Carmen
Hiszpania, 2003, 119 minut
Reżyseria: Vicente Aranda
Scenariusz: Vicente Aranda, Joaquim Jorda
Zdjęcia: Paco Femenia
Muzyka: Jose Nieto
Wykonawcy: Paz Vega, Leonardo Sbaraglia, Antonio Dechent
Trudno wyobrazić sobie bardziej hiszpański film, choć podobnie jak słynna opera Bizeta, powstał w oparciu o książkę francuskiego pisarza Prospera Merimee. Vicente Aranda postawił sobie za cel jak najwierniejsze przeniesienie na ekran miłosnej tragedii, w czym niewątpliwie pomogły wspaniałe kreacje aktorskie, scenografia i ekstrawaganckie kostiumy. Paz Vega jako Carmen jest niezrównana: arogancka, uwodzicielska i piękna. Sceny erotyczne z Leonardo Sbaraglią wyznaczają standard odważnej, ale i eleganckiej erotyki w kinie. Pomimo, że wszyscy znają historię pięknej Cyganki i zakochanego w niej żołnierza, film trzyma w napięciu do ostatnich chwil.
Cudowne Candeal (El milagro de Candeal)
Hiszpania, 2004, 128 minut
Reżyseria: Fernando Trueba
Scenariusz: Fernando Trueba
Zdjęcia: Juan Molina
Wykonawcy: Carlinhos Brown, Bebo Valdes, Caetano Veloso, Gilbero Gil
Fernando Trueba, twórca m.in. doskonałego dokumentu o muzyce latynoskiej Ulica 54, wyrusza tym razem z kamerą w podróż do Bahíi w Brazylii, gdzie w najczystszej formie zachowały się muzyczne style i obrzędy rodem z Afryki. Towarzyszy mu Bebo Valdés, legendarny pianista kubański, ojciec Chucho Valdesa. Trafiają do niezwykłej dzielnicy - Candeal. Pomimo relatywnego ubóstwa nie ma w Candeal narkotyków ani przemocy. Jest to w dużym stopniu zasługa Carlinhosa Browna, którego dzięki filmowi mamy okazję poznać.
Garnitur (El traje)
Hiszpania, 2002, 102 minuty
Reżyseria: Alberto Rodriguez
Scenariusz: Santi Amodeo, Alberto Rodriguez
Zdjęcia: Alex Catalan
Muzyka: Lavadora
Wykonawcy: Eugenio Roca, Manuel Morón, Vanesa Cabeza
Dla Patricio, emigranta z Afryki, hiszpańskie miasto okazuje się prawdziwą dżunglą, gdzie codziennie musi walczyć o przetrwanie. Jego sytuacja poprawia się na jakiś czas za sprawą garnituru, który dostaje w prezencie w zamian za pomoc w zmienieniu koła w samochodzie. Nie jest teraz ubogim emigrantem, sprawia raczej wrażenie człowieka sukcesu. Jako takim, zaczyna się nim interesować profesjonalny żebrak i oszust, z którym wbrew okolicznościom, Patricio się zaprzyjaźnia.
Głupia miłość (Amor idiota)
Hiszpania, 2004, 104 minuty
Reżyseria: Ventura Pons
Scenariusz: Lluis-Anton Baulenas, Ventura Pons
Zdjęcia: Mario Montero
Muzyka: Carles Cases
Wykonawcy: Santi Millan, Cayetana Guillen Cuervo, Merce Pons
Kryzys, jaki przechodzi bohater filmu, Pere-Lluc, pchnął go do popełnienia w restauracji czynu niedojrzałego i ekshibicjonistycznego. W tym też momencie poznamy jego dwóch przyjaciół, Alexa i Jordiny. Zwłaszcza tę ostatnią, która ratując go z opresji zdradza charakter łączącego ich zwiazku. Po kilku dniach Pere-Lluc dowiaduje się o śmierci w Argentynie swojego przyjaciela Nicco. Idzie na kielicha, żeby się pocieszyć po tej stracie. Kiedy wraca pijany do domu, wpada na drabinę, na której dziewczyna zawiesza banner na latarni. Upada na chodnik i w tym stanie wpół zamroczenia zaczyna się jego fascynacja nieznajomą.
