OPISY FILMÓW
PLAC DESPERADO / DESPERADO SQUARE / KIKAR HA-HALOMOT (2000)
Reżyseria: Benny Toraty
Scenariusz: Benny Toraty
Obsada: Joseph Shiloach, Yona Elian, Mohammed Bakri, Uri Gavriel
Zdjęcia: Dror Moreh
Muzyka: Shem-Tov Levy
Czas trwania: 98
Produkcja: Izrael
W zapomnianym przez czas miasteczku zbliża się pierwsza rocznica śmierci Morrisa Mandabona. Jego młodszy syn, Nissim ma sen, w którym ojciec nakazuje mu ponownie otworzyć tutejsze kino. Nissim i jego brat George, razem z Aronem, który dawno temu pracował w kinowej projektorni, mają zamiar spełnić prośbę Morrisa. Tego samego dnia, kiedy Nissim ma swój sen, Avram Mandabon, brat Morrisa, powraca po wielu latach w rodzinne strony. To powoduje wiele zamieszania w rodzinie...
Film ten koncentruje na barwnych postaciach głównych bohaterów, przez co akcja płynie powoli, ale publiczność czuje, że ogląda "pokrzepiający" obraz.
LATO AVII / THE SUMMER OF AVIA / HA-KAYITZ SHEL AVIYA (1988)
Reżyseria: Eli Cohen
Scenariusz: Gila Almagor
Obsada: Gila Almagor, Dina Avrech, Ya'ackov Ayali, Rami Baruch
Zdjęcia: David Gurfinkel
Muzyka: Shem-Tov Levy
Czas trwania: 95 min
Produkcja: Izrael
Film oparty na prawdziwej historii. Opowiada o dzieciństwie pewnej dziewczynki, która tuż po odzyskaniu przez Izrael niepodległości, trafia do szkoły z internatem, ponieważ jej matka jest w szpitalu psychiatrycznym, a ojciec nie wrócił z wojny.
Atutem filmu jest świetne aktorstwo a także czas i miejsce akcji.
Najbardziej uderza to, jak spokojne i świadome siebie jest to nowe państwo - nawet w tak trudnym momencie w historii - dzieci bawią się na ulicach, dorośli plotkują o banalnych sprawach, tak jak to było od wieków. Właśnie w tym tkwi piękno filmu - przedstawia Izrael jako prawdziwą ojczyznę.
W KONARACH DRZEW / THE DOM TREE IS OCCUPIED / UNDER THE DOMIM TREE / ETZ HADOMIM TAFUS (1994)
Reżyseria: Eli Cohen
Scenariusz: Gila Almagor
Obsada: Kaipo Cohen, Gila Almagor, Riki Blich, Ohad Knoller
Zdjęcia: David Gurfinkel
Muzyka: Beni Nagari
Czas trwania: 102 min.
Produkcja: Izrael
Druga część filmu "The Summer of Avia". Ta sama dziewczyna, teraz jako nastolatka jest w szkole z innymi sierotami, których rodzice zaginęli gdzieś w Polsce w czasie wojny (zginęli w obozach lub w lasach). Jest rok 1953. Aviia jako jedyna urodziła się w Izraelu. Pozostałe dzieci, z którymi chodzi do szkoły w Izraelu, to ocaleni od zagłady, którzy pochodzą z różnych państw Europy. Publiczna debata nad przyjęciem niemieckiego odszkodowania za zbrodnie nazistowskie budzi uśpione wspomnienia każdego z bohaterów i tworzy konflikt, który ma wpływ na ich dorastanie, lęki, marzenia, problemy z tożsamością oraz pierwsze miłości. Avia pragnie odnaleźć grób swojego ojca, który zmarł nim się urodziła. Jej matka nadal umieszczona jest w szpitalu psychiatrycznym i nie chce powracać do bolesnej przeszłości.
