FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS
w ramach 12 Forum Kina Europejskiego
W kinie Charlie od listopada 2003 r.
W tym sezonie rozpoczynamy stałą współpracę z Ambasadą Francji.
Wspólnie będziemy prezentowali cykl filmów francuskich pod nazwą "Francuskie Rendez-Vous".
Raz w miesiącu widzowie kina Charlie będą mogli zaznajomić się z najwybitniejszymi
filmami francuskich twórców, również z tymi które nie były prezentowane w Polsce.
Obok filmów starszych pojawią się filmy premierowe.
Filmy będzie również można oglądać w wersji oryginalnej dla grup zorganizowanych. Informacje pod numerem telefonu 636-00-92.
FRANCUSKIE WYDARZENIE MIESIĄCA
Patrz jak idą na dno
Regarde les hommes tomber
Reż. J. Audiard, 90'
Pierwszy pełnometrażowy film fabularny wyreżyserowany przez Jacquesa Audiarda, znanego z takich realizacji, jak Sur mes levres / Na moich ustach (pokazywany w cyklu Francuskie Rendez Vous w ubiegłym roku), czy W rytmie serca (film wejdzie na ekrany polskich kin w marcu). Patrz jak idą na dno to pomysłowy thriller, fascynujący zarówno za sprawą niezwykłej eliptycznej struktury, jak i tematyki charakterystycznej dla filmu noir, obracającej się wokół kwestii obsesji, lojalności i zdrady. Główny bohater - Simon jest zwykłym sprzedawcą zaczynającym odczuwać objawy kryzysu wieku średniego. Kiedy przypadkowo staje się świadkiem morderstwa policjanta, postanawia za wszelką cenę odnaleźć zabójcę - w wyniku czego jego życie osobiste kompletnie się rozpada. Jednocześnie obserwujemy chwiejny rozwój dziwnej przyjaźni między agresywnym oszustem Marxem (w tej roli Jean Louis Trintignant) a jego niezbyt rozgarniętym wspólnikiem Johnym (Matthieu Kassovitz na rok przed Nienawiścią). Oba wątki, rzecz jasna, zaczną się w pewnym momencie łączyć, choć w zupełnie nieoczywisty sposób. W końcu okaże się, że związek Marxa i Johny'ego ma nieco inny charakter, niż można się było spodziewać, a cały film jest dużo bardziej poruszający niż wskazywałyby na to początkowe, enigmatyczne sceny.
Film ten pokażemy 31 marca, z napisami angielskimi i lektorem.
6 lutego 2006 r.
Un homme, un vrai
Francja
Reż. A. Larrieu
"Un homme, un vrai" jest debiutem fabularnym braci Larrieu. Film zaczyna się jak musicalowa satyra na kulturę korporacyjną, ale zaraz potem następuje pierwszy z kilkunastu nagłych zwrotów akcji, przy pomocy których opowiedziana zostaje historia romantycznej miłości Borisa i Maryline. On jest początkującym filmowcem, który kręci nieco zbyt ambitny film video dla firmy, w której ona pracuje. Tak rozpoczyna się miłość od pierwszego wejrzenia. W filmie uderzającym elegancją wizualną, bracia Larrieu łączą przekorną inteligencję komiczną z prowokacyjnym podejściem do fabuły i postaci - przeprowadzając parę bohaterów przez serię niespodziewanych metamorfoz. Przejścia między fazami tego związku są dramatyczne i zabawne, ale szczegółowe opowiadanie o nich popsułoby widzom przyjemność oglądania. Okrzyknięty nowym obliczem komedii romantycznej, film został uznany za wydarzenie 2003 roku.
więcej
12 maja 2005 r., godz. 13.15
Wszystkie poranki świata
Tous les matins du monde
reż. Alain Corneau, 1991
U schyłku XVI wieku mistrz gry na wioli wraca po długiej nieobecności do domu. Tam poświęca się swojej muzyce i opiece nad dwiema córkami. Wkrótce jego zdolności muzyczne stają się znane na dworze Ludwika XIV. Wirtuoz odrzuca propozycję wstąpienia w szeregi królewskiej orkiestry. Pewnego dnia w jego posiadłości pojawia się młody mężczyzna, który pragnie nauczyć się od niego gry na instrumencie.
więcej
22 listopada, godz. 16.00
Zła krew
Mauvais sang
reż. Leos Carax, 1986, 125 min
Rok, w którym kometa Halleya zbliżała się do Ziemi. Dwie rywalizujące grupy, jedna dowodzona
przez tajemniczą czarną wdowę, druga, zawiązana przez Marka, Aleksa i Annę, chcą zdobyć
szczepionkę przeciw niebezpiecznemu wirusowi. Temat gangsterski splata się z wątkiem miłości
absolutnej między Aleksem a Anną, w Paryżu przypominającym miasto duchów.
Zła krew jest drugim filmem Leosa Caraxa, zrealizowanym dwa lata po Boy meets girl. Otrzymał
Prix Alfred Bauer, a sam reżyser nagrodzony został Prix Louis Delluc 1986.
więcej
6 grudnia, godz. 16.00
Niedziela na wsi
Un dimanche a la campagne
reż. Bertrand Tavernier, 1994, 94 min
Z udziałem Louis Ducreux, Michel Aumont, Sabine Azéma.
