WSTĘP
Zapraszamy na przegląd najlepszych brytyjskich filmów animowanych
nagrodzonych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat prestiżowymi
nagrodami British Animation Awards.
Brytyjska animacja od wielu lat cieszy się
znakomitą reputacją - zarówno dzięki niezwykłej różnorodności
stosowanych technik, jak i zaangażowanej tematyce. British Animation Awards
przyznawane są co dwa lata w dziewiętnastu kategoriach.
W ramach naszego przeglądu zaprezentujemy pięć zestawów filmów nagrodzonych na BAA w latach 1994 -
2004.
Niezwykły rozkwit współczesnej animacji brytyjskiej jest w dużej mierze
zasługą wsparcia udzielanego twórcom przez brytyjskie kanały telewizyjne
zajmujące się szeroko pojętą kulturą, takie jak Channel 4, S4C, czy BBC.
Channel 4 współfinansował między innymi eksperymentalne prace takich
artystów jak Sarah Cox (3 Ways to go), Jonathan Hodgson (Feeling My
Way), Robert Bradbrook (Home Road Movies - film który zdobył wyróżnienie
podczas Krakowskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w 2002 roku), czy Chris
Shepherd (Dad's Dead). Z kolei dzięki pomocy BBC mogły powstać takie
realizacje jak Wallace & Gromit Nicka Parka czy Flatworld autorstwa
Daniela Greavesa (zdobywca Oscara w 1991 roku za film Manipulation).
Szczególną
cechą brytyjskiej animacji jest wzajemne oddziaływanie na siebie prac
komercyjnych - animowanych reklam, telewizyjnych seriali, czołówek
programów czy teledysków - i często niezwykle osobistych filmów "artystycznych".
Firmy reklamowe oferują utalentowanym animatorom ogromne budżety i
najnowocześniejszy sprzęt. Działalność komercyjna pozwala artystom
zdobyć doświadczenie, które wykorzystują później w pracach tworzonych na własny
rachunek. Z kolei osobiste, eksperymentalne prace często stają się
inspiracją dla twórców reklam. Seria Creature Comforts stworzona w
studiu Aardman Animations (producenta takich "hitów" animacji jak Wściekłe
gacie czy Uciekające kurczaki) stała się impulsem do realizacji serii reklam
wykorzystujących te same postacie.
Kolejnym polem do popisu dla animatorów są telewizyjne seriale
animowane -
zarówno te przeznaczone dla dzieci, jak i dla dorosłych. Brian Wood,
autor
prezentowanego w jednym z zestawów krótkiego filmu Mr Jessop odniósł
ogromny
sukces komercyjny serialem Bliźniaki Cramp (pokazywanym obecnie w
Cartoon
Network). Z kolei jeden z najsłynniejszych obecnie brytyjskich
animatorów,
Mark Baker (autor filmu Jolly Roger) wspólnie z Neville Astleyem
stworzył
niezwykle ciekawą serię The Big Knights, w nowatorski sposób łącząc
animację
tradycyjną i komputerową.
Wielu młodych brytyjskich animatorów zajmuje
się
również tworzeniem teledysków - ten rodzaj twórczości pozwala na większą
swobodę niż w przypadku telewizyjnych seriali. Przykładem Richard
Kenworthy
(pokazujemy jego film dyplomowy zrealizowany w The Royal College of
Arts -
The Littlest Robo), współtwórca kolektywu Shynola, realizującego
wideoklipy
dla tak uznanych artystów jak Blur czy Radiohead. Silnymi ośrodkami
animacji
są również brytyjskie uczelnie artystyczne - wspomniany Royal College of
Art, National Film and Television School (Novelty Leigha Hodgkinsona,
Metalstasis Matta Hooda), czy Kingston College (Rien, Sticky Business).
Warto wreszcie wspomnieć, że nie wszyscy twórcy brytyjskiej animacji są
Brytyjczykami - choć żyją i pracują w Wielkiej Brytanii. Tak jak Michael
Dudok deWit - Holender, autor nagrodzonego w 2001 roku Oskarem filmu
Father
and Daughter (film zdobył kilkanaście nagród na rozmaitych festiwalach -
również w Krakowie); Finka Marjut Rimmenen (Many Happy Returns), czy
Francuzka Gaelle Denis (Fish Never Sleep).
|