PRZEGLĄD KINA SŁOWACKIEGO
w ramach 12 Forum Kina Europejskiego
Kino Charlie, 21-27 listopada 2003 r.
Wstęp
Plakat
Filmy
Przegląd Kina Słowackiego
Przegląd Kina Niezależnego
Ogólnopolska premiera "Klatki"
Filmy Świra
Bokser i śmierć
(Boxer a smrt')
Słowacja, 1962, czarno-biały, 110 min.
Reżyseria:
Peter Solan
Pomysł:
Józef Hen - powieść
Scenariusz:
J. Hen, Tibor Vichta, P. Solan
zdjęcia:
Tibor Biath
Muzyka:
Wiliam Bukový
Montaż:
Bedřich Voděrka
Występują:
Štefan Kvietik (Komínek), Manfred Krug (Walter Kraft), Valentina Thielová
(Helga), Józef Kondrat (Venzlak), Edwin Marian (Willi), Gerhard Rachold
(Holder), Jindřich Narenta (dr. Gluk), Edmunt Ogrodzinski (Stasek), Janusz
Bobek (Emil) i inni.
Przy pracy nad tym filmem, po raz pierwszy odrzucono
praktykę adaptowania wyłącznie rodzimych tytułów, sięgnąwszy do źródła polskiego
w postaci twórczości Józefa Hena. Zachowano wątek główny, ale przez zmianę
wątków pobocznych wzmocniono dramaturgię i dodano czytelniejsze zakończenie o charakterze przesłania.
Film, który przez wiele lat borykał się z cenzurą, przedstawia nowe spojrzenie na upadek człowieka w okresie faszyzmu, przedstawiając tragiczną historię jednostki, której jedyną szansą przetrwania jest przyjęcie reguł bokserskiej gry z komendantem obozu koncentracyjnego.
Film jest konfrontacją
reżimu z moralnością jednostki i jej odpowiedzialnością za
niewinne ofiary ucisku.
Nagrody:
- Nagroda specjalna Carla Foremana dla filmu Bokser i śmierć i Nagroda Daria Milhauda za najlepszy temat muzyczny dla Wiliama Bukovego - MFF San
Fransisco 1963
- Jubileuszowa
nagroda Ministra Obrony Narodowej Czechosłowacji "za twórczość reżyserską
i scenopisarską dla Petra Solana" 1963
- Trilobit
za rok 1963 dla Štefana Kvietika za filmy Bokser i śmierć i Gawronia droga
(nagrodzony w roku 1964)
- Nagroda
za udział - 8 MFF w Corku 1963
Peter Solan
Urodził
się 25. 04. 1929 w Bańskiej Bystrzycy. W roku 1955 ukończył studia reżyserskie
na praskiej FAMU. W latach 1953 - 56 działał w bratysławskim Studiu Miniatur
Filmowych. Film Bokser i śmierć przyniósł mu cały szereg międzynarodowych wyróżnień. W latach siedemdzisiątych poświęcał się pracy dokumentalisty.
Filmy
- 1952:
Negativní vyvolávací proces - FAMU,
1953:
Vianočný dar - FAMU,
Komu dôverovat - FAMU,
Fraňo Kráž
- FAMU, 1955:
Trat volá - FAMU,
Čert nespí - współpraca
reżyserska Frantisek záček, 1959:
Muz, ktorý sa nevrátil, 1962:
Bokser
i śmierć, 1963:
Tvár v okne, 1964:
Prípad Barnabás Kos,
1965:
Kým sa skončí táto noc, 1967:
Sedem svedkov (TV), 1968:
...a
sekat dobrotu - KF TV,
Dialog 20-40-60, 1970:
Pán si nezelal nič,
1971:
Slávny pes - SMF TV, 1979:
A pobezim na kraj sveta, 1982:
Tusenie,
1984:
O sláve a tráve.
Słońce w sieci
(Slnko v sieti)
Słowacja, 1962, czarno-biały, 90 min.
