OPISY FILMÓW:
Życie w strachu
Song trong so hai / Living in fear
Wietnam 2005, fabularny, 104'
Reżyseria: Bui Thac Chuyen
Producent: Tat Binh Dang
Scenariusz: Bui Thac Chuyen, Nguyen Thi Minh Ngoc
Zdjęcia: Hoang Tan Phat
Muzyka: Do Hong Quan
Występują: Tran Huu Phuc, Mai Van Thinh, Dang Thuy My Uyen, Hoang Tan Phat
Nagrody/festiwale:
Rotterdam'2007,
Asia-Pacific Film Festival'2006 - Wielka Nagroda Jury
Shanghai Film Festival'2006 - nagroda za najlepszy debiut
Bohater filmu, Tai powtarza: Nic się nie stało, ale wciąż się boję, bardzo się boję. Tai jest byłym żołnierzem Sajgonu. Walczył po stronie popieranego przez USA rządu, który właśnie przegrał wojnę z północnym, komunistycznym Hanoi. Jego życie w czasie tej wojny znaczyło bardzo niewiele. Podobnie po niej. Ma jednak dwie piękne żony. Żeby zarabiać na życie, nielegalnie rozbraja miny. Zdobywa w ten sposób drut kolczasty i sprzedaje go na złom. W filmie Song trong so hai Tai przedstawiany jest jednak jako bohater. Reżyser pokazuje, że Taiowi udało się utrzymać liczną rodzinę, spłodzić dwóch synów. To właśnie Tai zamienia pole minowe w pole uprawne, przezwycięża swój strach. Film oparty jest na prawdziwej historii, którą reżyser wykorzystał wcześniej w filmie dokumentalnym Kopać ziemię rękami (Tay dao dat). Po raz pierwszy wietnamski film tak odważnie penetruje dotychczas przemilczany, powojenny okres w historii kraju.
Jesienna podróż
Vuot song / Journey from the fall,
fabularny, USA, Tajlandia, 2006 rok, 135 minut
Reżyseria: Ham Tran
Scenariusz: Ham Tran
Muzyka: Christopher Wong
Zdjęcia: Julie Kirkwood, Guillermo Rosas
Występują: Long Nguen, Diem Lien, Kieu Chinh, Nguen Thai Nguen
Nagrody, festiwale:
* Sundance 2006,
* Amazonas International Film Festival, Brazil'2006, Grand Jury Prize
* Milano International Film Festival '2006 - najlepszy film
Film otwiera XV-wieczna legenda o królu Le Loi, baśń o niezwykłym wojowniku, który wraz z boską pomocą stawia czoła chińskim najeźdźcom. Stanowi ona metaforyczne wprowadzenie do opartej na faktach historii rodziny wietnamskich uchodźców i ich dramatycznej walki o przetrwanie po upadku Sajgonu.
W 1981 roku Long osadzony w obozie reedukacyjnym dla żołnierzy Południa wspomina wydarzenia, które drastycznie zmieniły życie jego rodziny. Wraca pamięcią do 30 kwietnia 1975 roku, ostatniego dnia trwającej dwie dekady wojny domowej, dnia zapowiadającego ucieczkę setek tysięcy ludzi w poszukiwaniu wolności. Long, młody mężczyzna, mąż i ojciec, decyduje się na pozostanie w kraju i czynną walkę mimo świadomości grożącego mu zagrożenia. Błaga żonę, syna i matkę by nie rezygnowali z próby ratowania życia. On sam zostaje aresztowany i internowany w obozie pracy, a jego rodzina, jak wielu innych boat people, rozpoczyna niebezpieczną i wyczerpującą podróż przez ocean, w nadziei na odzyskanie utraconej wolności.
W tej przejmująco prawdziwie zagranej, wstrząsającej opowieści niezwykłą rolę wzmagającą intensywność obrazu gra także przyroda. Doskonałe zdjęcia ukazujące okrutny i mroczny, a zarazem piękny żywioł stanowią tło dla podróży przez piekło wojny. Ten liryczny film, przełamujący milczenie o wydarzeniach sprzed trzech dekad stanowi swoistą dedykację reżysera dla rzeszy wietnamskich uchodźców, którzy narażając życie odbyli swą podróż ku wolności.
Urodzony w Sajgonie Ham Tran wyemigrował do Stanów Zjednoczonych w 1982 roku wraz z rodzicami. Jego twórczość dramaturgiczna i filmowa a także poszukiwania nowego języka w poezji, muzyce, malarstwie to wciąż przywoływanie utraconej historii i kultury, w której się urodził i wychował.
