PROGRAM
PRZEGLĄDU FILMÓW AKIRA KUROSAWY W 100. ROCZNICĘ
URODZIN:
30.03 19:30
Tron we krwi, dramat wojenny Japonia 1957 (105')
30.03 21:15
Ran, dramat Francja, Japonia 1985 (160')
31.03 20:00
Sanjuro -
samuraj znikąd,
dramat przygodowy Japonia 1962 (100')
31.03 21:40
Straż przyboczna, dramat, Japonia 1961 (106')
01.04 19:30
Idiota, dramat Japonia 1951 (160')
02.04 17:00
Rashamon dramat, thriller Japonia 1950 (88')
03.04 21:00
Zły śpi
spokojnie, dramat,
thiller Japonia 1960 (151')
04.04 21:00
Pijany anioł, dramat Japonia 1948 (102')
05.04 20:30
Siedmiu Samurajów, dramat Japonia 1954 (203')
Opisy filmów:
Siedmiu Samurajów, dramat Japonia 1954 (203')
Feudalna Japonia. Na pewną wioskę co roku najeżdża grupa czterdziestu opryszków, plądrując i rabując ciężko zebrany plon, nie raz nie zostawiając nawet ziarenka ryżu. Zdesperowani chłopi postanawiają z tym zakończyć raz na dobre. Chcą oni wynająć w Roninów - samurajów bez pana, w celu obrony swych posiadłości, w zamian za posiłek. Nie jest to jednak łatwe zadanie, gdyż trudno jest obecnie znaleźć samuraja, który zniżyłby się do obrony najniższej klasy społecznej w zamian nie otrzymując godziwego wynagrodzenia. Coraz trudniej znaleźć idealistów... Czy wioska jest z góry skazana na zagładę?
Tron we krwi, dramat wojenny Japonia 1957 (105')
Historia samuraja, który pod wpływem żony i ducha popełnia okrutne zbrodnie, świadomy swojej nieuchronnej klęski. Akcja dzieje się w XVI wieku, najbardziej burzliwym okresie w historii Japonii. Panujący cesarz traci kontrolę nad ogarniętym wojną domową krajem. Feudałowie wraz ze swoimi wojskami walczą między sobą o wpływy i dominację nad innymi rodami. Dojście do władzy klanu Tokugawa, wprowadzenie surowych rządów shôguna i w konsekwencji zjednoczenie Japonii kładzie kres wyniszczającej państwo anarchii. Film według Makbeta Williama Szekspira w znakomity sposób oddaje ducha oryginału. Piękno i groza łączą się ze sobą, tworząc dzieło o niezwykłej sile wyrazu.
Pijany anioł, dramat Japonia 1948 (102')
Matsunaga (Toshiro Mifune) gra gangstera który podczas wojny gangów został ranny przez kulę pistoletu. Dociera do lekarza który prócz zwykłej rany odkrywa że jest on poważnie chory na gruźlicę. Jednak postanawia pomóc gangsterowi i go wyleczyć z tej choroby. Tymczasem z więzienia wychodzi szef gangu do którego należał również Matsunaga. Myśli nad ponownym powołaniem gangu, jednak chory Matsunaga nie zgadza się na to. Ta odmowa ma swoje dalsze gorsze konsekwencje... Pijany anioł to zarazem debiut wielkoekranowy Toshirô Mifune, jego pierwsze zderzenie z Takashi Shimurą, dowódcą siedmiu samurajów, a także narodziny niezwykłego tandemu aktor-reżyser, który zaowocował kolejnymi piętnastoma projektami filmowymi.
Sobowtór, dramat historyczny, Japonia 1980 (162')
Shingen Takeda, potężny szogun, stał się tak sławny jak legendarne było jego motto wyszyte na proporcach: "Szybki jak wiatr, cichy jak las, gwałtowny jak ogień, nieporuszony jak góra". Ranny poleca członkom swego klanu znaleźć sobowtóra, który go zastąpi, utrzymując jego śmierć w tajemnicy Ma to powstrzymać wrogów przed atakiem. Człowiek wybrany do tej roli zwany był kagemusha (wojownik-cień). Jednakże ten kagemusha okazał się być zwykłym, drobnym przestępcą, który musi jakimś sposobem przekształcić się w wielkiego, charyzmatycznego przywódcę 25.000 samurajów.