Reżyseria: Stefan Uher
Pomysł: Alfonz Bednar
Scenariusz: Alfonz Bednar
zdjęcia Stanislav Szomolányi
Muzyka: Ilja zeljenka
Montaż: Bedřich Voděrka
Występują: Marian Bielik (Fajolo - Michal Dočolomanský),
Jana Beláková (Bela), Ožga Šalagová (Jana), Eliska Nosalová-Daňová (Stana Blazejová,
Belina matka), Pavol Chrobák (mechanizátor Blazej - Viliam Polónyi), Lubo Roman
(Pet'o) i inni.
Przełomowe dzieło słowackiej kinematografii, często
uważane za początek czeskosłowackiej Nowej Fali. Wnosi nie tylko nowy sposób
opowiadania, lecz także nowe spojrzenie na rzeczywistość. Liryczna historia
nieśmiałej miłości dwojga młodych ludzi ukazuje emocjonalne dojrzewanie
óczesnej młodzieży, która swoją niepewność, niedoświadczenie i strach przed
życiem stara się ukryć pod maską cynizmu i buntowniczą pozą. Zdjęcia Szomolányiego
z detalami przedstawiają atmosferę tamtych czasów. Wspaniale połączono
grę aktorów i amatorów, tworząc poczucie autentyczności. Uher
uwolnił przez lata tłumioną energię duchową filmu słowackiego, wyprowadził go z
prowincjonalnego ograniczonia i folkloryzmu.
Nagrody:
- Nagroda czeskosłowackiej krytyki filmowej w roku
1962
- Trilobit za rok 1962 dla Alfonza Bednara za scenariusz.
Štefan Uher
(1930, Prievidza - + 1993, Bratysława)
Absolwent praskiej FAMU (1955). Zaczynał jako dokumentalista.
Większość swoich filmów fabularnych nakręcił we współpracy z pisarzem Alfonzem
Bednarem i operatorem Stanislavem Szomolányim. Jego film
Słońce w sieci
stał się impulsem dla nurtu Nowej Fali w czeskim i słowackim filmie.
Filmy (tylko pełnometrażowe) - 1961:
My z
deviatej A, 1962:
Słońce w sieci, 1964: Organ; 1966:
Panna
zázračnica, 1967:
Tri Dcéry, 1969:
Genius, 1971:
Keby som
mal pusku, 1972:
Javor a Juliana, 1973:
Dolina, 1974:
Vežka
noc a vežký deň, 1976:
Keby som mal dievča, 1977:
Penelopa,
1978:
zlaté časy, 1979:
Kamarátky, 1981:
Kosenie Jastrabej
lúky, 1982:
Pásla kone na betóne, 1986:
Šiesta veta, 1988:
Správca
Skanzenu.
Ja kocham, ty kochasz
(Ja milujem, ty milujes)
1980, kolor, 100 min.
Reżyseria: Dusan Hanák
Pomysł i scenariusz: D. Hanák, Dusan Dusek
zdjęcia: Jozef Ort-Šnep, Alojz Hanúsek
Muzyka: Miroslav Kořinek
Montaż: Alfred Benčič
Występują: Roman Kłosowski (Pista), Iva Janzurová (Viera),
Milan Jelič (Vinco), Marie Jezková (Pistova matka), Václav Babka (Albinko),
Marie Motlováá (Sida), źudovítt Reiter (Papal), Juraj Nvota (Jarko), Ivan
Paluch (Rudo)
Dzieło Dusana Hanáka weszło do kin z dziewięcioletnim opóźnieniem. Stary kawaler
Pista, nieudacznik niezauważany przez kobiety, topi swoje smutki w alkoholu. Przyjaźni się z Vincem, z którym wspólnie pracują na kolei. Vinco jest jego przeciwieństwem, na brak zainteresowania ze strony płci pięknej nie narzeka, a nawet wplątuje się w podwójny romans. Losy niezwykłych
bohaterów, w surowych pomieszczeniach dworca, hotelu robotniczego i na
wsi, zaprezentował Hanak z pokorą i właściwym sobie artyzmem. Główne role męskie stworzyli jugosłowiański reżyser i scenarzysta Milan
Jelič oraz polski aktor i reżyser teatralny Roman Kłosowski.