Kamienie (Piedras)
Hiszpania, 2002, 130 minut
Reżyseria: Ramón Salazar
Scenariusz: Ramón Salazar
Zdjęcia: David Carretero
Muzyka: Pascal Gaigne
Wykonawcy: Antonia San Juan, Najwa Nimri, Vicky Pena
Podobno człowieka można poznać po butach, które nosi. Ale jeżeli ktoś założył nie swoje lub kupił przypadkowe buty? Kamienie opowiadają o wzajemnych relacjach pięciu mężczyzn i pięciu kobiet. Wszystkich ich łączy fetyszystyczny stosunek do swoich stóp i butów. Adela dojeżdża motorem do klubu tanga, Leire spada z estrady go-go, Maricarmen ma dosyć prowadzenia taksówki, Anita poszukuje samolotu, a Isabel upiera się przy noszeniu wszystkiego w za małych rozmiarach. To historia pięciu Kopciuszków bez Królewicza, w poszukiwaniu drugiej (a nawet trzeciej) szansy.
Krucha (Fragil)
Hiszpania, 2004, 110 minut
Reżyseria: Juanma Bajo Ulloa
Scenariusz: Catalina Gilabert
Zdjęcia: Unax Mendia
Muzyka: Bingen Mendizabal, Borja Ramos
Wykonawcy: Muriel, Julio Perillan, Imma Colomer
Prawdziwa miłość to bajka... Najnowszy film Juanma Bajo Ulloa (Alas de mariposa) opowiada o poszukiwaniu idealnej miłości przez młodą dziewczynę wychowaną w bajkowej dolinie górskiej, gdzie z ojcem hodowała pszczoły. Jej jedynym doświadczeniem miłosnym był dotychczas niewinny pocałunek z kolegą, kiedy byli jeszcze dziećmi. Po śmierci ojca wyrusza w poszukiwaniu ukochanego w szeroki świat, który jak się szybko okazuje, w niczym nie przypomina jej rajskiej doliny.
Mrówki w ustach (Hormigas en la boca)
Hiszpania, 2005, 95 minut
Reżyseria: Mariano Barroso
Scenariusz: Tom Abrams, Mariano Barroso
Zdjęcia: Javier Aguirresarobe
Muzyka: Xavier Capellas
Wykonawcy: Ariadna Gil, Eduard Fernandez, Jorge Perrugoria
Mrówki w ustach to świetny przykład klasycznego film noir, gatunku rzadko spotykanego dzisiaj na ekranach kinowych. Barroso doskonale oddaje atmosferę przedrewolucyjnej Hawany lat 50. z wielką starannością odtwarzając detale ubioru, style muzyczne i narastające poczucie zagrożenia ze strony "Brodaczy z gór". Podążając za Martinem, który po latach nieobecności poszukuje swojej ukochanej - pochodzącej z Kataloni Julii (wspaniała Ariadna Gil), poznajemy dawno zaginiony świat kasyn, wielkich gwiazd muzyki i gangsterów, który do dziś nie przestaje fascynować.
Tuńczyk i czekolada (Atun y chocolate)
Hiszpania, 2004, 91 minut
Reżyseria: Pablo Carbonell
Scenariusz: Pablo Carbonell
Zdjęcia: Alex Catalan
Muzyka: Nono Garcia
Wykonawcy: Pablo Carbonell, Maria Barranco, Pedro Reyes
Manuel, podobnie jak inni rybacy z okolic Kadyksu, ledwo wiąże koniec z końcem. Kolejnego problemu dostarcza mu syn, który koniecznie chce przystąpić do pierwszej komunii. Niestety Manuel i Maria, matka Manolina, nie mają ślubu, a chłopiec nie był nawet ochrzczony. Muszą więc, zabrać za porządkowanie swoich spraw, zaczynając od ślubu i wesela, ale skąd wziąć na to pieniądze? Manuel postanawia złowić za wszelką cenę wielkiego tuńczyka, za którego mięso Japończycy płacą fortunę. Wzruszeni jego determinacją przyjaciele starają się mu pomóc najlepiej jak potrafią.