To wielkie epickie widowisko o konfliktach wstrząsających XVI-wieczną, feudalną Japonią w 1980 r. było nominowane do dwóch Oscarów (Najlepsza Scenografia, Najlepszy Film Obcojęzyczny). Film otrzymał także Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Straż przyboczna, dramat, Japonia 1961 (106')
Historia samotnego wojownika, który w swej wędrówce przybywa do obcego miasta, terroryzowanego przez dwa zwalczające się klany. Oferuje swe usługi temu, kto da więcej, ale odkrywszy zdradę zleceniodawców, doprowadza do sytuacji, w której obie strony ponoszą klęskę. Kurosawa z właściwym sobie geniuszem łączy w Straży przybocznej sceny walki z czarnym humorem. Obraz jest silnie osadzony w tradycji jidai-geki (filmu samurajskiego), choć jego lekko zaznaczone okrucieństwo i spora dawka czarnego humoru sprawiają, że stoi w pewnej opozycji do wystylizowanych i poważnych dzieł tego gatunku.
Zły śpi spokojnie, dramat, thiller Japonia 1960 (151')
W jednej z dużych korporacji doszło do morderstwa. Syn zamordowanego ojca Koichi Nishi (Toshiro Mifune) przenika w szeregi Korporacji by odkryć kto jest odpowiedzialny za tę zbrodnię i by dokonać zemsty. Aby dojść do swojego celu nie zawaha się przed niczym...
Ran, dramat Francja, Japonia 1985 (160')
Kurosawa zawsze fascynował się twórczością Szekspira a tym razem za wzór posłużył mu Król Lear. Swoim zwyczajem reżyser umieścił akcję w średniowiecznej Japonii, zaś bohaterami uczynił samurajów. Szekspirowskie trzy córki sędziwego króla zostały zamienione na trzech synów. Ran to film o braku litości, okrucieństwie, o tym jak zło, niczym echo, powraca w końcu do swojego sprawcy, by go zniszczyć. Kurosawa nadał swojemu obrazowi wymiar wielkiego, krwawego spektaklu rozgrywającego się w martwych, surrealistycznie posępnych pejzażach. Tak jak sztuka Szekspira, dzieło Kurosawy opowiada o szaleństwie i chaosie, zrealizowane jest jednak z żelazną dyscypliną i precyzją - to obraz o ogromnej sile.
Sanjuro - samuraj znikąd, dramat przygodowy Japonia 1962 (100')
Sanjuro to samotny, wędrowny samuraj, starający się wraz z młodymi wojownikami walczyć z korupcją i zdradą. Ratując kanclerza porwanego przez złego generała, Sanjuro staje się mentorem, godnym naśladowania dla młodych samurajów. Film jest kontynuacją zrealizowanej rok wcześniej Straży przybocznej i z czarnym humorem zmienia japoński western w swoistą parodię kina samurajskiego. Widowiskowe pojedynki na miecze uwieńczone są ekscytującą finałową sceną, w której tryskają prawdziwe fontanny krwi.
Idiota, dramat Japonia 1951 (160')
Wierna adaptacja powieści Dostojewskiego, gdzie księciem Myszkinem jest Kinji Kameda. Uniknął on cudem śmierci przed plutonem egzekucyjnym podczas ostatniej wojny. Uczyniło go to człowiekiem o niezwykłej dobroci i wyrozumiałości dla ludzi. Różnice między oryginałem Dostojewskiego występują właściwie dopiero w zakończeniu, u Kurosawy obaj bohaterowie czuwający przy zwłokach zamordowanej Taeko popadają w obłęd.
Rashamon dramat, thriller Japonia 1950 (88')
W bramie Rashomon spotyka się grupa podróżnych. Drwal opowiada, że niedawno znalazł na polanie ciało zamordowanego samuraja. Policja pojmała bandytę, który opowiedział, że w "rycerskim" pojedynku zabił samuraja, który zgwałcił jego żonę. Żona samuraja opowiada własną wersję, zabiła ona nie mogąc znieść pogardy męża. Duch samuraja opowiada, że popełnił samobójstwo. Świadek zabójstwa, drwal mówi, że żona samuraja sprowokowała mężczyzn do walki, podczas gdy obaj zachowywali się jak tchórze. Kto mówi prawdę?