W ramach Sezonu Kina Rosyjskiego
PRZEGLĄD FILMÓW NIKITY MICHAŁKOWA
2-9 lipca 2006 r., kino Charlie
Wstęp wolny!
Wstęp
Program i opisy filmów
2.07 niedziela
"Spaleni
słońcem"
produkcja:
Francja , Rosja
gatunek:
Dramat
data
premiery: 1996-06-14 (Polska) , 1994-05-21 (Świat)
reżyseria:
Nikita Michałkow
scenariusz:
Nikita Michałkow, Rustam Ibragimbekov
zdjęcia:
Vilen Kalyuta
muzyka:
Edward Artemiew
od
lat: 15
czas
trwania: 129
dyst.:
Solopan
Rok
1936. Pułkownik Siergiej Kotow mieszka z rodziną w podmoskiewskiej daczy.
Gospodarz, który uważa się za dobrego przyjaciela Stalina (i za bohatera wojny
domowej), jest pewien, że nic złego go juz nie spotka. Wizyta starego przyjaciela
żony pułkownika, Dymitra, który jest agentem NKWD, burzy poczucie
bezpieczeństwa rodziny - które niestety jest złudne.
3.07 poniedziałek
Swój
wśród obcych, obcy wśród swoich
(Svoj
sredi chuzhikh, chuzhoj sredi svoikh) ZSRR 1974, 97 min
reżyseria:
Nikita Michałkow, scenariusz: Eduard Volodarsky, Nikita Michałkow,
zdjęcia" Pavel Lebeshev, muzyka: Eduard Artemyev, scenografia: Irina
Shreter, Aleksandr Adabashyan
Pełnometrażowy
debiut reżyserski Nikity Michałkowa. Brawurowa mieszanina klasycznych elementów
filmu sensacyjnego: poszukiwania nieuchwytnego zdrajcy, walka o transport złota
potrzebnego nowej władzy sowieckiej, podejrzenie rzucone na człowieka
sprawdzonego w walce i jego samotna, szaleńczo śmiała akcja we wrogim obozie.
Opowieść pełna zaskakujących zwrotów akcji, osadzona w latach dwudziestych.
4.07 wtorek
Niewolnica
miłości
(Raba
Lubwi) ZSRR, 1975, 120 min
reżyseria:
Nikita Michałkow, obsada: Elena Sołowiej, Aleksandr Kaljagin
Drugi
film Nikity Michałkowa, zrealizowany w konwencji pastiszu melodramatu, zwrócił
uwagę światowej krytyki na oryginalny styl młodego reżysera. Pełna ironii wizja
środowiska rosyjskich filmowców w obliczu narastającej fali rewolucyjnych
przemian. W niewielkim miasteczku, aktualnie zajętym przez białogwardzistów,
ekipa filmowa z Moskwy pracuje nad zdjęciami do melodramatu "Niewolnica
miłości". W rolach głównych wystąpią - wielka gwiazda niemego kina Olga
Wozniesienskaja i nie mniej sławny amant Maksakow. Operator kamery, nastawiony
prorewolucyjnie Wiktor, nie tylko nielegalnie filmuje sceny aresztowań i
wykonywania wyroków śmierci, postanawia także wprowadzić Olgę w znaczenie
przemian, którymi wstrząsana jest Rosja. Artystka zaczyna pomagać zakochanemu w
niej filmowcowi, a nawet ratuje mu życie...
5.07 środa
"Niedokończony utwór na pianolę "
(Neokonchennaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino)
ZSRR, 1977, 103 min
reżyseria: Nikita Michałkow,
scenariusz na podstawie opowiadania Antoniego Czechowa: Aleksandr
Adabashyan, Nikita Michałkow,
zdjęcia: Pavel Lebeshev,
muzyka: Eduard Artemyev,
scenografia: Aleksandr Samulekin, Aleksandr Adabashyan
Doskonała adaptacja jednego z opowiadań Antoniego Czechowa,
dokonana przez Nikitę Michałkowa. Reżyserowi udało się idealnie przekazać w
niej, to co najważniejsze w twórczości rosyjskiego pisarza: liryzm, melancholię
i specyficzną aurą niepokoju moralnego. Akcja filmu rozgrywa się w scenerii
prowincjonalnej Rosji z początku XX wieku. W letnią niedzielę zjeżdża się do
dworku generałowej Anny Wojnicewej cała arystokracja z okolicy. Wśród zaproszonch
gosci znalazł się również lekceważony przez wszystkich, ubogi szlachcic Michaił
Wasiliewicz Płatonow [Aleksandr Kaljagin]. W młodości zapowiadał się jako
wielki romantyk, buntownik i reformator, a skończył na roli wiejskiego
nauczyciela, który nie dorasta młodzieńczym ideałom. Dosyć niespodziewanie,
spotyka on tutaj swoją dawną miłość - Zofię Jegorowną [Jelena Sołowiej].
