Film "Epidemia miłości" jest nową, rozszerzoną wersją dokumentu "Żółta bluzka ze spadochronu". Reżyser - Maciej Piwowarczuk - przemontował materiał, przybliżył sylwetki bohaterów tamtego obrazu, a przede wszystkim dodał informację o ich powojennych losach.
"Epidemia miłości" (2009), polski film dokumentalny o Powstaniu Warszawskim, jest kontynuacją filmu "Żółta bluzka ze spadochronu", który swoją premierę miał 29 września 2008 r. Nowa wersja przygotowana została przez reżysera z myślą nie tylko o dystrybucji w kinach, ale też w telewizjach zagranicznych oraz w powiązaniu z akcją społeczno-edukacyjną skierowaną do młodzieży wszystkich poziomów szkół.
Reżyser przeprowadza widza przez genezę Powstania Warszawskiego, wyjaśnia tło historyczne, a następnie zapoznaje nas z bohaterami filmu. Film zawiera nie tylko wypowiedzi bohaterów, ale wzbogacony też został o unikatowe, nigdy nie prezentowane, archiwalia powstańcze. Specjalnie na potrzeby filmu wykonano również szereg animowanych elementów: map i ilustracji poglądowych przybliżających fakty historyczne z przebiegu Powstania Warszawskiego. Lata pracy i zebrany materiał pozwoliły reżyserowi na odsłonięcie kolejnych niezwykłych historii swoich rozmówców.
Film zawiera wypowiedzi ośmiorga Powstańców, którzy wspominają tamten niezwykły czas nie tylko z perspektywy jego historycznego znaczenia, ale tez z uwagi na rodzące się wtedy uczucia, które pomimo wojennego zagrożenia aż 256 razy - podczas Powstania - zakończyły się na ślubnym kobiercu. Nazwa "ślubny kobierzec" jest jednak tak samo umowna, jak odświętne stroje nowożeńców. To właśnie w tytułową żółtą bluzkę ze spadochronu odziana była jedna z ówczesnych panien młodych. Osobliwe były też prezenty wręczane na tę okoliczność (kąpiel w wannie), a także same obrączki, które pleciono z drutu lub maszynowych śrubek.
Mimo wszystkich przeciwności, jakie mieli przed sobą ówcześni młodzi ludzie, ich uczucia były na tyle silne, a determinacja by związać się węzłem małżeńskim tak wielka, że nawet po wielu latach małżonkowie wspominają chwile z rozrzewnieniem.
Wśród osób, które zgodziły się podzielić w filmie swoimi wspomnieniami z tego okresu jest, m.in. Jan Nowak Jeziorański, który opowiada o swoim ślubie zawartym w czasie Powstania z łączniczką AK Jadwigą Wolską "Gretą".
Zdjęcia kręcone były od 2004 roku m.in. w Warszawie i Opolu. Część materiału nakręcona została jednak w USA, gdzie mieszkają dziś bohaterowie tego dokumentu.
W filmie wykorzystano materiały archiwalne pozyskane m.in. z archiwów Telewizji Polskiej Polskiego Radia oraz ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego. Archiwalne fragmenty to m.in. filmowe zapisy walk powstańczych.
Dokument trwa 50 minut.
* * *
Maciej Piwowarczuk - reżyser młodego pokolenia, Warszawiak.
Studiował na wydziale historii Uniwersytetu Warszawskiego, a także na wydziale reżyserskim Łódzkiej Szkoły Filmowej. W czasie studiów zajmował się dziennikarstwem, a także pisaniem scenariuszy i reżyserowaniem krótkich form filmowych.
Z pasją oddaje się sztuce fotografowania. W 2007 roku, koncentrując się na działalności reżyserskiej i producenckiej, założył firmę "Videre". Jego zainteresowania to szeroko pojęta historia i jej oddziaływanie na czasy współczesne.
Od 2007 roku producent programu telewizyjnego PORTAL, który powstaje na zlecenie TVP Historia.
W swoim dorobku reżyserskim posiada następujące produkcje filmowe:
2008 r. - "Ossolineum"
2008 r. - "Żółta bluzka ze spadochronu"
2009 r. - "Epidemia miłości"
Fundacja "Filmowa Warszawa" jest organizacją pozarządową, której misją jest promocja i upowszechnianie kultury filmowej oraz sztuk audiowizualnych. Fundacja prowadzi obecnie dwa kina: Alchemia - mieszczące się na warszawskiej Starówce w budynku Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej oraz ETNOKINO zlokalizowane w Państwowym Muzeum Etnograficznym przy ulicy Kredytowej 1. Obie placówki należą do prestiżowej Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych prowadzonej przez Filmotekę Narodową. W ramach statutowej działalności Fundacji organizowane są przeglądy kinematografii europejskiej oraz światowej, a także imprezy filmowe i spotkania autorskie. Fundacja dba, aby repertuar był zawsze na najwyższym poziomie: prezentuje kino artystyczne i ambitne, skierowane do publiczności zaangażowanej w życie kulturalne, a także do wszystkich pasjonatów kina. Popiera też ważne inicjatywy o charakterze społecznym i edukacyjnym.
W planowanej akcji Fundacja bierze udział jako koordynator akcji, wykonawca działań promocyjnych oraz realizator zapewniający dotarcie programu do jak największej ilości szkół i ośrodków kulturalnych oraz edukacyjnych.
Fundacja posiada doświadczenie w realizacji akcji ogólnopolskich:
- Kampania "Klasa bez przemocy" w oparciu o film "Nasza klasa" w 10 miastach (2008 r.)
- Przegląd filmów o tematyce uchodźczej z okazji Dnia Uchodźcy 2009 (we współpracy z Polską Akcją Humanitarną) w 8 miastach Polski (VI-VII 2009 r.)
- Przegląd najnowszego kina duńskiego w kinach studyjnych w Polsce (IV-VII 2009 r.)
- Przegląd najnowszego kina estońskiego w kinach studyjnych w Polsce (IX-XII 2009 r.)