Nagrody:
- Srebrny Niedźwiedź za nalepszą reżyserię i
indywidualne wyróżnnienie FIPRESCI - 39. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlin
1989
- Główna nagroda i nagroda FIPRESCI - 17. MFF Strassbourg 1989
- Nagroda
czeskosłowackiej krytyki filmowej za rok 1988
Dusan Hanák
Urodził się w roku 1938 w Bratysławie. W roku 1965
ukończył studia na Wydziale Filmowym i Telewizyjnym FAMU w Pradze. Nakręcił 20
krótkometrażowych filmów, które były nagradzane w Oberhausen, Montevideo, na
Biennale młodej sztuki w Paryżu i na wielu innych festiwalach. Długometrażowe
filmy zaczął kręcić dopiero po sowieckiej okupacji Czechosłowacji, przy czym
większość z nich, tuż po powstaniu, została zakazana.
Już jego debiutancki film pełnometrażowy
322 (1969)
otrzymał Grand Prix na 19. MFF w Mannheim.
Film
Obrazy starego świata (1972) mówiący o
ludziach, żyjących na skraju cywilizacji, był z sukcesami wyświetlany w wielu
krajach świata dopiero po 17 latach aresztu cenzorskiego. Otrzymał Złotą
Sestercię na MFF w Lyonie, Grand Prix w Monachium, Alcan Prize w Montrealu,
Nagrodę Don Quijote, Nagrodę Związku Krytyków Filmowych z Los Angeles za
najlepszy film dokumentalny i cały szereg innych międzynarodowych nagród.
Film
Różowe sny (1976), który zwrócił uwagę widzów
prawdziwością nakreślonej sytuacji socjalnej w osadzie cygańskiej, a także
subtelnością i humorem, został nagrodzony między innymi na 12. MFF w Teheranie
i zdobył Grand Prix na 2. MFF w Ales.
Inny zakazany film Hanaka - ludowa tragikomedia o starym
kawalerze,
Ja kocham, ty kochasz (1980) - został pokazany, dopiero
po ośmiu latach od swojego powstania, na 39. MFF w Berlinie, gdzie otrzymał
Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię.
Film
Cicha radość (1985), o poszukiwaniach wartości
w życiu przez trzydziestosiedmioletnią kobietę, zdobył Grand Prix i inne wyróżnienia
na 29. MFF autorskich filmów w San Remo, jak i nagrodę czechosłowackiej krytyki
filmowej. Kameralny film
Súkromné zivoty (1990), o dwóch przyrodnich
siostrach, został nagrodzony przez jury na MFF w Strassbourgu.
W roku 1996 ukazał się film
Papierowe głowy
traktujący o stosunakach na linii obywatel - państwo totalitarne. Film ten
otrzymał nagrodę Golden Spire w konkursie Golden Gate Award na 40 MFF San
Fransisco, Run-up Price na 6. MFF w Yamagate i dalsze jeszcze nagrody i
wyróżnienia.
W roku 1999 Dusan Hanák napisał książkę
Slepec a nahá
slečna (Zapiski i fotografie). Jest profesorem na Wydziale Filmowym i
Telewizyjnym VŠMU w Bratysławie. Retrospektywne pokazy filmów tego autora
odbywały się w San Remo, La Rochelle, Chatearoux, Paryżu, Berlinie, Lipsku,
Chicago, w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym zorku i wielu amerykańskich
miastach i uniwersytetach. W roku 1991 na przeglądzie jego filmów w Denver,
wręczono Dusanowi Hanákowi Nagrodę za wybitną działalność w sztuce filmowej.
