Opisy prac i biografie artystów:
Aki Nakazawa, Negai wo hiku, Japan / Germany 2006, 4:35
BIO
Urodzona w 1976 roku w Tokio, Aki Nakazawa jest artystką video oraz kuratorką filmu i sztuki mediów w College of Art, Nihon University w Tokio. Od roku 1997 jest członkinią tokijskiej grupy Spread Video - art Project, zajmującej się głównie kuratorowaniem wystaw niezależnych twórców video-artu, filmu dokumentalnego, eksperymentalnego, animacji i gatunków pokrewnych.
Jej dążenia artystyczne odnoszą się do "zmysłowości obrazu" oraz "ukazywania się obrazu poprzez słowo". W swej twórczości Nakazawa porusza się na granicy między fikcją a faktem. Jej dorobek obejmuje prace z wielu dziedzin, jak video-art, film dokumentalny i animacja.
SYNOPSIS
W jaki sposób w rzeczywistości wielkich infrastruktur współczesności, Internetu, światowego handlu i innych atrybutów globalizacji, łatwości kontaktu z ojczyzną z każdego zakątka świata, dostrzec wpływ nowych okoliczności na własną tożsamość? Łatwo zamknąć się na nowy otaczający świat, tkwiąc w nostalgii za opuszczonym domem. Tylko niebo, którego nie widziało się wcześniej, pozwoliło na uświadomienie sobie, że opuściło się swoją przeszłość. Smugi zostawiane przez samoloty malują linię oddzielającą od przeszłości i tworzą pragnienie nowego.
Pascual Sisto, 28 Years in the Implicate Order, USA 2005, installation
BIO
Dorastający w Barcelonie Pascual Sisto ukończył filmoznawstwo w Art Center College of Design w Pasadenie w Kalifornii. Jego filmy oraz prace video prezentowane były między innymi w Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Ameryki Łacińskiej Malba w Buenos Aires, Hiszpańskiej Telewizji TVE czy na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Los Angeles. Jego ostatnie wystawy obejmują LA Freewaves w Hammer Museum w Los Angeles, Reencontres Internationales Paris/Berlin Festival w Paryżu, Viper Festival w Bazylei, Galerii AKA w Rzymie oraz szereg prezentacji w Stanach Zjednoczonych.
SYNOPSIS
Praca przedstawia zamknięty, pusty plac parkingowy. Krajobraz nocny oświetla umieszczona w centrum lampa sodowa. W chaotycznym porządku 28 czerwonych kul odbija się od podłoża. W połowie filmu kule zestrajają się ze sobą do punktu, kiedy odbijają się w dokładnie tym samym momencie, aby następnie znów zapanował chaos.
Stadtmusik, Mauerpark, Austria 2007, 17:25
BIO
Stadtmusik jest formacją założoną przez pochodzącego z Linzu artystę medialnego Dietmara Offenhubera oraz berlińską grupę TanTam, założoną przez Sama Auingera i Hannesa Strobla. Jako Stadtmusik przeprowadzają rozmaite projekty związane z przestrzenią architektoniczną i dźwiękową. Urodzony w 1973 roku Offenhuber studiował architekturę, a od 1994 zajmuje się animacją, interaktywnymi środowiskami i architekturą cyfrową. W latach 2002-04 pracował jako główny researcher w Ars Electronica Futurelab. Auinger urodził się w Linzu w roku 1956. Jest kompozytorem, performerem i artystą dźwięku. Zagłębia się w zagadnienia z dziedziny kompozycji, muzyki komputerowej, psychoakustyki i designu dźwięku. Strobl, urodzony w roku 1966, mieszka i pracuje w Berlinie. Gra na gitarze basowej i komponuje, tworząc nowy język muzyczny.
SYNOPSIS
Statyczna kamera pokazuje miejski zimowy krajobraz. Biel pokrytej śniegiem łąki przecinają dwie drogi, rowerzyści i piesi przemieszczają się, widać rząd budynków i ulicę. Mauerpark, znana berlińska aleja parkowa, przekształca ten pozornie prosty kadr w ekscytujące badanie postrzegania i miejskiej przestrzeni. Tylko w pierwszej chwili wydaje się, że spoglądamy na niespektakularną scenę: wizualne zakłócenia wkradają się w kadr, części obrazu nagle zanikają w nieostrości. Oko kierowane jest tam, gdzie można jasno rozpoznać zdarzenia, wszystko inne umyka percepcji, aby za chwilę wynurzyć się z nicości, kiedy zmieni się ostrość.
