Opisy filmów:
LOS NIE MA ULUBIEŃCÓW | EL DESTINO NO TIENE FAVORITOS
reż. Alvaro Velaverde, Peru 2003, 89’
Nagroda dla najlepszej aktorki – Tatiana Astengo na Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich, Lima 2003
MFF Mar del Plata 2004
Czym byłaby dziś Ameryka Łacińska bez telenoweli? Dla wielu osób świat gwiazdeczek telewizji jest bardziej realny niż ich własne życie. Nie dotyczy to jednak Anny, żony bogatego biznesmena, która spogląda z góry na nowelowe fascynacje swoich służących. Pewnego dnia ku jej rozpaczy mąż wynajmuje ich wspaniały ogród ekipie popularnego tasiemca. Anna stopniowo zaczyna interesować się fikcyjnym światem i podstępem zdobywa rolę w telenoweli, nie przewidując, że powrót do prawdziwego życia może nie być łatwy.
BITWA W NIEBIE | BATALLA EN EL CIELO
reż. Carlos Reygadas, Meksyk 2005, 98’
Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej dla najlepszego reżysera 2005
MFF w Cannes 2005
Festiwal Nowego Kina Latynoamerykańskiego, Hawana 2005
MFF Toronto 2005
Przy całej swej oryginalności Reygadas w swoim najnowszym filmie Bitwa w niebie stosuje przepis Hitchcocka – zaczyna film od trzęsienia ziemi. Otwierająca scena zawiera w sobie istotę całej opowieści. Jest szokująca nie tylko estetycznie, narusza także tabu – oto młoda biała kobieta "obciąga" staremu tłustemu Metysowi. Czyżby kolejna opowieść o seksualnym niewolnictwie? Bynajmniej, dziewczyna jest córką generała, zaś Marcos jego kierowcą. Ona uprawia prostytucję dla zabawy, on znalazł się w beznadziejnej sytuacji i po omacku szuka ratunku.
PRAWIE JAK BRACIA | QUASE DOIS IRMAOS
reż. Lucia Murat, Brazylia 2004, 102’
Najlepszy film latynoamerykański, Nagroda publiczności na MFF Mar del Plata 2005
Nagroda FIPRESCI, Najlepszy reżyser, Najlepszy aktor – Flávio Baraqui na MFF Rio de Janeiro 2004
Najlepszy film na MFF Amazonas 2004
Najlepszy montaż i muzyka na MFF Havana 2004
MFF Toronto 2004
MFF Montreal 2004
Lata 70. Miguel i Jorge odsiadują wyroki w więzieniu na Ilha Grande. Miguel pochodzi z inteligenckiej rodziny i jest więźnim politycznym. Jorge to drobny złodziejaszek z faveli, gdzie jego ojciec komponował samby. Przez lata spędzone za kratami poznają się nawzajem i zdają sobie sprawę z istnienia w ich własnym kraju odrębnych światów, które łączy jedynie miłość do muzyki drogiej każdemu Brazylijczykowi. Z czasem Jorge awansuje z drobnego złodziejaszka na szefa mafii, w dużym stopniu dzięki wiedzy zdobytej od Miguela.
PIERWSZA NOC | LA PRIMERA NOCHE
reż. Luis Alberto Restrepo, Kolumbia 2003, 94’
MFF Bogota 2003
3 Nagrody na MFF Kartagena 2003
Nagroda dla reżysera na MFF Mar del Plata 2003
Nagroda dla najlepszego filmu na Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich w Miami 2004
Nagroda Rail d’Oc na Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich w Tuluzie 2003
Paulina podzieliła los setek tysięcy kolumbijczyków, których wojna domowa zmusiła do opuszczenia swoich domów i szukania schronienia w mieście. Wychowana pośród pól wydartych lasom tropikalnym nie jest przygotowana do życia w anonimowej społeczności wielkomiejskiej. Co gorsza sama opiekuje się małym dzieckiem. Pierwszą noc musi spędzić na ulicy pośród innych bezdomnych, wśród których rządzą twarde prawa. Pierwsza noc podejmuje próbę pokazania dewastujących skutków wykorzenienia na psychikę i związki międzyludzkie.
BRYKA | EL CARRO, reż. Luis Orjuela, Kolumbia 2003, 93’
Festiwal Filmów Latynoamerykańskich Chicago 2005
MFFL Toronto 2005
MFF Montreal 2004
MFF Portland 2006
Kolejny przebój kasowy i pozycja obowiązkowa dla wszystkich, u których samochód był lub jest członkiem rodziny. Legendarny maluch za Gierka, Trabant, Garbus... Velezowie kupują pięknego czerwonego kabrioleta, który w ich mniemaniu zawiezie rodzinę na wyższy szczebel drabiny społecznej. Jednak życie nie staje się sielanką. Reżyser z poczuciem humoru opowiada o kolejnych przełomowych wydarzeniach w życiu kolumbijskiej rodziny, którym towarzyszy poczciwa bryka – piętnaste urodziny córki, Boże Narodzenie, loteryjny szał.
PAPIEROWY GOŁĄB | PALOMA DE PAPEL
reż. Fabrizio Aguilar, Peru 2003, 90’
Nagroda dla Fabrizio Aguilara na MFF Bogota 2004
Najlepszy filma na MFF Santa Fe 2005
Najlepszy film na Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich w Nowym Jorku 2004
MFF Kartagena 2004
Wśród śnieżnych szczytów andyjskich trwa konflikt, którego swiadkami, a często także uczestnikami są dzieci z indiańskich rodzin. Ojciec Juana został zabity przez partyzantów ze Świetlistego Szlaku, a on sam trafia do ich obozu szkoleniowego wysoko w górach. Pomimo, że udaje mu się uciec i wrócić do rodzinnej wioski, nie jest w stanie podjąć normalnego życia. Społeczność odnosi się do niego nieufnie i wkrótce chłopak trafia na wiele lat do więzienia. Ten piękny i poruszający film oparty jest niestey na faktach autentycznych.
