5. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH
REPLIKA ŁÓDZKA
22-24 czerwca 2004 r., kino Charlie
Wstęp
Program
Opisy filmów
|
Warszawa, 17-27 czerwca
Muranów, Wars, Rejs, Kino.Lab
Kraków, 21-23 czerwca
Alchemia
Łódź, 22-24 czerwca
Kino Charlie
Poznań, 24-27 czerwca
Kino Pałacowe
Gdańsk, 1-7 lipca
DKF Żak
|
|
|
| |
Odbywający się cyklicznie od roku 2000 Festiwal Filmów Latynoamerykańskich jest obecnie drugą pod
względem wielkości i różnorodności programu imprezą filmową w Warszawie. W zeszłorocznej 4.
edycji festiwalu wzięło udział ponad 10.000 widzów.
Tegoroczny 5. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich będzie pierwszą ogólnopolską edycją imprezy.
Duże zainteresowanie festiwalem pozwala na jego systematyczne rozwijanie. Stąd projekcje dla
widzów z Gdańska, Krakowa, Poznania, Wrocławia oraz Łodzi.
17 czerwca w kinie Muranów w Warszawie będzie miało Uroczyste Otwarcie, podczas którego pokazana
zostanie Święta lubieżnica - ostatni obraz Arturo Ripsteina, którego twórczości poświęcamy
tegoroczną RETROSPEKTYWĘ.
Na Zamknięcie imprezy wybraliśmy Amor en concreto - wielokrotnie nagradzany film z Wenezueli,
debiut absolwenta PWSFTViT w Łodzi Franco de Peni.
W sumie zaprezentujemy 50 filmów, w tym sekcję konkursową NOWE KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ. Znajdzie
się w niej 16 najciekawszych obrazów z ostatnich lat, w większości nie pokazywanych dotychczas w
Polsce. Podobnie jak w ubiegłych latach filmy konkurować będą o Nagrodę Publiczności oraz o
Nagrodę Krytyki przyznawaną przez akredytowanych przy festiwalu dziennikarzy.
W konkursie polską premierę będą miały między innymi:
- Jak kot z myszką - kolumbijska tragikomedia Rodrigo Triany o błahym konflikcie w zgodnej
dotychczas społeczności, który na skutek nieustępliwości dwóch sąsiadów doprowadza do ruiny całą
dzielnicę. Jak wiele miast w Ameryce Łacińskiej, także Bogota otoczona jest wielkimi favelami -
dzielnicami nędzy, w których z biegiem lat blaszano-kartonowe slumsy zastępują ubogie, lecz
wyposażone w światło i kanalizację domki. Bohaterowie filmu żyją w jednej z nich. Przez wiele lat
solidarnie budowali swoją dzielnicę, i właśnie kiedy po raz pierwszy dociera do nich
elektryczność, brak tolerancji i zawiść obraca wszystko w perzynę.
- Na dnie morza - obraz Damiana Shifrona to fascynujący zapis emocji i irracjonalnych zachowań
Toledo, młodego architekta w obliczu niewierności swojej narzeczonej Any, która uległa awansom
swojego terapeuty. Toledo zaczyna śledzić rywala, aby przekonać się o naturze ich związku i móc
ocenić zachowanie Any. Ta argentyńska opowieść pełna jest dwuznaczności tak charakterystycznych
dla związków pomiędzy mężczyzną i kobietą.
- Film miłosny - nowy film najwybitniejszego awangardzisty kina brazylijskiego Julio Bressane,
który do dziś pozostał wierny ideałom cinema novo lat 60. Każdy jego film jest skrajnie
subiektywną wypowiedzią reżysera-erudyty zafascynowanego bardzo różnymi aspektami tzw. kultury
wysokiej. W Filme de amor Bressane ukazuje intymną grę, którą w weekendy prowadzi troje
Brazylijczyków znudzonych codzienną egzystencją. Misterna i dosyć hermetyczna konstrukcja filmu
wymaga od widza dużego skupienia, a zrozumienie jego przesłania staje się możliwe dopiero po
obejrzeniu ostatniej sceny.
W ramach RETROSPEKTYWY przybliżymy publiczności twórczość wybitnego reżysera latynoskiego -
Arturo Ripsteina. Klasyk filmu meksykańskiego znany jest widzom Festiwalu Filmów
Latynoamerykańskich. Jego film Nie ma kto pisać do pułkownika zdobył przed rokiem Nagrodę
Krytyki. Największe sukcesy filmów Ripsteina w Europie związane są z Festiwalem w San Sebastian,
gdzie dwukrotnie zdobywały nagrodę główną - Złotą Muszlę (Początek i koniec, Zguba mężczyzn), i
raz Grand Prix Jury (Miejsce bez granic). Wszystkie trzy filmy pokazane zostaną na
festiwalu.
Miłośnicy latynoskich rytmów będą mieli okazję obejrzeć w ramach nowej sekcji LA MÚSICA cztery
pełnometrażowe filmy poświęcone różnym gatunkom muzyki z Brazylii, Argentyny i Kuby. Podczas
festiwalu polską premierę będzie miał film Miki Kaurismakiego Moro no Brasil. Fiński reżyser od
lat mieszkający w Brazylii przemierzył z ekipą filmową ten kraj-kontynent w poszukiwaniu źródeł
znanych na całym świecie samby i bossa novy. Przypomnimy także prezentowany w listopadzie
ubiegłego roku klasyczny film kubański Rogelio Parisa Jesteśmy muzyką, oraz po raz pierwszy w
Polsce pokażemy Bola de Nieve, powstały niedawno filmowy portret legendarnego muzyka.
Tematyka kubańska powróci w nominowanym tego roku do Oscara dokumencie hiszpańskim Balseros. Jego
twórcy opowiedzieli o losie uchodźców kubańskich, którzy na tratwach przybyli na Florydę. Po
siedmiu latach w USA dzielą się z nami swoimi doświadczeniami i planami na przyszłość. Film ten
zostanie zaprezentowany w ramach sekcji POKAZY SPECJALNE, w której znajdą się także animacje i
pokaz meksykańskiego filmu niemego Żelazna pięść (Puno de hierro) z akompaniamentem na żywo.
Odchodzimy w tym roku od klasycznego tapingu. Obrazowi z roku 1927 towarzyszyć będzie oryginalna
muzyka współczesna w wykonaniu grupy muzyków meksykańskich.
Nowością tegorocznej imprezy będzie Cine FORUM - cykl spotkań z wybitnymi znawcami Ameryki
Łacińskiej organizowany we współpracy z Instytutem Cervantesa w Warszawie. Widzowie będą mieli
okazję porozmawiać o obejrzanych filmach z wybitnymi publicystami, znawcami Ameryki
Łacińskiej.
Organizatorzy: Agencji Promocji Manana, Gutek Film oraz Stowarzyszenie NOWE HORYZONTY we
współpracy z Ambasadami Argentyny, Brazylii, Chile, Kolumbii, Kuby, Meksyku i Wenezueli.
Patroni: Filmoteka Narodowa, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Centrum Studiów
Latynoamerykańskich UW, Fundacja Argentyńska, Instytut Cervantesa w Warszawie, Instytut Francuski
w Warszawie, Ambasada Francji w Polsce, Kino.Lab.
Patroni medialni: Ale kino!, Film, Radio Zet, Gazeta Wyborcza, City Magazine, Polityka, Forum,
Stopklatka, Jazz Forum, Kino, Canal+.
www.manana.pl