Zbrodnia doskołana (Crimen ferpecto)
Hiszpania, 2004, 106 minut
Reżyseria: Alex De La Iglesia
Scenariusz: Jorge Guerricaechevarria, alex de La Iglesia
Zdjęcia: Jose L. Moreno
Muzyka: Roque Banos
Wykonawcy: Guillermo Toledo, Mónica Cervera, Luis Varella
Rafael jest typem uwodzicielskim i ambitnym. Podobają mu się piękne kobiety, eleganckie ubiory i doborowe towarzystwo. Pracuje w wielkim domu towarowym. Urodził się żeby być sprzedawcą i stara się o stanowisko Kierownika Piętra. Jego główny rywal do tego stanowiska to Don Antonio. Fatalnym zrządzeniem losu, Don Antonio ginie przypadkowo podczas burzliwej dyskusji z Rafaelem. Jedynym świadkiem przestępstwa jest ekspedientka Lourdes, która szantażuje Rafaela, by uczynić go swoim mężem. Rafael wpada w rozpacz i opracowuje plan pozbycia się Lourdes. Nie może sobie pozwolić na najmniejszy błąd. Zbrodnia musi być "doskołana"...
Żołnierze spod Salaminy (Soldados de Salamina)
Hiszpania, 2003, 112 minut
Reżyseria: David Trueba
Scenariusz: Javier Cercas, David Trueba
Zdjęcia: Javier Aguirresarobe
Wykonawcy: Ariadna Gil, Ramon Fontsere, Diego Luna
Książka Javiera Cercasa, największa sensacja wydawnicza ostatnich lat w Hiszpanii, zrewolucjonizowała opinie na temat najważniejszego wydarzenia w XX-wiecznej historii Hiszpanii - Wojny domowej. Film za pomocą materiałów dokumentalnych oraz fabulartych opowiada o prawdziwym wydarzeniu z okresu wojny domowej w Hiszpanii: pisarz i założyciel Falangi, Rafael Sanchez Mazas, prowadzony na rozstrzelanie wraz z pięćdziesiątką więźniów, zdołał uciec przez las. Jeden z poszukujących go żołnierzy pozwolił mu uciec. Po latach pisarka usiłuje poskładać elementy układanki, pełnej sprzeczności i enigmatycznych postaci. W tych poszukiwaniach, oprócz prawdy, usiłuje odnaleźć samą siebie.
Zestaw krótkich filmów:
EL PURCUPA, 16'
Hiszpania 2003
reż. Masha Gabriel
DZIESIĘC MINUT / DIEZ MINUTOS, 15'
Hiszpania 2004
reż. Alberto Ruiz Rojo
Goya 2005 (najlepszy fabularny film krótkometrażowy)
NIEWZRUSZONY /INVULNERABLE, 27'
Hiszpania 2005
reż. Alvaro Pastor Gaspar
ZAGADKA CHŁOPCA KROKIETA /EL ENIGMA DEL CHICO CROQUETA, 35'
Hiszpania 2004
reż. Pablo Llorens
Goya 2005 (najlepszy animowany film krótkometrażowy)
ZAWSZE CHCIAŁEM PRACOWAĆ W FABRYCE /SIEMPRE QUISE TRABAJAR EN UNA FABRICA, 10'
Hiszpania 2004
reż. Esteban Crespo Garcia
Zestaw najciekawszych filmów krótkometrażowych powstałych w Hiszpanii w ciągu trzech ostatnich lat. Wszystkie były pokazywane i wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Zarówno tematyka, jak i forma filmów jest różnorodna, od mrocznego thrillera, przez wnikliwe studium obyczajowe związków międzyludzkich, po szaloną animację, w której nie zabraknie nawet inwazji Marsjan.