatniej szansy dla córki, leżącej też w nieodwracalnej śpiączce, stara się wybłagać cud uzdrowienia, poświęcając przy tym relacje z synem. Wreszcie w jednym ze szpitali, zdesperowana Rossa chce umrzeć, ale młody lekarz o imieniu Pallido robi wszystko, żeby jej wyperswadować myśli samobójcze.
Giulio to czterdziestolatek, który prowadzi życie z pozoru stabilne. Ma stałą pracę, wynajmuje fajne mieszkanie, kupił samochód na raty. Ma miłą i sympatyczną córkę, która gra w zespole rockowym i słodkiego synka. Kocha swoją żonę, ale w istocie ich małżeństwo przeżywa głęboki kryzys z powodu zdrady, której żona nie jest w stanie mu wybaczyć. W atmosferze narastających konfliktów oboje dochodzą do wniosku, że będzie lepiej się rozstać. Jaki los, jednak, czeka w dzisiejszych czasach ludzi,
którzy zdobywają się na taką decyzję? Film jest bezlitosną, choć nie pozbawioną ironii rekonstrukcją życiowego upadku, balansowania człowieka na krawędzi ubóstwa i autodestrukcji.
godz. 20:00
Miejsca stojące w raju
Posti in piedi in Paradiso
reżyseria: Carlo Verdone obsada: Pier Francesco Favino, Carlo Verdone, Marco Giallini, Micaela Ramazzotti, Diane Fleri, Nicoletta Romanoff, Nadir Caselli, Valentina D'Agostino, Maria Luisa De Crescenzo, Gabriella Germani, Roberta Mengozzi scenariusz: Carlo Verdone, Pasquale Plastino, Maruska Albertazzi
Ulisse, Fulvio i Domenico to trójka rozwodników nękanych problemami finansowymi. Ledwo wiążą koniec z końcem, bo większą część ich zarobków pochłaniają alimenty dla dzieci i byłych żon. Ulisse, były producent muzyczny, mieszka teraz na zapleczu swojego sklepu z płytami. Fulvio, krytyk filmowy, musi się zajmować kroniką towarzyską w gazecie i mieszka w internacie prowadzonym przez zakonnice. Domenico, kiedyś bogaty biznesmen, jest teraz agentem nieruchomości, śpi na łodzi przyjaciela, musi sprostać roszczeniom licznego potomstwa i dorabia jako żigolo oferując swoje "usługi" wiekowym damom. Poprzez swoją agencję nieruchomości Domenico poznaje Fulvio i Ulisse, którzy w końcu przystają na jego propozycję wspólnego zamieszkania
w celu dzielenia kosztów utrzymania. Ulisse poznaje wulkaniczną lekarkę Glorię. Zmiana życiowa pociąga za sobą serię tragikomicznych przygód. Wreszcie przychodzi czas materialnych i moralnych rozliczeń. Wtedy trzej bohaterowie odnajdują właśnie w swoich dzieciach sens własnej egzystencji i szansę na upragnione miejsce (choć tylko stojące) w Raju.
DNI KINA WŁOSKIEGO TO CZTERY NAJCIEKAWSZE TYTUŁY Z OSTATNICH LAT. WÓDZ I BOCIAN TO OPOWIEŚĆ, KTÓRA BAWI, WZRUSZA I OCZYSZCZA ZARAZEM. KONTROWERSYJNY FILM O EUTANAZJI - ŚPIĄCA KRÓLEWNA.
MIEJSCA STOJĄCE W RAJU UKAZUJE PROBLEM OJCÓW I MĘŻÓW W SEPARACJI WYRZUCONYCH NA BRUK.
EKWILIBRYŚCI TO BEZLITOSNA I IRONICZNA REKONSTRUKCJA ŻYCIOWEGO UPADKU CZŁOWIEKA.
FILMY W PRZEGLĄDZIE KINA WŁOSKIEGO OCZAMI DIANY DĄBROWSKIEJ - FILMOZNAWCZYNI.