Filmy
długometrażowe - 1969:
322; 1972:
Obrazy starého
sveta (dok), 1976:
Różowe sny, 1980:
Ja kocham, ty kochasz;
1985:
Cicha radość, 1990:
Súkromné zivoty, 1995:
Papierowe
głowy (dok),
krótkometrażowe - 1963:
Alcron, zádumčivost, 1964:
Šest
otázok na Jana Wericha, 1965:
Artisti, 1965:
Učenie, 1965:
Metamorfózy,
1966:
Prisiel k nám Old Shatterhand, 1966:
Analógie, 1966:
Impresia
/
C. Debussy: Sonata na flet,
wiolonczelę i harfę, 1966:
Sonata
lub poszukiwania szczęśliwego numeru, 1967:
Msza, 1967:
Variácie
kžudu, 1970:
Zanechat stopu, 1972:
Dzień radości, 1974:
Lot
niebieskiego ptaka, 1981:
Miejsce między ludźmi, 1983:
Gęsia
skóra.
Tysiącletnia pszczoła
(Tisícročná včela)
Słowacja-RFN,
1983, kolor, 162 min.
Reżyseria:
Juraj jakubisko
Na
motywach powieści: Petera Jarosa
Scenariusz:
Peter Jaros, Juraj Jakubisko
zdjęcia:
Stanislav Dorsič.
Współpraca: Jan Piroh
Muzyka:
Petr Hapka
Montaż:
Patrik Pass
Występują:
Joyef Kroner (Martin Pichanda), Štefan Kvietik (Samo), Michal Dočolomanský
(Valent), Ivana Valesová (Maria), Eva Jakoubková (Kristina), Jan Janovská
(Ruzena), Štefan Šafarik (Anosta), Igor Čillík (Švanda), Milan Kis (Dropa),
Pavol Mikulik (Julo Mitroň), Jiři Cisler (Belanyi) i inni.
Szeroko
ujęta filmowa saga z wyraźnymi pobocznymi wątkami. Pokazuje losy trzech generacji
rodu Pichandów z liptowskiej wsi. Akcja rozgrywa się od
połowy lat 90-tych XIX stulecia aż do końca pierwszej wojny światowej.
Centralną postacią jest marzyciel, "kosmopolita" Martin Pichanda dla którego otoczenie jest bezpiecznym azylem (w którym można jeszcze zrozumieć i przyjąć okrutny los), natomiast świat jego starszego syna Sama, głównego protagonisty drugiej połowy filmu, brutalnie określa historia. Jedno ze szczytowych osiągnięć czołowego
słowackiego reżysera, poetyckie w artystycznym ujęciu i w obrazowych kompozycjach (unoszące się przedmioty, kolorowy deszcz, deszcz żab, piorun kulisty).
Film,
pod względem oglądalności, był największym sukcesem dziesięciolecia na Słowacji
(widziało go w kinach milion ludzi a wysoką oglądalność miała również wersia
telewizyjna).
Juraj
Jakubisko
(1938, Kojsov, Słowacja) studiował na SUPŠ w Bratysławie (sekcja
fotografii); w latach 1959-64 uczęszczał na FAMU - wydział reżyserski (u
profesora Vaclava Wassermana); w roku 1966 pracował w słynnym praskim teatrze tańca Laterna Magica
(z Alfredem Radokiem); już w szkole jego prace otrzymywały nagrody z karaju i
zagranicy.
Filmy
(tylko pełnometrażowe) - 1967:
Kristove roky; 1968:
zbehovia
a pútnici; 1969:
Vtačkovia, siroty a blázni; 1970:
Dovidenia
v pekle, priatelia!; 1983
Tysiącletnia pszczoła; 1985:
Perinbaba;
1987:
Pehavý Max a strasidlá; 1989:
Sedim na konari a je mi dobre;
1990:
Dovidenia v pekle priatelia!; 1992:
Lepsie je byt bohatý a zdravý
ako chudobný a chorý; 1997:
Nejasná zpráva i konci světa.
