Drogi Widzu, podczas świadczenia usług przetwarzamy dostarczane przez Ciebie dane zgodnie z naszą Polityką RODO. Kliknij aby dowiedzieć się jakie dane przetwarzamy, jak je chronimy oraz o przysługujących Ci z tego tytułu prawach. Informujemy również, że nasza strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Podczas korzystania ze strony pliki cookies zapisywane są zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych oraz wyłączyć obsługę plików cookies, informacje jak to zrobić przeczytasz tutaj i tutaj. X
Kino Charlie
STRONA GŁÓWNA / REPERTUAR / ZAPOWIEDZI / WYDARZENIA / FESTIWALE / KINO / CENY BILETÓW / KONTAKT
FOTORELACJE / ZŁOTY GLAN / DLA SZKÓŁ / CHARLIE OUTSIDE / OPEN CINEMA / SKLEP / POLITYKA RODO


VICKY CRISTINA BARCELONA - POKAZ PRZEDPREMIEROWY
16 kwietnia 2009 r., Kino Charlie


Kino Charlie i dystrybutor Kino Świat z wielką przyjemnością zapraszają na pokaz przedpremierowy jednego z najbardziej wyczekiwanych filmów roku - VICKY CRISTINA BARCELONA Woody'ego Allena.

Najnowszy film Woody'ego Allena, którego premiera była największym wydarzeniem ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę i publiczność. Film został obsypany nagrodami na wielu festiwalach filmowych (m.in. Złoty Glob, BAFTA, Satelite). Za kreację w tym filmie, Penelope Cruz została uhonorowana Oscarem oraz wieloma innymi prestiżowym nagrodami. Jednocześnie film odniósł największy komercyjny sukces spośród wszystkich obrazów Woody'ego Allena.


"Vicky Cristina Barcelona" ukazała zupełnie nowy wymiar twórczości Allena - klimat znany dotychczas bardziej z filmów Pedro Almodóvara, ale cały czas nacechowany wyjątkowym poczuciem humoru mistrza.

Dwie młode Amerykanki, Vicky (Rebecca Hall) i Cristina (Scarlett Johansson) przyjeżdżają na wakacje do Barcelony. Vicky, inteligentna i czuła, ma niedługo wyjść za mąż; otwarta na emocjonalne i seksualne przygody Cristina to jej zupełne przeciwieństwo. Podczas pobytu, obie bohaterki dają się wciągnąć w niekonwencjonalną, romantyczną i seksualną przygodę z Juanem Antonio (Javier Bardem), charyzmatycznym malarzem, uwikłanym w burzliwą i skomplikowaną relację ze swoją byłą żoną, Marią Eleną (Penélope Cruz).


Zanurzony w soczystej zmysłowości Barcelony, "Vicky Cristina Barcelona", to zabawny, inteligentny film, ukazujący miłość we wszystkich jej przejawach.

PRASA O FILMIE

"Humor Allena w świecie Almodóvara - niesamowite połączenie!"
Pete Hammond, LA Times

"Połączenie sympatii i ironicznego dystansu, z jakim nowojorczyk filmuje Barcelonę, błyskotliwe dialogi i lekką ręką nakreślone napięcie erotyczne gwarantuje półtorej godziny czystej przyjemności w kinie. A dla miłosnej sceny trójkąta Johansson - Cruz - Bardem warto było czekać kilka lat na tak dobry film mistrza."
Magdalena Michalska, Dziennik


"Dzięki charyzmie i olbrzymiemu talentowi komediowemu hiszpańskich gwiazd - Javiera Bardema i Penélope Cruz, to może być największy komercyjny sukces Allena w ostatnich latach. Twórca "Snu Kasandry" dawno nie był tak zabawny!"
Mike Goodridge, Reviews

"Najbardziej czarujące dzieło Woody'ego Allena... Penélope Cruz powraca w stylu swoich najlepszych, kultowych kreacji z filmów Almodóvara. "
Richard Corliss, TIME


"Najseksowniejszy "strzał" w filmografii Woody'ego Allena!"
Stephen Schaefer, BostonHerald.com

Hiszpańskie słońce, piękne, pełne seksu kobiety i opowiadanie o miłości i namiętności, to główne elementy najnowszego filmu Woody'ego Allena. [...] "Vicky Cristina Barcelona" skrzy się humorem i brawurowymi dialogami, a wikłając swoich bohaterów w skomplikowany wielokąt miłosny Allen odpowiada tu o damsko-męskich związkach i stara się znaleźć odpowiedzi na pytania od wieków znajdujące się w kręgu zainteresowania ludzkości: dlaczego kochamy tych których kochamy, czym jest miłość, dlaczego tak trudno ją zdefiniować i od czego zależy seksualne przyciąganie.