Tal Amiran, Untitled (band in a studio), UK 2006, 2:23
BIO
Urodzony w 1979 roku w Tel Awiwie, Tal Amiran jest artystą video mieszkającym i pracującym w Wielkiej Brytanii. Studiował w szkołach plastycznych w Izraelu oraz Wielkiej Brytanii. Do jego wystaw należą między innymi londyńskie That Which stands In Our Path w Brick Lane Gallery oraz 'Future Map 06'w The Arts Gallery oraz program kuratorski The Bigger Picture dla Cornerhouse i BBC na The Big Screen w Manchesterze.
SYNOPSIS
Zespół rockowy rejestrowany jest w studiu podczas nagrywania teledysku. Scena składa się z licznych kamer ustawionych w okrąg, ich światła są włączone. Światła tworzą pierścień, wewnątrz którego rozstawiony jest zespół. W drugiej scenie filmu w obrębie kadru pojawia się i znika performer, który szaleńczo gra na gitarze. Ostatnia scena ukazuje czekający i jakby oszołomiony zespół. Sednem pracy jest niepewność odczuwana w stosunku do tego, co widzimy, gdyż materiał dokumentuje prawdziwe działania, które pozostają jednocześnie niewytłumaczalne i surrealistyczne.
Dominik Boberski, Estate, Poland 2006, 4:32
BIO
Urodzony w Algierii, Dominik Boberski spędził większość życia w Zielonej Górze. Obecnie mieszka w Poznaniu. Jest absolwentem Wydziału Grafiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jego praca dyplomowa powstała w pracowni grafiki multimedialnej prof. Izabeli Gustowskiej. Przez ostatnie lata studiów skupiał się na animacji komputerowej, a także na pracy z obrazem filmowym.
SYNOPSIS
Nieruchomości to 5 minutowa komputerowa animacja poklatkowa, zbudowana na podstawie fotografii cyfrowej. Praca łączy dwie pasje autora - animację i architekturę. To, co nierealne w rzeczywistości staje się możliwe w animacji. Ożywia w niej architekturę socjalizmu, która odbierana jest przez nas jako "do bólu" nudna i martwa, w której jedynym zachodzącym procesem jest nieustająca dewastacja. Jest to interesująca materia do przetwarzania, nadanie ruchu formom postrzeganym jako monumentalne, definitywnie stałe, daje często zaskakujące i ciekawe efekty. Wystarczy już niewielka ingerencja, zakłócenie rytmu, proporcji, aby popularne polskie bloki oddziaływały na nas w zupełnie inny sposób. W animacji budynki rosną, rozprzestrzeniają się, ewoluują...
Jae-kyu Byun, Moving Panorama, Japan 2006, 4:05
BIO
Urodzony w 1975 roku w Korei Południowej Jae-Kyu Byun studiuje obecnie video i sztuki mediów na Uniwersytecie Seika w Kioto. Jego prace video prezentowane były na wielu festiwalach w Korei Południowej, Japonii i Chinach.
SYNOPSIS
Artystka pragnie przedstawić bieg czasu, wykorzystując w tej pracy obraz panoramiczny, różniący się od panoramicznej fotografii. Najpierw skonstruowała urządzenie automatycznie obracające się o 360 stopni, aby uzyskać zdjęcia wykonane w jednakowych odstępach czasu. Następnie połączyła je wszystkie w sekwencję będącą kolejną panoramą. Tworząc warstwę muzyczną, zniekształciła istniejące dźwięki oraz stworzyła jednostajny, elektroniczny szum w celu podkreślenia pracy kamery. Film został nakręcony w Busan i Kioto.
Kurt d'Haeseleer, Fossilization, Belgium 2005, 09:09
BIO
Kurt d'Haeseleer urodził się w Anderlecht w Belgii w 1974 roku. Na przestrzeni lat uzyskał status liczącego się artysty w świecie video-artu. Współpracował ze znaczącymi belgijskimi twórcami oraz zrealizował znaczną liczbę prac, wystawianych na wielu międzynarodowych targach sztuki i w muzeach. Od kilku lat pracuje w belgijskiej Filmfabriek, w której dokończył prezentowany projekt. d'Haeseleer wykonuje ponadto wizualne prezentacje na żywo podczas występów grup muzyki tuk.