LA BELLA ADDORMENTATA (POL. ŚPIĄCA KRÓLEWNA)
Jedno jest pewne - wokół ostatnich dni przed śmiercią Eluany Englaro, w lutym 2009 roku, we Włoszech zanotowano kulminację zbiorowej histerii. Decyzja wstrzymania opieki (która w kraju obywatelskim powinna zostać powzięta przez jednostkę, tak jak w przypadku aborcji) stała się obiektem polemiki wszelkiego rodzaju - zarówno natury politycznej, jak i religijnej, medycznej, czy też społecznej. Marco Bellocchio za sprawą swojej "Śpiącej królewny" (określenie które nawiązują przede wszystkim jednak nie do bajki, a do niezręcznych słów wypowiedzianych przez Silvio Berlusconiego, w odniesieniu do dziewczyny będącej w śpiączce od 17 lat) odzwierciedla ten istotny moment - kolektywny fresk, utkany z czterech różnych historii, każda osobno powiązana w sposób wyjątkowy z tymi wydarzeniami. Uliano Beffardi (Toni Servillo) jest senatorem partii centroprawicowej, który zostaje pośpiesznie wezwany do głosowania w sprawie przerwania opieki medycznej nad Eluaną Englaro - jego przekonania różnią się jednak od tego, czego wymaga despotycznie partyjna większość; ponadto, kilka lat wcześniej przeszedł on przez podobną sytuację ze swoją umierającą żoną. Z tego powodu też zepsuciu uległy jego kontakty z córką Marią (Alba Rohrwacher) - zagorzałą katoliczką, modlącą się przed kliniką, w której hospitalizowana jest Eluana. Spotyka ona na swojej drodze Roberta (Michael Riondino), który razem z chorym psychicznie bratem znajduje się tam protestując w obronie wolności wyboru i decydowania o własnym życiu. Film ukazuje także losy rodziny w podobnej do Eluany sytuacji - sparaliżowana od lat młoda Rosa, jej matka (Isabelle Huppert, w niejako autotematycznej roli - wielkiej aktorki, która rezygnuje z kariery na rzecz opieki nad córką), która modli się w oczekiwaniu na cud. Ojciec dziewczynki (Gianmarco Tognazzi) szanuje wybór żony, ale nie wspiera jej bezpośrednio, natomiast brat (Brenno Placido), pragnie walczyć z tą sytuacją na swój sposób. Ostatnia historia odnosi się do tajemniczej narkomanki (Maya Sansa), szukającej końca własnych cierpień - uratuje ją lekarz, doktor Pallido (w tej roli syn reżysera -Pier Giorgio Bellocchio).
Wielowątkowość opowieści jest zasadniczo punktem spornym, który decyduje o wyjątkowości i wielości możliwych interpretacji dzieła Bellocchia. (...) Trudno też uniknąć licznych polemik związanych z tematem eutanazji, które powracały już echem w trakcie realizacji filmu. Warto zwrócić niewątpliwie uwagę na utrzymane w posępnej, niemalże żałobnej tonacji zdjęcia, których autorem jest operator i reżyser Daniele Cipri. Ogromnym atutem jest również obsada, na czele z Tonim Servillo i Isabelle Huppert.
POSTI IN PIEDI IN PARADISO (POL. MIEJSCA STOJĄCE W RAJU)
"Jest ich coraz więcej i są coraz biedniejsi. Ojcowie w separacji tworzą nową klasę wykorzenionych, którą dostrzec można w każdym mieście, szczególnie w czasie kryzysu. Tracą oni naprawdę wszystko". Takimi słowami reżyser obrazu Carlo Verdone wprowadza swoich widzów do trudnej i bolesnej rzeczywistości, na temat której wszyscy zdają się jednak milczeć. W 90% przypadków odnosi się to do ojców wyrzuconych z domu na bruk, którzy zmuszeni są zamieszkiwać w sklepach, w których pracują, albo gorzej - we własnych samochodach. Część z nich wraca nawet do rodziców, wpisując się w stereotyp maminsynków. Los ten nie dotyka jednak trzech bohaterów najnowszego filmu rzymskiego reżysera pochodzących z zupełnie różnych środowisk - Ulisse (w tej roli sam reżyser, Carlo Verdone), Fulvio (Pierfrancesco Favino) i Domenico (Marco Giallini) - a zmuszeni są wynająć wspólnie mieszkanie.
W ten sposób reżyser, w charakterystycznym dla siebie stylu, zabarwia komedię tragizmem, tworząc ciekawy amalgamat gatunkowy, głęboko osadzony we współczesnych realiach społeczno-politycznych. (...) Pomimo licznych gagów i chwytów zarezerwowanych zazwyczaj dla tzw. "komedii pomyłek", Verdone ucieka od powierzchowności pustego śmiechu, co odnaleźć można w końcowym (i melancholijnym) przesłaniu filmu - "jestem przekonany, że ironia jest najskuteczniejszym środkiem, aby powiedzieć o rzeczach poważanych, bez popadania w śmieszność czy kpinę". Odpowiedzialność reżyser świadomie kieruje w stronę przyszłych pokoleń, w nadziei, że odmienią one zastałą (kryzysową) sytuację. Kluczową dla filmu postacią jest kardiolog Gloria (w tej roli Micaela Ramazotti - gwiazda młodego pokolenia), która swoją mądrością wnosi równowagę pomiędzy Ulisse i jego córką. "Cieszę się, że udało nam się uciec od osławionego przez Felliniego wizerunku rzymskich wałkoni, w kierunku prostej historii o perypetiach trzech mężczyzn w separacji" - powiada z dumą reżyser. Pomimo kilku ewidentnych zgrzytów montażowych, trzeba przyznać, że Verdoni wzbogaca swoją filmografię zabawną, a zarazem mądrą pozycją.