O PRODUKCJI

Vicky Cristina Barcelona to film nierozerwalnie związany z miejscem, w którym został nakręcony - Barceloną. "Gdy zaczynałem pisać scenariusz, myślałem jedynie o tym by stworzyć historię, której bohaterem będzie Barcelona" mówi Allen. "Chciałem uhonorować to miasto, ponieważ bardzo je kocham, tak jak i całą Hiszpanię" dodaje. "Barcelona jest bardzo piękna wizualnie i ma niezwykłą, romantyczną wrażliwość. Historia, jaką opowiedziałem w filmie, mogłaby się zdarzyć tylko w Paryżu albo właśnie w Barcelonie."

Kiedy tytułowe bohaterki, Vicky (Rebecca Hall) i Cristina (Scarlett Johansson), postanawiają spędzić wspólnie lato w Barcelonie, znajdują się na bardzo różnych etapach życia. "Vicky ma określony plan na życie" mówi Hall, "Zamierza wyjść za mąż, chce wyprowadzić się z miasta i mieć dzieci." Cristina, przeciwnie, nie wyznacza sobie żadnych zadań: właśnie rozstała się z chłopakiem i porzuciła projekt filmu krótkometrażowego, nad którym pracowała sześć miesięcy, a teraz go nienawidzi. "Cristina jest typem wałęsającej się zagubionej duszy" mówi Johansson "Nie widzi przed sobą celu i naprawdę nie wie, czego chce. Eksperymentuje w sposób całkowicie pozbawiony odpowiedzialności i po prostu płynie z prądem poddając się nurtom rzeki życia."


Allen porównuje korzyści i ustępstwa związane z różnymi życiowymi wyborami, których dokonują obie kobiety. "Vicky jest konwencjonalną przedstawicielką klasy średniej, która zmierza do tego, by mieć życie, które większość ludzi uważa za szczęśliwe" mówi Allen. "To życie wyraźniej skonstruowane, stabilne i funkcjonalne. Vicky nie stawia sobie wyższych celów, ale wszystko wskazuje na to, że będzie miała udane życie ze swym mężem, który jest miłym facetem i wszystko ułoży się zgodnie z jej oczekiwaniami. Tymczasem ktoś taki, jak Cristina ma mniejsze szanse zaspokojenia swoich potrzeb, ponieważ wciąż poszukuje odpowiedzi na pytanie czego naprawdę chce i póki, co wie jedynie, czego na pewno nie chce. Ale Cristina dokonuje wyborów z o wiele szerszego niż Vicky spektrum możliwości i być może pewnego dnia znajdzie to, czego szuka po omacku."

W Hiszpanii obie młode kobiety zostały wplątane w gmatwaninę romantycznych zdarzeń, w których biorą udział namiętni i porywczy Hiszpanie: malarz, Juan Antonio (Javier Bardem) i jego pełna ognia eks-żona, Maria Elena (Penélope Cruz). Mimo, że Juan Antonio i Maria Elena są w sobie nadal zakochani i zdają się być dla siebie stworzeni, trwają w niekończącym się konflikcie, którego powodów żadne z nich do końca nie rozumie. "Wiele razy próbowali być razem" mówi Cruz "I zawsze kończyło się to źle - a jednak próbują nadal." Juana Antonio czuje wielki żal spowodowany tym, że ich wspólne życie nie układa się. "To mężczyzna z ogromną raną, która się nie goi" mówi Bardem "Zarówno jako człowiek, jak i artysta". To piętno niespełnienia określa jego drogę życiową; stara się radzić sobie z własnymi obawami stawiając im czoła. "Najbardziej wyrazistą cechą charakteru Juana Antonio jest bezpośredniość i szczerość w kontaktach z ludźmi bez względu na okoliczności. On nie jest kimś nieokreślonym, o mglistej osobowości" dodaje aktor "Juan Antonio czuje potrzebę mówienia prawdy, co dla innych jest czasami miłe i zabawne, ale czasami zaskakujące i krępujące."


