Aleksiej German jest twórcą na wskroś rosyjskim. Znakomicie zna Rosję
i czuje ją do szpiku kości. Spostrzega swój kraj głównie poprzez stosunkowo niedawną przeszłość - wojenną, stalinowską - złą i pełną bólu; poprzez kolejne "okajannyje dni", których obficie dostarczał XX wiek. Dogłębnie analizuje "człowieka radzieckiego", uformowanego przez ideologię i pozbawionego swej tożsamości oraz człowieka prawdziwego, zachowującego wartości duchowe
i otwartego na innych, we wspólnym piekle zdegradowanej rzeczywistości.
German jest perfekcjonistą. Postacie jego dzieł wręcz tchną życiową prawdą, fascynują nieszablonowością i psychologiczną złożonością. Kolejne filmy poprzedzał licznymi rozmowami ze świadkami epoki i dokładnym badaniem zdjęć i realiów. Stał się mistrzem w rekonstruowaniu z niezwykłą sugestywnością dawnej atmosfery.
Urodzony w 1938 r. artysta znał wojnę jedynie z perspektywy dziecka
a stalinizm z wczesnej młodości. Rosja, więc z jego filmów to raczej świat ojców jego pokolenia. Tym niemniej German ma niezwykłe wyczucie dramatu historii oraz dobrych i złych tradycji swego kraju. Traktuje je jako bazę dla szerszych refleksji, w odkrywanych korzeniach szuka genezy współczesnych postaw i stawia fundamentalne pytania o wewnętrzną kondycję człowieka.
German debiutował w 1968 r. w sposób właściwie rzemieślniczy filmem "Siódmy sputnik", zrealizowanym wspólnie z G. Aronowem. Zaraz po nim zabłysnął talentem wielkim i wyjątkowym. Jednak w czasach ZSRR, programowo nieprzychylnych dla niepokornych indywidualistów, traktowany był przez władze ostro i represyjnie. Zdołał wówczas zrealizować tylko trzy filmy - każdy powszechnie uznany za wybitny. "Próba wierności" /wg. tekstu ojca - Jurija Germana/ powstała
w 1971 r. i została zatrzymana przez cenzurę na blisko 20 lat/!/. Dotyczyła skrajnych postaw moralnych w okresie wojny. Film "dwadzieścia dni bez wojny" /1975/ wg.
K. Kimonowa był uderzającą autentyzmem panoramą ludzkich losów. "Mój przyjaciel Iwan Łapszyn" /1984/ zawierał niebywale wyrazisty obraz radzieckiej prowincji lat trzydziestych. W późniejszym okresie duże wrażenie wywołał w międzynarodowej skali pełen ekspresji film "Chrustaliow, samochód!" - postawie i dylematach znanego lekarza w końcowej fazie życia Stalina. W 2003 r. twórca odszedł od tematyki historycznej i adaptował powieść A. i B. Strugackich "Trudno być bogiem".
Przegląd odbędzie się w ramach Festiwalu Dialogu 4 Kultur, którego współorganizatorem jest Agencja Pro Cinema - Kino Charlie. Patronat nad przeglądem objęło Ministerstwo Kultury i Turyzmu Ukrainy
Opracował Prof. Zygmunt Machwitz
W programie: