Opisy filmów:
GODZINY DNIA (Las horas del dia), 2003, 103',
reż. Jaime Rosales,
MFF Cannes, Buenos Aires Independent Film Festival, dwie nominacje do nagrody Goya, MFF Toronto, MFF Rotterdam, MFF Karolovy Vary
Godziny dnia to przejmujący film, który stawia widza oko w oko ze złem w czystej postaci. Złem otaczającym nas, ale niewidocznym, ukrytym pośród zwyczajnych wydarzeń i osób, które spotykamy codziennie. Debiut Rosalesa przenosi nas w świat Abla, trzydziestoparolatka w depresji, który prowadzi sklep z ubraniami na przedmieściach Barcelony. Zmęczony swoim monotonnym życiem za ladą, próbuje sprzedać sklep. Nie wydaje się jednak, by miał pomysł, co zrobić potem. Ascetyczny formalnie film odniósł znaczący sukces artystyczny potwierdzony prestiżowymi nagrodami na najważniejszych światowych festiwalach, a odtwórca głównej roli Álex Brendemühl stał się jednym z najpopularniejszych aktorów w Hiszpanii. Podczas 5. Tygodnia kina hiszpańskiego możemy go oglądać także w filmach W mieście i Nieświadomi.
CHWILA CUDZEGO ŻYCIA (Un instante en la vida ajena), 2003, '80,
reż. José Luis López Linares,
MFF Wenecja, nagroda Goya (najlepszy dokument)
Madronita Andreu urodziła się w Barcelonie pod koniec wieku XIX w rodzinie dobrze prosperujących przemysłowców. Od dziecka fascynowały ją wynalazki i maszyny, a zwłaszcza fotografia i kino, które stały się jej wielką pasją. Całe swoje życie poświęciła filmowaniu swojej rodziny i otaczającego ją świata. Un instante en la vida ajena jest selekcją materiału pochodzącego z 900 rolek taśmy 16 mm, nakręconych przez Madronitę Andreu, której dokonał najwybitniejszy obecnie dokumentalista hiszpański José-Luis López Linares.
ASTRONAUCI (Astronautas), 2003, 86',
reż. Santi Amodeo,
MFF Valladolid (nagroda za najlepszy debiut reżyserski), MFF San Sebastián, trzy nominacje do nagrody Goya, MFF Karlovy Vary, MFF Toronto
Daniel dobiega czterdziestki. Laura ma piętnaście lat... prawie szesnaście. On jest artystą, który wraca do życia po dziesięciu latach nałogu. Uczy się od nowa jeść jak normalny człowiek, dbać o higienę osobistą, chce odnaleźć starych przyjaciół. Wszytko według 10 przykazań, opracowanych przez psychiatrów z publicznej służby zdrowia, które mają pomóc mu żyć jak każda inna normalna osoba. Ona szuka swojego brata, sąsiada Daniela, którego jednak nikt od dawna nie widział. Daniel udziela jej schronienia, a Laura pomaga mu w wypełnianiu kolejnych przykazań. Astronauci to wolna od schematów opowieść, której bohaterowie pomimo swej odmienności są jak najbardziej prawdziwi. Jest to film stworzony przez ekipę młodych filmowców, którego atutami są animowane sekwencje i oryginalna muzyka.
TWOJE NOWE ŻYCIE (La vida que te espera), 2004, 101',
reż. Manuel Gutiérrez Aragón,
MFF San Sebastián, MFF Berlin (nominacja do Złotego Lwa), Cannes Film Market
W głębokich dolinach górskich północnej Hiszpanii ludzie przez wieki żyli z hodowli krów. Ich cała kultura związana jest z tą tradycją, jednakże nowoczesność i reguły Unii Europejskiej zmuszają młodszych członków społeczności do porzucenia domów i przeniesienia się do miast. Pomiędzy dwoma pozostałymi w dolinach starymi gospodarzami dochodzi pewnego dnia do tragicznej w skutkach kłótni. Gildo zabija swojego sąsiada Severo. Motywem zbrodni wydaje się być spór o piękną, tłustą, mleczną krowę, prawda jest jednak inna. Widzowie poznają stopniowo tradycyjne prawa, którymi, żyjąc w izolacji od innych, rządzili się mieszkańcy dolin i które dzisiaj nie pozwalają im zasymilować się ze społeczeństwem.
W MIEŚCIE (En la ciudad), 2003, '110,
reż. Cesc Gay,
MFF San Sebastián (nominacja do Złotej Muszli), MFF Toronto, jedna nagroda Goya i trzy nominacje, MFF Karlovy Vary
Po sukcesie swojego debiutu Krampack kataloński reżyser postanowił zrobić film w zupełnie odmiennej konwencji. W mieście jest wielowątkową opowieścią, pokazującą z niekonwencjonalnego punktu widzenia życie grupy trzydziestoparoletnich przyjaciół ze stolicy Katalonii. Film zgrabnie miesza konwencję melodramatu z gatunkiem określanym jako komedia sytuacyjna, prowadząc do jednego zasadniczego wniosku: nawet w związku, człowiek może być samotny.
POLÍGONO SUR, 2003, '110,
reż. Dominique Abel,
MFF Berlin (nagroda C.I.C.A.E.)