Podczas gdy Juan Antonio jest praktycznym, dbającym o swoją wygodę człowiekiem, Maria Elena jawi się jako wirujące emocjonalne tornado, które zmiecie każdego kogo napotka na swej drodze. "Ona jest znakomita we wszystkim, co robi - gdy gra na fortepianie, gdy maluje, ale nie potrafi niczego zrobić ze swoim życiem, ponieważ jest na to zbyt szalona i nieokiełznana" mówi Allen "Jest w niej zbyt wiele namiętności i uczucia, które - paradoksalnie - rujnują ją i nie pozwalają dokonać wielu rzeczy" dodaje reżyser. "Nie może zapanować nad zazdrością i chęcią rzucenia się z nożem na kogoś; odczuwa wszystko tak mocno i głęboko." Penélope Cruz uważa, że problem Marii Eleny polega na tym, że jest nieszczęśliwa: "Ona straszliwie cierpi. Nie jest jej łatwo poradzić sobie z własnymi myślami. Całe zamieszanie, który wywołuje wynika stąd, że nie potrafi pomóc sama sobie. I sądzę, że nie robi tego wszystkiego tylko po to, by zwrócić na siebie uwagę. To bierze się raczej z jej wewnętrznego rozdarcia i strachu."

Dwa światy obecne w filmie zderzają się, gdy Juan Antonio w restauracji zwraca się do Vicky i Cristiny z propozycją wyrażoną w charakterystycznym dla niego bezpośrednim stylu: chce, by dziewczyny towarzyszyły mu w podroży do asturyjskiego miasta Oviedo, gdzie będą podziwiać lokalne widoki, jeść, pić i kochać się. "Vicky zastanawia się: 'Kim jest ten straszny, powielający najgorsze stereotypy, europejski artysta?'" mówi Hall "Chce odciągnąć od niego Cristinę tak szybko, jak tylko będzie to możliwe." Ale, jak pokazuje rozwój wypadków, Vicky myli się w swojej ocenie Juana Antonio, który jest naprawdę niezwykłym człowiekiem, a jego zaskakująca propozycja jest czymś więcej, niż przynętą, na jaką z początku wyglądała.

"Juan Antonio jest pod ogromnym wrażeniem urody i osobowości Vicky i Cristiny" mówi Bardem "I próbuje zbudować specyficzny rodzaj więzi między całą trójką. Seks jest dla niego bardzo ważnym doświadczeniem, ale też zaledwie początkiem czegoś o wiele ważniejszego. Ma odmienny sposób postrzegania świata. Myślę, że z etycznego punktu widzenia nie każdemu będzie się to podobać, ale też etyka Juana Antonio różni się od tego, czego oczekują ludzie - i to jest jeden z kluczy do tej postaci." Bardem i Allen są tutaj zgodni: "W jego propozycji nie ma żadnej pułapki czy podstępu" mówi reżyser "Jest bardzo przyzwoitym facetem, seks jest dla niego tylko częścią życia. Bardzo miłą częścią."

Podczas pobytu w Oviedo Juan Antonio intuicyjnie wyczuwa, że Vicky nie myśli wcale w tak jasny i prosty sposób, jak sama to przedstawia. Jest zdolna do tego, by pragnąć rzeczy romantycznych i dzikich, ale podjęcie ryzyka jest dla niej bardzo trudne, ponieważ zawsze się kontrolowała. Nie zdaje sobie sprawy z tego, jak szalona mogłaby być.

Allen uważa, że Vicky ma kłopot z nadmiarem wolności. "Od czasu do czasu mogłaby poflirtować czy nawet wdać się w jakąś poważniejszą przygodę, ale to, czego naprawdę chce, to bezpieczeństwo, które gwarantuje mniej ryzykowny sposób życia." Hall sądzi, że film stawia pytanie o to, czym jest miłość: "Moim zdaniem Woody wychwytuje napięcie pomiędzy fantastycznym światem miłości a tym codziennym" twierdzi aktorka. "Rzeczywistość, w której żyjemy, zostaje przeciwstawiona tej, o której marzymy. Film pokazuje, co może się zdarzyć, gdy nasze fantazje wkradną się do naszego realnego świata'".