Me Thao
Wietnam, Francja 2002, fabularny, 88'
Reżyseria: Viet Linh
Scenariusz: Pham Thuy Nhan, Viet Linh, Serge Le Peron
Zdjęcia: Pham Hoang Nam
Muzyka: Van Dung
Występują: Duong Don, Dung Nhi, Trang Minh, Thuy Nga, Chuong Hong
Nagrody/festiwale:
Golden Rose Award, Bergamo Film Festival 2003.
Tokyo-International Women's Film Week 2002,
Singapore Film Festival 2003
Tytułowa Me Thao to piękna posiadłość ziemska w północnym Wietnamie, w czasach o których opowiada film będącym jeszcze francuską kolonią. Sielskie życie jej mieszkańców zakłóca śmierć narzeczonej właściciela ziemi, Nguyena. Młoda kobieta ginie w czasie przejażdżki samochodem, który dostała w prezencie od przyszłego męża. W akcie rozpaczy Nguyen każe spalić i zniszczyć wszystko, co ma jakikolwiek związek z zachodnią kulturą. Stopniowo popada w coraz głębsze szaleństwo. Zarządca Me Thao, muzyk Tam, jest przekonany, że tylko bardzo stara muzyka ca tru mogłaby przywrócić zdrowie, równowagę i szczęście Nguyenowi, odnajduje więc swoją dawną miłość, piosenkarkę To. Niestety na śpiewie To ciąży śmiertelna klątwa...
Bohaterowie filmu Me Thao miotają się pomiędzy wiarą w postęp, a tradycyjnymi przekonaniami i rytuałami Wietnamu. Magiczna aura gęstnieje w takt muzyki ca tru, niegdyś ulubionej rozrywki wyższych sfer, dziś prawie zapomnianej.
Schyłek lata
Francja, Wietnam 2000, fabularny, 112'
Reżyseria: Tran Anh Hung
Scenariusz: Tran Anh Hung
Zdjęcia: Mark Lee
Muzyka: Ton That Tiet
Występują: Tran Ny Yen Khe, Nguyen Nhu Quynh, Le Khanh, Ngo Quang Hai, Chu Hung
Tran Anh Hung jest jednym z najbardziej znanych reżyserów wietnamskich. Mimo że w dzieciństwie osiadł z rodzicami w Paryżu, pielęgnuje swoje korzenie, a jego nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy uosabiają azjatycką wrażliwość. Autorski styl Tran Anh Hunga w latach 90. XX wieku spadł na Zachód niczym wilgotny, połyskliwy monsun, wzbudzając falę zainteresowania wschodnim kinem. W "Zapachu zielonej papai" (1993) w paryskim studiu z detalami odtworzył klimat życia wietnamskiego mieszczaństwa, opowiadając o pracy i miłości młodej służącej. W "Rykszarzu" (1995) z ulic Sajgonu uczynił pełną brutalnego piękna scenerię, w której rozgrywa się dramat chłopaka zmuszonego poznać ciemną stronę miasta.
"Schyłek lata" rozwija jego fascynacje formalną stroną filmowego medium. To pozbawiona gwałtownych ruchów medytacja nad kolorem, fakturą, kompozycją kadru. Ludzkie twarze, przedmioty, rośliny i zwierzęta zostały tu potraktowane z uwagą i czułością, właściwą mistrzom malarstwa. Zmysłowo materialny "Schyłek lata" opowiada historię trzech sióstr, świętujących rocznicę urodzin swoich nieżyjących rodziców. Każda z nich znajduje się na innym etapie życia, boryka z odmiennymi problemami. Razem tworzą zmieniającą się w czasie figurę kobiecości, raz tajemniczej, innym razem naiwnej, albo doświadczonej przez los, próbującej utrzymać rodzinę w stanie niczym nie zakłóconej harmonii. W roli najmłodszej siostry wystąpiła gwiazda wszystkich filmów Tran Anh Hunga, jego żona - Tran Nu Yen Khe.
Agnieszka Szeffel
Opowieść o Pao
Chuyen cua Pao / Story of Pao
Wietnam 2006, fabularny, 100'
Reżyseria: Quang Hai Ngo
Producent: Tat Binh Dang
Scenariusz: Quang Hai Ngo, Do Bich Thuy
Zdjęcia: Cordelia Beresford, Hung Tran
Muzyka: Thien Dao Nguyen, Trung Quoc
Występują: Do Thi Hai Yen, Hoa Thuy Do, Thanh Kha Ly, Nhu Quynh Nguyen
Nagrody:
Asia-Pacific Film Festival' 2006 - Nagroda Specjalna Jury
nagroda dla najlepszego filmu wietnamskiego "Złoty latawiec" w 2005 r.