IL COMANDANTE E LA CICOGNA (POL. WÓDZ I BOCIAN)
Najnowszy film Silvio Soldiniego odwołuje się niewątpliwie do tradycji "zaangażowanego humoru", kiedy to czynność uśmiechania się w trakcie projekcji, wiązała się również ze sferą głębszych przemyśleń na temat panującej kondycji społecznej. Pomaga w tym również obrany przez realizatorów wiodący ton, który nie jest moralizatorski, co nie znaczy, że nie dotyka spraw związanych z moralnością. Nie da się nie lubić bohaterów opowieści mediolańskiego reżysera, pomimo ich zagubienia - jest to ten rodzaj postaci, które trudno dostrzeć w szarym tłumie, schowanych za fasadą naiwności i śmieszności. Jednakże dzięki temu, że nie godzą się na kompromis i wciąż walczą "o siebie", zostają wynagrodzeni bezcenną pogodą i spokojem ducha, który bez wątpienia udziela się widowni. Soldini opowiada o charakterystycznych dla siebie tematach, w zupełnie nowy sposób - trudno powiedzieć, aby film ten przypominał, którąś z jego wcześniejszych realizacji. Zauważalna lekkość prowadzenia narracji, jak i inteligentny, wyszukany humor gwarantują przyjemną i zapadającą w pamięć rozrywkę, która bawi, wzrusza i oczyszcza zarazem. Akcja rozgrywa się w Turynie, ukazanym na ekranie w sposób naprawdę piękny. Głównymi bohaterami tej opowieści są natomiast - pochodzący z południa Włoch, sympatyczny, ale pechowy hydraulik Leo Buonvento (Valerio Mastandrea), awangardowa artystka Diana (Alba Rohrwacher),
korpulentny miejski filozof Amanzio (Giuseppe Battiston) i wiecznie szukający możliwości zdobycia fortuny prawnik Malaffanno (Luca Zingaretti).
Nagroda dla widzów:
voucher na kurs przedwyjazdowy Włochy dla jednej osoby
ufundowany przez szkołę językową - Forum Romanum. Strefa Języków Romańskich
Przyjdź i wygraj!
Losowanie nagrody 13 kwietnia godz. 19:00 podczas projekcji filmu "Śpiąca królewna"
Planujesz urlop we Francji, Hiszpanii, Włoszech lub Portugalii?
Chcesz poznać podstawy komunikacji w danym języku oraz zwyczaje i kulturę kraju?
To jest właśnie kurs dla Ciebie!
Pragniesz czegoś więcej niż pobytu przy hotelowej plaży?
Chcesz poznać autochtonów, ich kulturę, kuchnię, zwyczaje, bez przewodnika?
Rozmówki w mini książeczkach na nic Ci się przydadzą, jeśli nie masz opanowanych choćby podstaw języka. O drogę zapytasz, ale czy zrozumiesz odpowiedź?
Zapraszamy na 2-miesięczny intensywny kurs, który wzbogaci Twój urlop o wiele niezwykłych doświadczeń.
Francja / Hiszpania / Włochy / Portugalia
24h + 2h test 26h / 9 spotkań 3h 1x w tygodniu (maj, czerwiec)
Kursy startują od 6 maja.
Francja poniedziałki w godz. 17:30 - 20:00
Hiszpania wtorki w godz.17:30 - 20:00
Włochy środy w godz.17:30 - 20:00
Portugalia czwartki w godz. 17:30 - 20:00
Wakacje są bliżej niż myślisz!
Każdy, kto zapisze się na KURS PRZEDWYJAZDOWY otrzyma od nas komplet materiałów oraz zestaw fiszek "Poznaj..." na temat kraju, do którego wyjeżdża! Fiszki te na 100 kartonikach przybliżają geografię,
politykę, historię i kulturę wybranego kraju. Podaje też ciekawostki kulinarne i obyczajowe, a także najpopularniejsze stereotypy.
Forum Romanum. Strefa Języków Romańskich
C.B. Zenit, ul.Sienkiewicza 82/84 (róg ul.Orlej), 90-318 Łódź
Dni Włoskie również w Forum Romanum. Oto program:
Sobota / 13 kwietnia
9.00 - 11.30 Lekcja pokazowa j. włoskiego
prowadzenie: Iwona Szewczyk, lektorka Forum Romanum
miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit
11:30 Poczęstunek - smaki Włoch
przygotowany przy współpracy z restauracją włoską Mia Cucina
miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit
12.00 Wernisaż wystawy fotografii "La Bellezza di Firenze"
autor: Monika Rogalska, absolwentka malarstwa i fotografii ASP w Łodzi miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit
13.00 Wspólne wyjście na obiad
miejsce: restauracja włoska Mia Cucina
17.00 oraz 19.00 Seanse filmowe kina włoskiego w ramach Cinema Italia Oggi w kinie Charlie
polecamy: o 19.00 losowanie darmowego kursu przedwyjazdowego, ufundowanego przez szkołę Forum Romanum
Niedziela / 14 kwietnia
17.00 oraz 19.00 Seanse filmowe kina włoskiego w ramach Cinema Italia Oggi w kinie Charlie
Sobota / 20 kwietnia
9.00 - 10.30 Lekcja pokazowa j.włoskiego
prowadzenie: Iwona Szewczyk, lektorka Forum Romanum
miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit
10.45 - 11.45 Konwersacje pokazowe z native speakerem
miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit
12.00 - 12.45 Sardynia - opowieść i prezentacja fotografii
prowadzenie: Iwona Szewczyk, lektorka Forum Romanum
miejsce: siedziba Forum Romanum, C.B. Zenit