SYNOPSIS
Na pierwszy rzut oka Fossilization wygląda tak, jak gdyby taśmę wideo wyjęto z kasety i pognieciono, a następnie rozprostowano i umieszczono z powrotem na szpulce. Ciągnąca się pajęczyna linii i nitek nakłada się na obrazy; łączą się one płynnie i mieszają ze ścieżką dźwiękową autorstwa Davida Shea, która podczas tworzenia pracy stała się podstawą dla obrazu. Widoczni są ludzie niosący ciężkie ładunki i opierający się wiatrowi; grupy ludzi odpoczywających na plaży; samochody wykonujące salta, jak gdyby latające. Siatka nie tylko porusza się wraz z obrazem, destruując i akcentując je zarazem, lecz także zaczyna wieść własne życie. Usiłuje ona objąć rzeczy - być może obronić je, a może wymazać. Zamiast walczyć z podmuchami wiatru, ludzie napotykają jakby opór włókien pajęczyny, która zacieśnia się coraz bardziej. Po sekwencji miejskich ulic. Kamera w płynnej linii przesuwa się wzdłuż niekończącego się ciągu zadbanych podmiejskich domów pod nieskazitelnie czystym niebem; w regularnych odstępach pojawia się martwe drzewo, niczym linia pulsu na monitorze. Tutaj obraz jest ponownie czysty, a wszelkie przejawy ludzkiej obecności zostały połknięte i przetrawione.
Łukasz Gronowski, Untitled Works, Poland 2007, 4:46
BIO
Urodzony w 1979 w Gdańsku, Łukasz Gronowski jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni oraz Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu ( Wydział Komunikacji Multimedialnej). Wokalista (nieistniejących już) punkowych i hardcorowych zespołów muzycznych Liberatem i Startpoint. Pomysłodawca i założyciel kolektywu Ikoon oraz portalu www.ikoon.art.pl. W roku 2005 był wpółprowadzącym warszawską galerię Ltd. W swej pracy artystycznej zajmuje się wideo, fotografią, tworzy instalacje, obiekty oraz projekty Internetowe. Obecnie mieszka w Warszawie.
SYNOPSIS
Praca wideo z powstającego wciąż cyklu In, na który składają się sytuacje znalezione/podpatrzone, mówiące o abstrakcyjności ludzkich zachowań, absurdalności ludzkiej kultury oraz o stanie pewnego zawieszenia w czasie i przestrzeni. Untitled Works jest zapisem dziwnej sytuacji, niecodziennego i irracjonalnego działania pracowników firmy remontującej sopockie Molo. Estetyka pracy jest również przypadkowa, plastyczna mgła stworzyła wrażenie pewnej gry, czy też performance w wykonaniu dwójki robotników i koparki.
Istvan Kantor, Revolutionary Song, Canada 2006, 9:32
BIO
Istvan Kantor urodził się w 1956 roku, obecnie mieszka w Toronto. Artysta porusza się w sferze robotyki, dźwięku, video, performance i nowych mediów. Jego prace prezentowane były na wielu prestiżowych przeglądach, między innymi Documenta, Ars Electronica czy Transmediale. Media i krytycy określają jego prace jako buntownicze, antyautorytarne, prowokujące intelektualnie, bardzo eksperymentalne i nowatorskie od strony technicznej.
SYNOPSIS
Revolutionary Song składa hołd filmowemu chaosowi wideoklipów. Opowiada historię szesnastoletniego Istvana, odwiedzającego w 1966 roku Paryż. Wspominając swą obowiązkową wizytę u fryzjera oraz konflikt z ojcem, Kantor wypowiada się na swoje ulubione tematy: władzy i buntu. W wideo powraca do rewolucji! W drodze do fryzjera, pod "beznadziejnie błękitnym niebem", w epoce podsumowanej przez Kantora jako "czas hipisowskich szumowin", szesnastolatek modli się o "natychmiastowy kataklizm, zniszczenie i pożogę". W obejmującym wszystko neoistycznym stylu montażu, Kantor upamiętnia nieprzewidywalną i ekstatyczną naturę powstań, począwszy od Rewolucji Węgierskiej z 1956 roku, aż po wydarzenia majowe roku 1968. Łączy podobny hymnowi śpiew i dramatyczne głosy, fakty historyczne i ironiczne komentarze, obrazy propagandowe i zniszczony zapis filmowy, rzewny dźwięk skrzypiec i słowną narrację, ekstatyczny rytm i kościelne dzwony. "Niech żyje duch rewolucji słodkich szesnastu lat!" - konkluduje.
Dawid Marcinkowski, Sufferrosa, Poland 2007
BIO
Dawid Marcinkowski to absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Toruniu oraz reżyser i artysta hipermedialny. Jest autorem pierwszego polskiego wideoklipu interaktywnego (Webeo) - Smolik Attitude.
W 2003 i 2004 roku był finalistą festiwalu OFFF/Experimental Audio Unusual Video w Hiszpanii, a w 2005 finalistą Seoul Net & Film Festival w Seulu oraz Electrofringe w Australii. Someday on the Misty Island, jeden z jego ostatnich projektów, zrealizowany we współpracy z Małgorzatą Walewską, na Festiwalu Europrix Top Talent w Wiedniu został uznany za najlepszą europejską realizację internetową roku 2004.