ALMA MATER | ALMA MATER
reż. Alvaro Buela, Urugwaj 2004, 100’
Nagroda Casa de Ámerica na MFF w San Sebastian 2004
Nominacja do nagrody Goya dla najlepszego filmu hiszpańskojęzycznego 2006
34-letnia Pamela jest nieśmiałą i samotną kobietą pracującą w supermarkecie. Nie ma przyjaciół i większość czasu spędza w domu lub w protestanckiej świątyni prowadzonej przez ekstrawaganckiego pastora z Brazylii. Jej anonimowe życie zaczyna się gwałtownie odmieniać na skutek trudnych do wyjaśnienia widzeń. Zbawiciel Nowego Wieku uczynił ją swoją wybranką, lub tylko tak jej się wydaje. Paradoksalnie, in bardziej pogrąża się w mistycyźmie, tym bardziej odzyskuje kontakt ze światem iradość życia.
PULQUERIA | LAS VUELTAS DEL CITRILLO
reż. Felipe Cazals, Meksyk 2005, 97’
6 Nagród Meksykańskiej Akademii Filmowej 2006
Festiwal Nowego Kina Latynoamerykańskiego, Hawana 2005
Felipe Cazals jest jednym z najwybitniejszych reżyserów meksykańskich, autorem kilkunastu wysoce oryginalnych filmów. W swojej twórczości często podejmuje tematy z historii Meksyku. Akcja Pulquerii (tani bar w którym podaje się tradycyjny alkohol – pulque) rozgrywa się w roku 1903 w stolicy kraju. Zamroczeni napitkiem goście snują prawdziwe i fantastyczne opowieści. Składają się one na obraz Meksyku przeszłości, podzielonego i targanego wielkimi konfliktami, w którym mówiono prawie niezrozumiałym dzisiaj językiem.
ŚWIATŁA BUENOS AIRES | LUCES DE BUENOS AIRES
reż. Adelqui Migiliar, USA 1931, 85’
Pierwszy dźwiękowy film pełnometrażowy z udziałem Carlosa Gardela pomimo wątłej fabuły odniósł oszołamiający sukces w całej Ameryce Łacińskiej. Oto piękna dziewczyna z prowincji zostaje podstępnie uprowadzona do Buenos Aires. Jednakże dzielny gauczo ratuje ją z opresji i pomaga wrócić do ukochanego. To podczas projekcji tego filmu publiczność po raz pierwszy wymuszała na operatorach cofanie taśmy by kilkakrotnie usłyszeć piosenki śpiewane przez Gardela, przede wszystkim mega hit "Tomo y obligo".
CÓRKI WIATRU | FILHAS DO VENTO
reż. Joel Zito Araujo, Brazylia 2004, 85’
Najlepszy film i 7 nagród na MFF Gramado 2004
MFF Rio de Janeiro 2005
MFF Toulouse 2005
W brazylijskim miasteczku ojciec samodzielnie wychowuje dwie córki, po tym jak żona porzuciła rodzinę dla innego mężczyzny. Jedna z dziewczyn marzy o karierze aktorskiej, podczas gdy druga nie widzi świata poza swoim narzeczonym. Na skutek nieporozumienia ojciec wygania jedną z córek z domu, co ostatecznie niszczy rodzinę. Siostry przez lata nie utrzymują kontaktu, by wreszcie spotkać się na pogrzebie ojca. Jak to często bywa, spotkanie po latach staje się okazją do wyjaśnienia nieporozumień i próby podbudowy więzów rodzinnych.
DZIEŃ, W KTÓRYM MNIE POKOCHASZ | EL DIA QUE ME QUIERAS
reż. John Reinhardt, USA 1935, 82’
Julio, chłopak z dobrej rodziny, sprzeciwia się woli ojca i potajemnie żeni się z aktorką. Kiedy jego żona zapada na zdrowiu, bezrobotny śpiewak postanawia okraść dom rodziców. Po śmierci żony żyje ze śpiewania wraz z córką, ale ona zakochuje się w chłopaku z dobrej rodziny i historia zdaje się powtarzać… W niewielkiej roli gazeciarza występuje Astor Piazzola. Piosenki: "El Día que me Quieras", "Sus ojos se Cerraron", "Guitarra Mía", "Volver".
NA DRUGĄ STRONĘ | AL OTRO LADO
reż. Gustavo Loza, Meksyk 2004, 80’
Oficjalny kandydat Meksyku ubiegający się o nominację do Oscara 2005
Festiwal Nowego Kina Latynoamerykańskiego, Hawana 2005
MFF Rio de Janeiro 2005
Ojciec jak co wieczór układa do snu małego chłopca, po czym znika na lata... Poznajemy świat trójki dzieci – w Meksyku, na Kubie i w Maroku, których ojcowie opuszczają rodzinę w poszukiwaniu pracy za grancą. Pomimo, że poszczególne nowelki są od siebie niezależne, nawzajem się uzupełniają i doskonale ilustrują skalę dramatu opuszczonych członków rodziny. Reżyserowi udało się stworzyć wzruszający film, w którym piękno życia w tradycyjnych społecznościach kontrastuje z poszukiwaniem "lepszego życia", które obiecują bogate kraje.