W tym filmie (tak, jak w zasadzie we wszystkich od czasu nakręcenia Annie Hall), Allen bada sukcesy i porażki związków poprzez analizowanie psychologii postaci. Nie korzysta z zewnętrznych wskazówek zaczerpniętych z wzorcowych hollywoodzkich historii miłosnych. "Ludzie są bardzo skomplikowanymi istotami; niezwykle trudno utrzymać im związek, ponieważ partnerzy miewają nieprawdopodobnie precyzyjne oczekiwania" mówi Allen. "Jeżeli te potrzeby nie są zaspokojone, zaczynają się problemy. Jest dokładnie tak, jak ujmuje to w filmie Juan Antonio: jeśli brakuje jakiegoś, choćby drobnego elementu w twojej diecie, która zawiera komplet witamin i składników mineralnych, może cię to zabić - wystarczy brak tej jednej śladowej substancji. To może być także kwestia braku jakiegoś składnika dodatkowego, który zmienia całą chemię - w życiu może być nim obecność (lub jej brak) rodzeństwa, matki, czy najlepszego przyjaciela. Juan Antonio i Maria Elena żyją ze sobą jak pies z kotem, mimo, że namiętnie się kochają i szaleją na swoim punkcie. Obecność Cristiny w tym chemicznym równaniu w jakiś przedziwny sposób poprawia funkcjonowanie ich związku. Dlatego oboje kierują swe uczucia w stronę Cristiny".

Scarlett, odtwarzająca postać Cristiny - jednej z bohaterek tego trójkąta, mówi: "Myślę, że oni widzą w sobie nawzajem to, czego żadne z nich nie chce zobaczyć w samym sobie, a Cristina w tej sytuacji staje się dla nich buforem bezpieczeństwa. Kiedy kochają ją razem, pozwala im to docenić wzajemnie samych siebie, bez całego płomiennego tła tej relacji." "Dla Marii Eleny jest całkowicie naturalne i normalne być z dwójką ludzi jednocześnie." mówi Cruz "I wewnątrz takiego układu czuje się bezpieczna. To bardzo szczególny sposób myślenia: nie postrzega ona Cristiny jako zagrożenia dla swojej więzi z Juanem Antonio; uważa, że dziewczyna wnosi do tego związku równowagę."

Allen zaangażował Scarlett Johansson już po raz trzeci - wcześniej pracowali razem na planie Wszystko gra oraz Scoop - Gorący temat. "W moim zawodowym życiu od czasu do czasu spotykam aktorkę obdarzoną czymś, co inspiruje mnie by stworzyć rolę specjalnie dla niej" mówi Allen "Scarlett jest bardzo inteligentna, seksowna, niezwykle utalentowana i ma prawdziwą klasę. Ponadto ma olśniewające poczucie humoru i tworzy gry słów, które mnie zachwycają." "Myślę, że Woody i ja mamy podobny typ wrażliwości i specyficznego poczucia humoru. Kiedy czytam jego scenariusze, wydają mi się bardzo bliskie" mówi Johansson "Sądzę, że doceniamy się wzajemnie jako artyści i lubimy razem pracować, ponieważ zawsze śmiejemy się na planie i świetnie spędzamy czas. To cudowne umieć pracować z przyjaciółmi i myślę, że dlatego robimy to nadal."

Allen nigdy nie widział Penélope Cruz na ekranie, dopóki nie obejrzał jej nominowanej do Oskara kreacji w Volver Pedro Almodovara. "Pomyślałem, że jest po prostu zdumiewająca" mówi reżyser. "Nie mogłem się doczekać, by dać jej rolę w moim filmie. Wtedy zadzwonił do mnie agent aktorki i powiedział, że Penélope wie, że robię film w Hiszpanii. A potem zadzwoniła ona sama i powiedziała, że bardzo chciałaby w nim zagrać. Dla mnie to była najlepsza nowina, jaką mogłem usłyszeć. Maria Elena to uosobienie siły natury - a właśnie taka jest Penélope. Jest piękna i niezwykle seksowna, w sposób inny niż pozostałe kobiety - to bardzo szczególny rodzaj piękna. Poza tym, to niesamowita aktorka, o ogromnej sile przekazu. Wręcz druzgocącej."

Javier Bardem, zdobywca Oskara za rolę w filmie To nie jest kraj dla starych ludzi, dołączył do obsady jako niezwykle barwny Juan Antonio. "Jest być może jedynym aktorem na świecie, który mógł zagrać tę rolę" mówi Allen "Potrzebowałem Hiszpana, który byłby seksowny nie będąc zarazem konwencjonalnie przystojnym amantem filmowym; chodziło o coś głębszego. Oglądałem filmy, w których wystąpił Bardem i uważałem, że jest po prostu najlepszy. Drżałem z emocji na myśl o współpracy z nim - nie sądziłem, że to się kiedykolwiek zdarzy."