Adaptacja powieści Pierre'a Bosta.
Historia ma miejsce około 1910r., pewnej niedzieli na początku jesieni. Stary malarz, jak to
stało się już obyczajem, przyjmuje w swej posiadłości pod Paryżem rodzinę swego syna,
Gonzague'a. Południu zjawia się nieoczekiwanie jego córka, Irene. Film traktuje o mijającym
czasie, o tych, którzy nie potrafili, nie mogli, nie chcieli lub nie odważyli się wskoczyć do
pociągu wiodącego do sukcesu, których męczy trzeźwość osądu i wrażliwość, dręczą żale i
pozostaje im już tylko kochać tak zwyczajnie, wiernie, codziennie. Ton, rytm, muzyka nawiązują
do ideologii Belle-Epoque, stanowiącej swoisty rozłam w historii miejskiej, społecznej,
przemysłowej, historii sztuki i Historii powszechnej w ogóle.
"Oto dzieło, które z upływem czasu zyskuje na wartości. Poddając się przez 90 minut nostalgii i
emocjom, otrzymujemy film najbardziej wrażliwy, pochwalny i osobisty Bertranda Taverniera. I być
może najpiękniejszy. Przyniósł mu on zresztą nagrodę za reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes
w 1984 roku. W ŤNiedzieli na wsiť uchwycił drobiazgi pozostawiające w pamięci smak
szczęścia...", Sylvain Lefort - Amazone.fr.
więcej
6 stycznia 2004 r.
Bar
Le Comptoir
reż. Sophie Tatischeff, 1998, 93 min
Z udziałem Mireille Perrier, Maurane, Christophe Odent, Jacques Penot.
Barowa lada zadecyduje o losie dwóch kobiet. Pierwsza z nich, Maria, od czterdziestu lat
właścicielka bistra w bretońskiej wsi, pragnie zrealizować swe marzenie i przenieść się do
miasta. Druga, Joëlle, chce opuścić miasto i zamieszkać na wsi. Kiedy Maria sprzedaje bistro,
wystawia na licytację barową ladę. Joëlle staje się jej właścicielką. Z ukrytej szuflady wypada
list i broszka...
"Nigdy jeszcze w filmie nie oglądaliśmy Bretończyków pokazanych tak z bliska, tak mocno
przywiązanych do ziemi, morza czy ich bistra. Bar jest zaprzeczeniem paryskiego realizmu.
Zachowując dyskrecję, opowiada historię pewnego życia i pozwala się domyślać innych. "Lubię
ludzi prostych, mocno zakotwiczonych w życiu" - przyznaje Sophie Tatischeff.
Bar jest debiutem pełnometrażowym Sophie Tatischeff, córki Jacquesa Tatiego. Scenariusz osnuty
jest na zdarzeniu z życia realizatorki, która rzeczywiście kupiła kiedyś ladę barową do swojego
domu w Bretanii.
więcej
31 stycznia 2004 r.
Czy będzie śnieg na Gwiazdkę?
Y-aura-t-il de la neige a Noël?
reż. Sandrine Veysset, 1996, 90 min
Cezar 1997 za najlepszy debiut filmowy
Matka z dziećmi mieszka w gospodarstwie rolnym na południu Francji. Położenie rodziny jest
ciężkie : kobieta wraz z dziećmi pracuje na roli. Ojciec dzieci też jest właścicielem, ale nie
mieszka z nimi, ma drugą rodzinę. W tak skomplikowanej sytuacji matka stanowi centrum
wszystkiego i stara się chronić świat dzieci.
"Chciałam snuć opowieść w konwencji bajki dla dzieci, niemniej zapragnęłam osadzić ją w
najlepiej znanym mi środowisku, czyli na wsi, gdzie się urodziłam i wychowałam. Nie jest to
utwór autobiograficzny, ale powstał na podstawie własnych przeżyć i moich relacji z matką,
której film dedykowałam. Początkowo byłam zainteresowana tylko pisarstwem, bardzo szybko
spostrzegłam jednak, że kojarzę obrazy ze słowami. Od razu zapragnęłam, by historia zaczynała
się na ściernisku, a kończyła w śniegu. Następstwo pór roku jest tu niezbędne, gdyż ma wpływ
zarówno na psychikę bohaterów, jak i na konstrukcję filmu.", Sandrine Veysset, Le Monde,
19/12/86.
więcej
14 luty 2004 r.
Salon piękności Venus
Vénus beauté
reż. Tonie Marshall, 1999, 105 min
4 Cezary: dla najlepszego filmu, za reżyserię, scenariusz i najlepszy debiut aktorski dla Audrey Tautou
Salon piękności i kobiecej duszy, równie narażonej na zmęczenie, co ciało, o czym doskonale wiedzą kosmetyczki zatrudniane
przez Nadine. W Vénus Beauté można liczyć na zabiegi poprawiające urodę i stan ducha, kremowe maseczki, żele o cudownym
działaniu, promienie sztucznych słońc i obecność drugiej, uważnie wsłuchującej się w każde słowo osoby. Jest więc tu miejsce
na zwierzenia, odkrywanie na co dzień głęboko chowanych uczuć. Można się wtopić ze swoimi problemami w panująca tu ciszę i
spokój.
