W ZWIERCIADLE BERGMANA
- Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet
- Tam, gdzie rosną poziomki / Smultronstället
- Źródło / Jungfrukällan
- Jak w zwierciadle / Sasom i en spegel
- Goście Wieczerzy Pańskiej / Nattvardsgästerna
- Milczenie / Tystnaden
- Persona / Persona
- Szepty i krzyki / Viskningar och rop
- Sceny z życia małżeńskiego / Scener ur ett äktenskap
- Sonata jesienna / Herbstsonate
Bezprecedensowe wydarzenie kulturalne w największych polskich miastach - przegląd klasycznych arcydzieł Ingmara Bergmana - to znakomita okazja, aby poznać jednego z najbardziej bezkompromisowych i wizjonerskich twórców w światowej kinematografii.
Spośród wszystkich dokonań szwedzkiego reżysera wybrano 10 najbardziej aktualnych tytułów. Tam, gdzie rosną poziomki, Szepty i krzyki, Milczenie, Źródło, Goście Wieczerzy Pańskiej, Sceny z życia małżeńskiego, Persona, Jak w zwierciadle, Siódma pieczęć, Jesienna sonata - to te pozycje w filmografii Bergmana, które pochylają się nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i które cały czas prowokują i dają do myślenia.
Filmy zostaną pokazane na odnowionych cyfrowo kopiach 35mm. Młode pokolenie widzów po raz pierwszy będzie miało szansę poznać arcydzieła Bergmana w idealnych technicznie warunkach.
Twórczość Bergmana wraz z jej powracającymi motywami - wyobcowaniem człowieka we współczesnym świecie, kryzysem wiary i chrześcijańskiego modelu moralności, rozkładem więzi w rodzinie - paradoksalnie dopiero dziś staje się dla polskiego widza w pełni aktualna i czytelna. Polemika reżysera z mieszczańskim systemem wartości może istotnie dotykać nas w pełni dopiero w społeczeństwie, które zaczęło wykształcać klasę średnią z jej wszystkimi dobrodziejstwami i obciążeniami. Prezentacja uniwersalnych filmów Bergmana jest więc dziś dla widza okazją do postawienia sobie zasadniczych pytań związanych z własnym życiem i miejscem w świecie, a nie tylko do spotkania z mistrzem kina.
Bergman, mimo że autobiograficzny aż do granic ekshibicjonizmu, potrafi w swoich obrazach dotknąć filmowego absolutu. Tworzy kino totalne, które mierzy się z najpoważniejszymi problemami filozoficznymi, religijnymi i egzystencjalnymi i które dziś staje się dla widza prawdziwym wyzwaniem.