Do roli Vicky reżyser szukał kogoś, kto stanowiłby kontrast dla osobowości Johansson i Cruz. "Juliet Taylor (szefowa castingu) powiedziala, że powinienem spotkać się z Rebecką Hall" mówi Allen "Gdy tylko zobaczyłem tę dziewczynę, zrozumiałem, że Taylor miał rację. Rebecca ma w sobie tyle autentycznego piękna i godności. I oczywiscie jest cudowną aktorką."

Allen zdecydował się wprowadzić narratora (Christopher Evan Welch), który komentuje akcję filmu w miarę jej rozwoju. "Ta historia jest czymś w rodzaju powieści" mówi "To opowieść o tym, co przydarzyło się podczas wakacji dwóm dziewczynom. I pomyślałem sobie, że ktoś powinien to opowiadać - dzięki temu zabiegowi udało mi się uratować parę nudnych, wprowadzających scen i historia mogła toczyć się dalej tak, jak tego chciałem - umożliwiła to obecność narratora."

Beztroski ton Vicky Cristiny Barcelony to w dużej mierze zasługa porywającej piosence Giulii y Los Tellarini, zatytułowanej Barcelona, która często pojawia się w filmie. Ta melodia przyszła do reżysera dość nieoczekiwanie. "Ludzie cały czas wysyłają mi muzykę. Ale ja rzadko mam okazję tego posłuchać. Pewnego ranka - właśnie wybierałem się na plan - porwałem pierwszą z brzegu płytę nawet jej nie otwierając i przesłuchałem ją po drodze w samochodzie. I powiedziałem sobie 'Hej, to jest świetne! To dokładnie to, czego potrzebuję do tego filmu!' Wszyscy się ze mną zgodzili. A mój producent był bardzo zadowolony, że nie wykorzystamy czegoś, za co musielibyśmy zapłacić masę pieniędzy!"

Zdjęcia zrealizowane zostały w Barcelonie, stolicy Katalonii i drugim co od wielkości hiszpańskim mieście, położonym na wschodnim hiszpańskim wybrzeżu Morza Śródziemnego oraz w Oviedo i Avilés, dwóch miastach asturyjskich, znajdujących się na wybrzeżu północnym. Barcelońskie lokalizacje stanowią wirtualną wizytówkę miasta ze szczególnym uwzględnieniem niezwykłej architektury Antonio Gaudiego. Uwagę przykuwa zwłaszcza słynna Sagrada Familia, Parc Güell i La Pedrera. W filmie jest jedna, zapadająca mocno w pamięć scena, gdy Javier Bardem i Rebecca Hall grają po dwóch stronach mozaikowej jaszczurki - fontanny w Parc Güell. "Musieliśmy wypompować sporo wody płynącej z paszczy zwierzęcia" mówi Allen "Inaczej nie można by było usłyszeć dialogów."

Allen jest przekonany, że Vicky Cristina Barcelona mówi o miłości coś, z czego on sam nie zdawał sobie sprawy. "Nie miałem do przekazania jakichś szczególnie głębokich prawd o miłości, ale budując tak żywe postaci i więzi między nimi, chciałem zaprowadzić widzów do momentu, w którym sami będą mogli wyciągnąć wnioski" mówi reżyser. I dodaje: "W finale filmu jest kilka scen, które mnie samego zaskoczyły - zupełnie nie to zamierzałem powiedzieć. Może nawet stanowią zaprzeczenie tego, co sobie wcześniej wyobrażałem, a co może wcale nie było tak głębokie."

Informacja nadesłana przez dystrybutora

Repertuar

Wydarzenia

Kino

Rezerwacja biletów
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę

Szkoła w kinie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

e-Kino Charlie
Zaproœ Kino Charlie do domu

25 lat Kina Charlie
Tani poniedziałek
Œroda i Niedziela Seniora
Happy Hour
Charlie Kocha Kobiety
Klub Charliego
Filmowy box świąteczny
Sens życia

Cinergia

Ania Movie Charlie

Open Cinema
www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy
organizacji kina letniego
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

Łódź Kreuje

Subwencja
pfr


Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa 2.0 oraz 6.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR S.A.

pisf

Copyright 2024 © Kino Charlie - Wszelkie prawa zastrzeżone / Polityka RODO / Polityka Cookies