Baśniowe, różowo-błękitne barwy salonu służą reżyserce, Tonie Marshall, za tło do portretów kobiet tkliwych, ale i
sarkastycznych, pozornie tylko niewinnych, twardych i niespokojnych, często wątpiących, jak na przykład czterdziestoletnia
Angéle. Raz głęboko zraniona, żyje teraz z dnia na dzień, broni się przed szczęściem, nie wierzy już w miłość, którą chce jej
ofiarować Antoine, zjawiający się w jej życiu jak książę z bajki...
więcej
8 maja 2004 r.
Ceremonia
La Cérémonie
reż. Claude Chabrol, 1995, 105 min
obsada: Jean-Pierre Cassel, Isabelle Huppert, Sandrine Bonnaire, Jacqueline Bisset
Miła i spokojna Zofia przyjmuje posadę pokojówki u państwa Lelievre. Ich córka, Jeanne nie cieszy się w miasteczku najlepszą opinią. Zofia bardzo zmienia się pod jej wpływem i w końcu postanawia u niej zamieszkać.
więcej
8 maja 2004 r.
Polana wśród brzóz
The Birch Meadow
reż. Marcelin Loridan-Ivens, 2003
obsada: Anouk Aimee, August Diehl, Marilu Martini, Claire Maurier, Zbigniew Zamachowski
Miriam była więżniarka obozów zagłady, postanawia, po upływie ponad pół wieku, wrócić do Brzezinki by pójść tropem swojej przeszłości. Spotyka to młodego fotografa, Oskara, który nie daje jej spokoju. Fotograf jest Niemcem, wnukiem pułkownika SS, który współdziałał w zakładaniu obozów na terenie wielu krajów, w tym w Oświęcimiu-Brzezince. Ze straszliwych wspomnień Miriam i poczucia winy Oskara rodzi się niezwykła przyjaźń. Film jest refleksją na tym, czym jest pamięć, a czym zapomnienie, czym pojednanie i nadzieja, opartą na życiu realizatorki.
więcej
Wkrótce
Boy Meets Girl
reż. Leos Carax, 1984
obsada: Anna Baldaccini, Carroll Brooks, Frederique Charbonneau, Christian Cloarec
Film ten jest pierwszym obrazem cudownego dziecka filmu Leosa Caraxa (w chwili nakręcenia filmu miał on tylko 22 lata). Opowiada o młodym mężczyźnie Alexie, który właśnie rozstał się ze swoją dziewczyną. Z tego powodu popada w depresję. Pewnego dnia poznaje aktorkę, która właśnie porzuciła swojego kochanka. Oboje próbują się odnaleźć w nowej sytuacji i zapomnieć o okrucieństwie codziennego życia.
więcej
Wkrótce
Diva
reż. Jean-Jacques Beineix, 1981
obsada: Wilhelmenia Fernandez, Roland Berlin, Richard Bohringer
Młody posłaniec pocztowy nagrywa potajemnie głos znakomitej śpiewaczki operowej. Przypadkiem staje się też posiadaczem kasety z relacją obciążającą wysokiego funkcjonariusza policji. Ścigają go teraz ludzie biznesmana, który chce zrobić interes na głosie śpiewaczki, oraz gangsterzy nasłani prze skorumpowanego stróża prawa.
więcej
Wkrótce
Buffet Froid
reż. Bertrand Blier, 1979
obsada: Bernard Blier, Michel Serault, Jean Carmet, Marco Perrin, Gerard Depardieu
Film poza wszelkimi kategoriami, zarówno czarna komedia, jak i genialna etiuda społeczeństwa akceptującego sytuacje zboczone jako swoiste normy. W świecie wielkiego, anonimowego miasta spotykają się komisarz, domniemany skrytobójca oraz dusiciel maniakalny. Są to jednak osoby normalne (czytaj zachowujące i reprezentujące normy społeczne), a może nawet uciskane przez świat wielkomiejski. Akcja filmu przyspiesza się w sposób szalony i momentami trudny do ogarnięcia, by spowolnić się i wyjaśnić pod sam koniec. Powrót do normy jednak towarzyszy smutkowi i nostalgii. Genialne zdjęcia, prawie każda klatka filmu mogłaby zostać wyświetlona na plakacie z filmu. Wybitne dialogi. Bardzo ciekawa kolorystyka. Znakomita gra kontrastów. Najlepszy z filmów Bertranda Blier, czemu reżyser dawał wielokrotnie wyraz... nawet przy promowaniu innych filmów.
więcej
Délégation Générale de l'Alliance Française en Pologne Ambassade de France Pulawska 17,
02-515 VARSOVIE, Pologne T : 00 48 22 529 31 91 F : 00 48 22 529 31 94