Ptaszki, sieroty i wariaci
(Vtáčkovia, siroty a blázni)
Słowacja, Francja
1969, kolor, 82min.
Reżyseria: Juraj Jakubisko
Pomysł i scenariusz: Karol
Sidon, Juraj Jakubisko
Zdjęcia: Igor Luther
Muzyka: zdeněk Liska
Montaż: Maximilián Remeň, Bob
Wade
Występują: Philipe Avron
(Andrej), Magda Vásáryová (Marta), Jiři Sýkora (Yorick), Franscoise Goldité
(Sasa), MilaBeran (domaci)
Mozaikowa, frywolna przypowieść rozgrywająca się w
nieokreślonej czasoprzestrzeni, w zwariowanym świecie bez ideałów, w świecie
przemocy, cynizmu i beznadzieji. Jego głównym przedstawicielom, trojgu
opuszczonym wariatom, udaje się przeżyć w tym szalonym i brzydkim świecie tylko
dzięki swojemu błazeństwu, dzięki zasadom gry i filozofii radości. Wspólnie
żyją, bawią się, kochają i nienawidzą.
Nagrody:
- Złota
Syrena dla Juraja Jakubiska za reżyserię filmów Wiek Chrystusowy, Zbehovia
a putnici oraz Ptaszki,sieroci i wariaci -
Przegląd Filmów Czechosłowackich Sorrento 1969
- 3.
miejsce w ankiecie dziesięciu krytyków w "Literárnym týzdenníku" ("Tygodniku Literackim") "Dziesięć
naj" 1988
- Nagroda
za muzykę dla Zdenka Liski za całokształt twórczości i ze
wskazaniem na film Ptaszki,sieroty i wariaci
- Nagroda za zdjęcia dla Igora Luthera w kategorii tzw. koronnych filmów - Dni Czeskiego i Słowackiego Filmu Bratysława 1990
- Nagroda
FIPRESCI - 27. MFF Karlovy Vary 1990
- Nagroda
czeskosłowackiej krytyki filmowej za rok 1990 przyznana podczas 29. FČSF Bratysława 1991
Juraj
Jakubisko (1938, Kojsov, Słowacja)
studiował na SUPŠ w Bratysławie (sekcja fotografii); w latach 1959-64
uczęszczał na FAMU - wydział reżyserski (u profesora Vaclava Wassermana); w
roku 1966 pracował w słynnym praskim teatrze tańca Laterna Magica (z Alfredem Radokiem); już w
szkole jego prace otrzymywały nagrody z karaju i zagranicy.
Polne lilie
(L'alie pol'né)
Czechy - Słowacja
1973, czarno-biały + kolor, 80
min.
Reżyseria: Elo Havetta
Pomysł
i scenariusz: Vincent Šikula na
motywach prozy "Nie na każdej górce karczma" ("Nebýva na kazdom vrsku hostinec")
Zdjęcia:
Jozef Šimon č
ič
Muzyka:
Zdeněk Liska
Montaż:
Alfréd Benčič
Występują:
Lotar Radványi, Vladimir Kostovič, Ivan Krivosudský, Emil Tomasčik, Marian
Filadelfi, Jan Melkovič i inni
Historia
o ludziach poszukujących dom, szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie.
Akcja rozgrywa się na słowackiej wsi po pierwszej wojnie światowej. Bohaterami
są zwolnieni z wojska lludzie, którzy po powrocie z wojny starają się nadać
swojemu życiu sens, znaleźć z powrotem pewność i miłość.
