Santiago /
Días de Santiago, Peru, 2004 r.
Reżyseria: Josue Mendez
Czas trwania: 83'
NAGRODY I FESTIWALE:
- Grand Prix i nagroda FIPRESCI na MFF Frybourg 2004
- Najlepszy aktor na Buenos Aires Independent FF 2004
- MFF Valladolid 2004
- MFF Rotterdam 2004
- MFF Karlowe Wary 2004
- MFF Toronto 2004
Santiago potrafi walczyć. To jedyna rzecz, której nauczył się w życiu. Ostatnie kilka lat spędził w dżungli, tropiąc małpy
(Ekwadorczyków) i handlarzy narkotyków. Po demobilizacji wrócił do Limy, ale nie może odnaleźć się w normalnym życiu. Nie
potrafi opanować gwałtownych odruchów, które weszły mu w krew. Ludzie, których spokojnego życia bronił, łącznie z własną
rodziną, czują się zagrożeni i odcinają się od niego. Wszystko w tym filmie jest intensywne: aktorstwo wielokrotnie
nagradzanego Pietro Sibille, dynamicznie montowane czarno-białe i kolorowe zdjęcia oraz przesłanie, ostrzegające przed
"produkcją maszyn do zabijania" takich jak Santiago.
Bóg jest Brazylijczykiem /
Deus é Brasileiro, Brazylia, 2003 r.
Reżyseria: Carlos Diegues
Czas trwania: 110'
"Bóg jest Brazylijczykiem" zgromadził w swoim kraju milionową publiczność. Jest doskonałymi przykładami popularnego kina
latynoskiego, które operując humorem i lekką erotyką, podbija serca widzów. Bóg, zmęczony bezmyślnością ludzi, postanawia
udać się na odkładane od dawna wakacje. Jednakże najpierw musi znaleźć Świętego, który zaopiekuje się Niebem pod jego
nieobecność. W tym celu udaje się do Brazylii, kraju słynącego z religijności ludzi. W towarzystwie interesownego rybaka
Taoca i niezbyt cnotliwej Mady przemierza wielki kraj w poszukiwaniu kandydata na Świętego.
Adam i Ewa, dzisiaj /
Adán y Eva, todavía, Meksyk, 2004 r.
Reżyseria: Iván Ávila Duenas
Czas trwania: 97'
NAGRODY I FESTIWALE:
- 7 nominacja do nagród Meksykańskiej Akademii Filmowej 2005
- Najlepszy debiut i zdjęcia na MFF Guadalajara 2004
- MFF Hawana 2004
- MFF Mar del Plata 2005
Adam i Ewa po spróbowaniu owoców z drzewa wiedzy zostali wygnani z raju, aby nie mogli zjeść także owoców z drzewa życia.
Jednakże udało im się i stali się nieśmiertelni. Żyją w stolicy Meksyku, lecz mają już dość życia. Widzieli i przeżyli już
wszystko. Podróżują bez celu po innych metropoliach i, niczym wampiry, oddają się dekadenckim rozrywkom. Specyficzny klimat
filmu, wystylizowane zdjęcia, ekscentryczne kostiumy, odważne sceny erotyczne i klimatyczna muzyka nawiązują do
undergroundowej i klubowej sceny Meksyku, z której wywodzą się twórcy.
Cień przechodnia /
La sombra del caminante, Kolumbia, 2004 r.
Reżyseria: Ciro Guerra
Czas trwania: 90'
NAGRODY I FESTIWALE:
- MFF San Sebastian 2004
- MFF Hawana 2004
- MFF Seattle 2005
- MFF Mar del Plata 2005
Film Guerry wzbudził duże emocje w Ameryce Łacińskiej, jako że jest rzadką próbą podjęcia dyskusji o najbardziej palących
problemach tamtejszych społeczeństw w wyrafinowanym artystycznie filmie. Zamiast dosłowności, operuje metaforą, wprowadza do
opowieści nierzeczywiste postaci, nie boi się patosu i groteski, ogranicza się do czarno-białych obrazów. Kim jest człowiek w
czarnych goglach spawacza, który przemierza miasto z parasolem i krzesłem przytwierdzonym do pleców? Jego tajemnicę próbuje
zgłębić drugi z bohaterów, który po amputacji nogi stracił pracę i dach nad głową.
Tajemnica Trynidadu /
El misterio del Trynidad, Meksyk, 2003 r.
Reżyseria: José Luis García Agraz
Czas trwania: 107'
NAGRODY I FESTIWALE:
- Nagrody dla najlepszego filmu, reżysera i aktora Meksykańskiej Akademii Filmowej 2004
- Nominacja do nagrody Goya 2004
74-letni Joaquín ginie na dnie morza, próbując odnaleźć wrak hiszpańskiego galeonu Trinidad, który zatonął u wybrzeży Meksyku
w XVII wieku z ładunkiem złota. Na poszukiwania statku Joaquin strawił 30 lat życia, czego nigdy nie rozumiała jego rodzina.
Joaquín zostawił swój kuter w spadku nieślubnemu synowi Juanowi i wnuczce Anie. Juan chce go sprzedać, jednakże podczas
ostatniego rejsu zdarza się coś, co sprawia, że postanawia kontynuować poszukiwania skarbu. Stopniowo poznaje fakty z
historii rodziny, które powodują, że zaczyna rozumieć decyzje ojca i pozwalają mu lepiej planować własną przyszłość.