Kobieta, która nigdy nie przestała go kochać, składa mu propozycję rozpoczęcia
nowego życia u swojego boku. W pierwszym odruchu mężczyzna daje się porwać
dawnej namiętności, jednak w ostatniej chwili okazuje się zwykłym tchórzem i
oportunistą...
6.07 czwartek
"Kilka dni z życia Obłomowa"
(Neskolko dnej iz zhizni I.I. Oblomova)
ZSRR 1979
Reżyseria Nikita Michałkow
Scenariusz Nikita Michałkow
Obsada Oleg Tabakow Yelena Solovey Nikołaj Burlajew
Czas trwania: 140 minut
7.07 piątek
Pięć
wieczorów
(Pyat
vecherov) ZSRR 1979, 103 min
reżyseria
Nikita Michałkow scenariusz Aleksandr Adabashyan, Nikita Michałkow zdjęcia Yuli
Kim (I), Pavel Lebeshev scenografia Aleksandr Adabashyan, Aleksandr Samulekin
na podstawie: sztuki Aleksandra Wołodina
Kameralny
dramat zrealizowany w niespełna trzy tygodnie - w przerwie pomiędzy dwiema
wielkimi produkcjami w.g. Czechowa: Niedokończony utwór na pianolę i Pięć dni z
życia Obłomowa. Osadzona w latach 50-tych, pełna wnikliwych obserwacji
refleksja nad niezbyt udanym życiem dwojga ludzi, próbujących odbudować
uczuciowe więzy przerwane przez wojnę. Wybitne role Ludmiły Gurczenko
8.07 sobota
Krewniacy
(Rodnia)
ZSRR 1981
reżyseria:
Nikita Michałkow, scenariusz: Wiktor Mierieżko, zdjęcia: Pavel Lebeshev,
scenografia: Aleksandr Adabashyan
Komedia
z nutą liryczną. Żyjąca z dala od zgiełku wielkich aglomeracji Maria Konowałowi
odwiedza swoją córkę mieszkającą w dużym mieście. Sytuacja, jaka zastaje w jej
domu, jest co najmniej frapującą. Prowadząca nowoczesny styl życia Nina właśnie
rozstaje się z mężem planując związek z żonatym jeszcze mężczyzna. Wsłuchująca
się w rockowe rytmy kilkuletnia wnuczka traci kontakt z otoczeniem. Urażony w
swych ambicjach zięć gotów jest jedynie upokorzyć teściową. Mieszkający w tym
mieście były mąż - wielka młodzieńcza miłość Marii - okazuje się schorowanym,
samotnym, tuzinkowym pijakiem, bez wigoru, którym czarował Marie i kobiety, dla
których ją porzucił. Zorientowana Konowałowi spontanicznie postanowiła pomóc
swej rodzinie , ale przynosi to zgoła przeciwne efekty.
9.07 niedziela
Bez
świadków
(Biez
swidietielej), ZSRR 1983
reżyseria
Nikita Michałkow scenariusz na podstawie sztuki Sofii Prokofiewej Biesiada bez
świadków :Nikita Michałkow, zdjęcia Pavel Lebeshev scenografia Aleksandr
Adabashyan,
Teatralny
film, pozbawiony prawie wydarzeń, ale za to z ogromnym wewnętrznym dramatyzmem,
podkreślanym dodatkowo grą aktorską. Akcja filmu ogranicza się do dialogów i
monologów z zachowaniem jedności czasu i miejsca. Na ekranie oglądamy dwoje
ludzi. Nie znamy ich imion - z tego powodu sytuacja nabiera większego wymiaru,
a osoby dramatu stają się symbolem ją uogólniającym. Tych dwoje przez
kilkadziesiąt minut pozostaje ze sobą, bez świadków. Oceniają swoje postawy i
dotychczasowe życie. Śledzimy ich gesty i twarze.
|
|
Repertuar
Wydarzenia
zapisy trwają do 4 października! Ważna informacja! październik 2024 - czerwiec 2025
Kino
|