Nagrody:
- Nagroda
za zdjęcia dla Jozefa Šimončiča w kategorii tzw. koronnych filmów (razem z
filmem Slavnost v botanickej zahrade) i nagroda dla
reżysera Eli Havetty za całokształt pracy twórczej - Dni
czeskiego i słowackiego filmu Bratysława 1990
- Nagroda
Vladislva Vančury dla Eli
Havetty - 41. edycja
Filmowego Festiwalu Pracujących - lato 1990
Dystrybutor:
Słowacka wypożyczalna filmów
Chrystusowy wiek
(Kristove roky)
Czechosłowacja
1967,
czarno-biały, 90 min.
Reżyseria:
Juraj Jakubisko
Pomysł:
Juraj Jakubisko
Scenariusz:
Juraj Jakubisko i Lubor Dohnal
zdjęcia:
Igor Luther
Muzyka:
Wiliam Bukovy
Montaż:
Bedřich Voděrka
Występują:
Jiři Sýkora, Jana Stehnová, Vlado Muller, Miriam Kantorková, Maria Sýkorová,
Viktor Blaho i inni
Tragikomiczna
opowieść o potrzebie podjęcia ostatecznej decyzji na rozstaju życiowych dróg.
Juraj, Słowak żyjący w Pradze i malarz po trzydziestce, uświadamia sobie
bezcelowość swojego życia, które prowadzi bez zobowiązań i obowiązków.
Stopniowo, obserwując własne stosunki z bliskimi ludźmi, odnajduje
swoje miejsce, aby na koniec dojrzeć do próby rozpoczęcia swojego życia od nowa
i w lepszy sposób.
Nagody:
-
Nagroda czechosłowackiej krytyki
filmowej w roku 1967 (przyznana w 1968)
-
Muza Terpsychore (nagroda praskiej
publiczności)
-
Igric 1967 dla Juraja Jakubiska za
reżyserię, także za film Zbehovia a putnici (przyznana w 1968r)
-
Igric 1967 dla Igora Luthera
zazdjęcia
-
Nagroda Jury FFP - 18. edycja
Festiwalu Filmowego Pracujłcych Ostrov nad Ohrzą 1967
-
Nagroda za najlepszy film FFP 1967 w
Bruntale i Nagroda Miasta Bruntal za najbardziej postępowe dzieło młodego
artysty
-
Nagroda Usteckiego Klubu Filmowego
-
Nagroda Jozefa von Sternberga,
Nagroda FIPRESCI i nagroda Volkshochschulen Jury - 16. MFF Mannheim 1967
-
Trilobit 1967 za reżyserię
-
Złota Syrena dla Juraja Jakubiska -
Przegląd Filmów Czechosłowackich, Sorrento 1969
-
3. miejsce w ankiecie dziesięciu
krytyków w "Literárnym týzdenniku" ("Tygodniku Literackim") "Dziesięć naj" 1988
Dystrybutor:
Film Czeskosłowacki, oddział
wypożyczeń
Twarz w oknie
(Tvár v okne)
Słowacja
1963,
czarno-biały, 105 min.
Reżyseria:
Peter Solan
Pomysł
i scenariusz: Tibor Vichta
Muzyka: Tibor Biath
Montaż: Alfred Benčič
Występują: Ladislav Chudik, Silos Pohanka, Kveta Michalcová-Lukosiková,
Ivan Mistrik, Karel Hoger, Štefan Kvietik i inni
Film
składa się z trzech epizodów. Wszystkie opowiadają o życiu ludzi w małym słowackim mieście.
Prokurator sądu okręgowego jest solistą zespołu jazzowego, co spotyka się z
niezrozumieniem małomiasteczkowej społeczności. Młody lekarz ma nietypowy stosunek do pacjentów, nie ukrywa
swoich opinii. Historia starego sędziego, który po wielu latach odkrywa
w jakim kryzysie jest jego małżeństwo.
Nagrody:
-
Wyróżnienie z roku 1963 przyznane
przez Zwiśzek czeskosłowackich Artystów Teatralnych i Filmowych i przez
Film Cheskosłowacki.
Dystrybutor:
Filmowa Twórczość i Dystrybucja - Wypożyczalnia filmów, Bratysława