SYNOPSIS
Sufferrosa to wielowymiarowy, audiowizualny kolaż nawiązujący do filmu Alphaville (1965) Jean-Luca Godarda. Sufferrosa czerpie z amerykańskiego czarnego kryminału, kina niemego i estetyki wideoklipu. Surrealistyczna, pełna klisz fabuła jest pretekstem do refleksji na temat kultu młodości oraz strachu przed śmiercią w dzisiejszym świecie. Świecie, który zaczyna gwałtownie się starzeć.
Monsieur Moo, Neon, France 2005, 00:58
BIO
Monsieur Moo to francuski artysta, którego twórczość opiera się na współpracy z innymi plastykami, tancerzami, muzykami oraz rzemieślnikami. Poprzez te zderzenia dąży do wykreowania zakłóceń i konfliktów między jego uniwersum a tymi, z którymi się styka. Jego prace były prezentowane na całym świecie podczas wielu festiwali i w licznych galeriach, jak Centrum Pompidou, Narodowej Galerii Sztuki Współczesnej w Rzymie czy Cimatics - Brussels International Festival for Live Audio Visual Arts & VJ-ing.
SYNOPSIS
W tej pracy Monsieur Moo prowadzi nas przez prostą instalację: ekran ustawiony na ziemi odtwarza zapętlony klip wideo, a w nim oniryczny wszechświat, gdzie nieskończona liczba neonów niczym miecz Damoklesa roztrzaskuje się na czaszce zamarłego w bezruchu człowieka. Wygląda na to, że ciężar nie jest dla niego ważny.
Jonas Nilsson, Me & Myself, Sweden 2006, 3:00
BIO
Jonas Nilsson jest szwedzkim artystą konceptualnym, którego głównym polem działania jest video, obiekt oraz instalacja. W latach 1995-2000 studiował w szkołach artystycznych i na uniwersytetach w Anglii i Japonii, a następnie w Szwecji. We współpracy z Evą Olsson prowadzi obecnie projekt Art Video Screening.
SYNOPSIS
Kryzys tożsamości XXI wieku, zawieszonej między rezygnacją a nadzieją. Celem życia współcześnie jest zostać kimś i odnieść sukces.
W swoich pracach Nilsson skupia się na pełnym stresu i pośpiechu zachodnim stylu życia oraz na tym co sprawia, że coraz więcej czasu i pieniędzy poświęcamy w imię wiary w konieczność odniesienia sukcesu.
Volker Schreiner, Cell, Germany 2006, 4:27
BIO
Volker Schreiner, artysta video, urodził się w Niemczech w 1957 roku. Jego prace prezentowane były na wielu festiwalach, między innymi w Berlinie, Oberhausen, Hadze, Rotterdamie, Paryżu, Madrycie, Rzymie, Nowym Jorku, Montrealu, Tokio, Sydney i Moskwie. Odbywał też wiele tournée. Prace Schreinera są w posiadaniu m.in. Neuer Berliner Kunstverein, Mediathek w Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, Uniwersytetu w Québec, Ludwig Museum w Köln, Museum für Neue Kunst Karlsruhe oraz Amsterdam Film Museum. Jako profesor nadzwyczajny prowadzi liczne wykłady i seminaria.
SYNOPSIS
Pokoje oświetlone zimnym światłem białego szumu z telewizyjnych ekranów są zwiastunem nadchodzącej zguby w wielu filmach fabularnych. W Cell, właśnie ten unheimisch (nieprzytulny) kinematograficzny element został wzięty pod lupę. Zagęszczony montaż niezliczonych fragmentów z migocącymi upiornie śnieżącymi ekranami z hollywoodzkich filmów. To absolutne meta-kino. Nie ma przekazu, samo medium.
Laurent Vicente, Superarchiskate, France 2006/2007, 3:48
BIO
Urodzony w 1973 roku w Cannes, Laurent Vicente mieszka i pracuje w Paryżu. Jego prace video wystawiane były w wielu instytucjach artystycznych w kraju i za granicą, między innymi w nowozelandzkiej Christchurch Art Galery czy Musée Européen de la Photo we Francji.
SYNOPSIS
Superarchiskate pokazuje naszą zdolność zrozumienia w ludzki i indywidualny sposób miejskiego środowiska, które strukturyzuje pole naszego działania i widzenia. Nawet najwyższy budynek wzniesiony przez człowieka zawiera w sobie takiej siły jak obecna między naszym kciukiem a palcem wskazującym, widzianymi z poziomu wzroku.