Szukając korzeni tak zwanego nowego flamenco, realizatorzy filmu docierają do Trzech Tysięcy Chałup, najbardziej problematycznej dzielnicy Sevilli, w której starsi, tradycyjnie żyjący Cyganie mieszkają z młodszymi pokoleniami muzyków, którzy łączą najnowsze trendy muzyczne z klasycznym flamenco. Podczas koncertu, będącego hołdem dla Pepe El Quemao, przedstawiani są mieszkańcy w różnym wieku, którzy opowiadają o codziennych problemach dzielnicy, śpiewają, tańczą i przybliżają widzom swoje zwyczaje.
LISTOPAD (Noviembre), 2003, '104,
reż. Achero Manas,
MFF San Sebastián (nominacja do Złotej Muszli i nagroda Youth Jury), trzy nominacje do nagrody Goya, MFF Toronto (nagroda FIPRESCI), MFF Rotterdam
Alfredo przyjeżdża do Madrytu w nadziei stworzenia przedstawienia płynącego prosto z serca, dzięki któremu ludzie poczują, że żyją. Jego pomysł na teatr sprawia, że wychodzi poza scenę, na ulice, gdzie aktor staje twarzą w twarz z publicznością. Na skwerach, w parku lub na najbardziej ruchliwej ulicy miasta, gdziekolwiek - Alfredo i jego trupa Listopad rozpoczynają przedstawienie, wolne od wszelkich ograniczeń, od cenzury. Ich radykalne, czyste pomysły, sprawdzają się jedynie wtedy, gdy publiczność staje się częścią przedstawienia. Listopad jest ujmującym filmem nakręconym w konwencji paradokumentalnej, która pozwala nam zbliżyć się do jej bohaterów, młodych idealistów, i wraz z nimi przeżyć uniesienia i tragedię Alfredo.
ELENA DIMITRIEVNA DIAKONOVA GALA, 2003, '105,
reż. Silvia Munt;
FF Moskwa, Festival Opera Prima Ciudad de Tudela (Jury Special Award)
Film rozpoczyna się w Rosji, skąd pochodziła wielka miłość Salvadora Dalí - mistyczna, zmysłowai tajemnicza Gala z jego obrazów. Robiła to, na co miała ochotę, robiła to, co wierzyła, że musi robić. Kto z nas może to o sobie powiedzieć? Film jest nakręcony na podstawie książek autorstwa samej Gali, wspomnień jej dwóch wybitnych mężów - Paula Éluarda i Salvadora Dalí, jak również jej przyjaciółki Anastazji Cwietajewej.
LETNIE CHMURY (Nubes de verano), 2004, 100',
reż. Felipe Vega,
MFF San Sebastián, FF Malaga
Ana, Daniel i ich syn Manuel od czterech lat przyjeżdżają z Madrytu do turystycznego miasteczka na Costa Brava, gdzie mają piękną posiadłość blisko plaży. Tym razem, czeka ich zupełnie inne lato, ponieważ w ich życiu pojawia się trójka mieszkańców miasteczka, którzy dla zabawy wdają się z nimi w niebezpieczną emocjonalnie relację. Marta prowadzi jedyną księgarnię w miasteczku, jej chłopak Tomas pracuje w piekarni. Za namową miejscowego sprzedawcy antyków Roberta, który z nudów postanawia uwieść Anę, wdają się w grę, która wystawia na próbę ich samych.
NIEŚWIADOMI (Inconscientes), 2004, `100,
reż. Joaquín Oristrell,
MFF Hawana, pięć nominacji do nagrody Goya, Sudance Film Festival, MFF Toronto
Nieświadomi to najlepsza komedia hiszpańska ostatnich lat. Akcja filmu rozgrywa się w roku 1913 w Barcelonie i twórcy postarali się, byśmy mogli odczuć niezwykłą atmosferę epoki. Stylizowana muzyka, kostiumy i przede wszystkim gra aktorska dwóch największych gwiazd hiszpańskiego kina - Leonor Watling i Luisa Tosara, składają się na porywający spektakl. Film opowiada o miłości Almy, kobiety bardzo nowoczesnej, zafascynowanej rewolucyjnymi teoriami doktora Zygmunta Freuda, i jej szwagra Salvadora, najbardziej konserwatywnego neuropsychiatry swojej epoki, przekonanego, że emocje i uczucia są u istot ludzkich jedynie zaburzeniami hormonalnymi. Okazuje się, że rewolucja seksualna w Katalonii miała miejsce jeszcze przed I Wojną Światową!
SŁABOŚĆ BOLSZEWIKA (La flaqueza del bolchevique), 2003, '95,
reż. Manuel Martín Cuenca,
MFF San Sebastián, jedna nagroda i jedna nominacja do nagrody Goya, FF Miami (nagroda dla najlepszego aktora)
Ta ekranizacja powieści Lorenzo Silvy jest współczesną historią miłosną, umiejscowioną w scenerii dzisiejszego Madrytu, wśród jego powstrzymywanej przemocy i skrzętnie skrywanego bogactwa. Pablo, biznesmen znudzony pracą w banku, ma dość wszystkiego. Na dodatek pewnego ranka najeżdża w korku na samochód kobiety, która dokłada do jego mało atrakcyjnego życia kłopoty z policją i ubezpieczalnią. Próbując się zemścić na jędzy, poznaje przez przypadek jej czternastoletnią siostrę Marię i angażuje się z nią w niezwykły, na pozór niewinny związek. Czuje, że nie może, nie chce się zakochać w nastolatce. Ale zdarza się coś, co zupełnie zmienia jego świat.