Król /
El rey, Kolumbia, 2004 r.
Reżyseria: José Antonio Dorado
Czas trwania: 93'
NAGRODY I FESTIWALE:
- Kolumbijski kandydat do Oskara 2004
- Nominacja do nagrody Goya 2005
- MFF Bogota 2004
- MFF Hawana 2004
Na początku była trawa. Później biały proszek dał bogactwo setkom śmiałków, takich jak Pedro Rey. Porównania z Człowiekiem z
blizną De Palmy są jak najbardziej uzasadnione, lecz ten emocjonujący film nie szuka uproszczeń, opowiadając o początkach
narkobiznesu z kolumbijskiej perspektywy. Obok inteligentnego kombinatora, jakim był Rey, wśród ojców założycieli znajdujemy
amerykańskiego ochotnika z Korpusów Pokoju, który odkrył, że na podróżach do domu może zbić fortunę, i zapatrzonego w Guevarę
chemika, któremu zbrzydły trudy życia rewolucjonisty.
Cachimba /
Cachimba, Chile, 2004 r.
Reżyseria: Silvio Caiozzi
Czas trwania: 127'
NAGRODY I FESTIWALE:
- Najlepszy film, reżyseria oraz 2 nagrody aktorskie na Festiwalu Kina Iberoamerykańskiego, Huelva 2004
- Nagroda FIPRESCI na MFF Montevideo 2005
- 2 nagrody na MFF Kartagena 2005
Cachimba jest pierwszą komedią w dorobku Silvio Caiozziego. Opowiada o jedynym doniosłym wydarzeniu w życiu "chilijskiego Don
Kichota" - Marcosa, urzędnika bankowego w średnim wieku. Jego powołaniem jest ochrona dorobku artystycznego swojego kraju,
zaś jedynym marzeniem jest cielesne spełnienie z pulchną i cnotliwą Hildą. W tym celu zaprasza narzeczoną do nadmorskiego
kurortu w samym środku zimy, gdzie nieoczekiwanie odkrywa kolekcję wspaniałych obrazów zapomnianego chilijskiego malarza...
Brasileirinho. Muzyka słońca /
Brasileirihno; La música, Brazylia, 2005 r.
Reżyseria: Mika Kaurismäki
Czas trwania: 95'
NAGRODY I FESTIWALE:
Najnowszy film Miki Kaurismäkiego Brasileirinho. Muzyka słońca prezentowany na tegorocznym Berlinale podbił serca
festiwalowej publiczności. Poprzedni film mieszkającego od lat w Brazylii reżysera, Rytmy Brazylii, doskonale zarysował
szeroką panoramę muzyki brazylijskiej. Tym razem Kaurismäki przedstawia nam porywający portret pierwszego prawdziwie
brazylijskiego gatunku muzyki wielkomiejskiej - choro, który rozwija się od ponad 130 lat, przybierając kształt
fascynującego, nowoczesnego tropikalnego brzmienia. Film, który nie pozwoli odpocząć twoim
nogom.
Cautiva /
Cautiva, Argentyna, 2003 r.
Reżyseria: Gaston Biraben
Czas trwania: 113'
NAGRODY I FESTIWALE:
- Najlepszy film latynoamerykański na MFF San Sebastian 2003
- Nagroda SIGNIS na MFF Hawana 2003
- Nagroda FIPRESCI na MFF Tuluza 2004
- MFF Locarno 2004
- MFF Londyn 2004
Pewnego dnia 15-letnia Cristina zostaje odeskortowana ze szkoły do sądu, gdzie dowiaduje się, że naprawdę nazywa się Sofía
Lombardi i jest córką pary architektów, porwanych i zamordowanych w latach dyktatury. Po latach poszukiwań odnalazła ją
babcia. Cristina nie jest w stanie pojąć, co się stało z jej światem, tym bardziej, że rodzice, z którymi się wychowała,
zaprzeczają rewelacjom sędziego. Dziewczyna powoli sama zgłębia sprzeczne aspekty swojej tożsamości. Świetna kreacja Barbary
Lombardo, grającej Cristinę, pozwala odczuć osobistą tragedię, która jest udziałem rodzin "porwanych dzieci".
Droga w chmurach /
O caminho das nuvens, Brazylia, 2003 r.
Reżyseria: Vicente Amorim
Czas trwania: 87'
NAGRODY I FESTIWALE:
- MFF San Sebastian 2003
- MFF Toronto 2003
- MFF Rotterdam 2004
- MFF Cartagena 2004
Pełen emocji i ciepła film drogi, inspirowany prawdziwą historią bezrobotnego analfabety z prowincji Paraiba, który
postanawia pojechać wraz z rodziną do Rio de Janeiro w poszukiwaniu lepszego życia. Jako że nie mają pieniędzy na autobus,
wyruszają w 3 000 kilometrową podróż na rowerach. Po drodze poznają swój kraj, którego ogromu i różnorodności nawet się nie
domyślali. Ze strony spotkanych ludzi doświadczają na zmianę spontanicznej solidarności, agresji i obojętności, sami zaś
muszą radzić sobie z napięciem, wywołanym niepewnością jutra i buntem dorastającego syna.
Aktualne informacje o festiwalu na stronie
www.manana.pl.