"Etz hadomin tafus" to sequel filmu z 1988 roku, który był oparty na pierwszej autobiograficznej powieści autorstwa Gila Almagor. Książka została dobrze przyjęta, a autorka dokonała udanej adaptacji na potrzebę sceny i sama zagrała główną rolę odnosząc osobisty sukces. Sztuka przekształciła się w scenariusz filmu, który zdobył Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie, a Almogor zagrała w nim matkę Avii.
Casting do filmu trwał rok. Almagor szukała u aktorów właściwych twarzy i sposobów mówienia, które przypominałyby jej dawnych szkolnych kolegów. Rolę Avii zagrała Kaipo Cohen, która już w pierwszej części filmu perfekcyjnie wcieliła się w rolę głównej bohaterki i jest z nią utożsamiana.
Jak twierdzi sama Almagor: "W odróżnieniu od filmu "The Summer of Avia", w którym akcja obracała się wokół relacji matka - córka, w tym filmie matka jest postacią marginalną, a wszystko obraca się wokół samej Avii i jej kontaktów z rówieśnikami. Wszystkie dzieci noszą w sobie rany i próbują wykorzystać swe osobiste tragedie jako przepustkę do dorosłego życia. Szkoła jest ich jedynym domem. Jednak mimo całego ciepła, które daje, nie pozwala na odrobinę prywatności. Dlatego tytułowe drzewo staje się symbolem wiecznie zielonej przestrzeni, gdzie każdy może przebywać w samotności."
PRZYJACIELE NINY / THE FRIENDS OF NINA / HA- CHAVERIM SHEL YANA, (1999)
Reżyseria Arik Kaplun
Scenariusz Arik Kaplun
Obsada: Nir Levy, Lucy Dubinchik, Yael Avraham, Evyatar Lazar
Zdjęcia Valentin Belonogov
czas trwania: 90 min.
produkcja: Izrael
Yana i jej mąż emigrują z byłego Związku Radzieckiego do Izraela w poszukiwaniu szczęścia i lepszego życia. Dostają pieniądze od biura imigracyjnego na zagospodarowanie się i zaaklimatyzowanie w nowym środowisku. Ale małżonek szybko znika z gotówką. Yana zostaje sama, w trzecim miesiącu ciąży. W tym samym wynajmowanym domu mieszka dwudziestoparoletni Izraelczyk Eli, przystojny, nieco ekscentryczny młodzieniec, który ceni sobie swobodę i niezależność.
EXPRESS AFULA / AFULA EXPRESS / AFULA EXPRESS (1997)
Reżyseria: Julie Shles
Scenariusz: Amit Lior
Obsada: Zvika Hadar, Esti Zakheim, Aryeh Moskona, Orli Perl
Zdjęcia: Itzik Portal
Muzyka: Yuval Shafrir
Czas trwania: 95 min.
Produkcja: Izrael
Młoda para pochodząca z małego miasteczka przenosi się do dużego miasta. Po licznych niepowodzeniach i trudnościach związanych z przystosowaniem do nowej rzeczywistości zaczynają zastanawiać się, czy życie w mieście rzeczywiście jest lepsze od życia na prowincji.
Dawid jest elektrykiem samochodowym, który całe życie marzył o tym, by zostać magikiem, jednak nie miał do tego szczęścia. Jego dziewczyna Batya pragnie prostego życia, ale Dawid cały czas podąża za swoim marzeniem, dlatego nie zważając na protesty dziewczyny, zaprzyjaźnia się z Rumuńskim imigrantem Shimonem, który jest ekspertem do spraw magii.
Julie Shelz jest utalentowaną reżyserką filmów dokumentalnych. "Afula Express" to jej pierwszy film fabularny, w którym udowadnia, że nawet przy ograniczonym budżecie można stworzyć małe dzieło sztuki. Shelz stworzyła na ekranie magię. Jej film jest równocześnie zabawny i smutny. Aktorstwo jest wyjątkowo dobre. Film ten dotyka tych zakamarków duszy, które nie pozwolą widzom o nim nigdy zapomnieć.