Wkraczająca w życie, Pao opowiada rodzinną historię, rozgrywającą się w górach północnego Wietnamu. Okolicę zamieszkuje tradycyjna społeczność Hmong. Życie ludzi, które zatrzymało się jakby poza czasem, wypełnia ciężka praca na roli i wizyty na okolicznych targach. Piękne kobiety, ubrane w ręcznie szyte, kolorowe stroje, wspinają się górskimi ścieżkami z wyplatanymi koszami na plecach. W swoim reżyserskim debiucie Quang Hai Ngo pełnymi garściami czerpie z doświadczeń, jakie zdobył u boku Tran Anh Hunga przy realizacji jego głośnych filmów: "Zapachu zielonej papai", "Rykszarza", czy "Schyłku lata". Pokazując codzienność wieśniaków, reżyser zadbał o to, by każdy szczegół nasycić urodą, dorównującą urodzie naturalnych krajobrazów. Dzięki etnicznym odniesieniom jego styl zyskuje aurę nie stroniącej od minimalizmu autentyczności.
Bohaterkami filmu Quang Hai Ngo uczynił kobiety Hmong, rozdarte pomiędzy patriarchalną tradycją a pragnieniem godnego życia, prawem do indywidualnych wyborów. Bezpłodna Kía będzie musiała pogodzić się z faktem, że jej mąż przyprowadził do domu drugą kobietę, która urodzi mu dzieci. Pao i jej brat będą mieli dwie matki. Ta druga zostanie odtrącona przez rodzinę, odejdzie, próbując utrzymać się z handlu. Skomplikowane relacje uczuciowe, łączące małomównych wieśniaków, są tłem pierwszej miłości dziewczyny. Dojrzewając do roli kobiety Hmong, Pao pozna rodzinne sekrety. W zupełnie innym świetle zobaczy radykalne wybory rodziców.
Agnieszka Szeffel
Sowa i wróbel
Cu va chim se se / Owl and the sparrow
Wietnam / USA 2008, fabularny, 97'
Reżyseria: Stephane Gauger
Producent: Tat Binh Dang
Scenariusz: Stephane Gauger
Zdjęcia: Stephane Gauger
Muzyka: Pete Nguyen
Występują: Cat Ly, The Lu Le, Han Thi Pham
Nagrody:
San Diego Asian Film Festival' 2007 - główna nagroda
Los Angeles Film Festival'2007 - nagroda publiczności
Jak długa jest noc w Sajgonie, przekona się dziesięcioletnia Thuy, uciekinierka z prowincji, gdzie pracowała w małej fabryczce swego wuja. Odważnie wkroczy w rozgorączkowany miejski świat pełen ludzi, kramów i nie ustającego ani na chwilę dźwięku klaksonów. Zapracowani rówieśnicy, poznani na ulicy, wprowadzą ją w tajniki biznesu. Thuy będzie sprzedawała róże przechodniom i bywalcom ulicznych barów. Koleżanki podpowiedzą jej, że w tym fachu najważniejsze to mieć własną historię - prostą, jednak na tyle atrakcyjną, by sprowokować klienta do zakupu.
Reżyser "Sowy i wróbla" Stephane Gauger to "Viet Kieu" - Wietnamczyk z Ameryki. W swoim pełnometrażowym debiucie pokazuje Sajgon, w którym się urodził, jak niegdyś nowofalowcy pokazywali Paryż: w ruchu, rozedrgany, pełen wibrujących kolorów i świateł. Splata w intymną, ciepłą opowieść proste historie trójki bohaterów, osamotnionych we współczesnej wietnamskiej metropolii. Każdego z nich dotknęła jakaś strata. Pracujący w zoo, Hai tęskni za dawną narzeczoną, za kilka dni straci słonia, którym opiekował się przez lata. W ciszy ogrodu, odsunięty od zgiełku pielęgnuje wspomnienia, popijając jaśminową herbatę. Piękna Lan jest stewardesą, przyjeżdża do miasta na kilka dni w przerwie między lotami. Wplątana w beznadziejny romans z żonatym pilotem, przeczekuje wieczór za wieczorem. Thuy, Lan i Hai spotkają się na ulicach Sajgonu. Na tyle mądrzy, żeby się zauważyć i nie minąć obojętnie. Razem stworzą coś na kształt rodziny z wyboru.
Agnieszka Szeffel