100 lat polskiego filmu. 1908-2008
POLKI ZA KAMERĄ
Krótka historia kina kobiet w Polsce
15-26 marca 2009 r., Kino Charlie
W związku z zaplanowanymi
na rok 2008-2009 obchodami 100 rocznicy powstania pierwszego polskiego
filmu fabularnego także Kino Charlie postanowiło
przygotować kilka specjalnych, jubileuszowych wydarzeń. Pierwszym
z nich będzie przegląd POLKI ZA KAMERĄ, czyli krótka historia kina
kobiet w Polsce.

W stuletniej historii
polskiego kina kobieta-reżyser należała do rzadkości. Stąd pomysł
zebrania razem wszystkich realizatorek filmów fabularnych. Zestawienie
takie pozwala nie tylko przypomnieć postacie zbyt pochopnie zapomniane,
ale także dostrzec podobieństwa w ich życiu prywatnym i twórczości,
również metody wykluczania, którym były poddawane. Nie mamy wątpliwości,
że trudności musiały pojawiać się na ich drodze, skoro tak niewiele
reżyserek funkcjonuje w potocznej świadomości.
Uzupełnieniem części
filmowej będzie przegląd etiud studentek PWSFTviT pt "Kobiety
za kamerą" reinaugurujący cykl PROJEKTOR ŁÓDZKI.
Gośćmi Przeglądu będą: Magdalena Łazarkiewicz, Grażyna Kędzielawska, Barbara Sass, Anna Jadowska, Iwona Siekierzyńska, Wanda Różycka- Zborowska, Alina Skiba, Teresa Kotlarczyk, Anna Sokołowska, Hanka Włodarczyk, Natalia Koryncka-Gruz.
W programie
:
Marta Flantz
- KOCHAJ TYLKO MNIE (1935)
Marta Flantz była
współscenarzystką i współreżyserką (wspólnie z Michałem Waszyńskim)
mizoginicznego przeboju wg Tadeusza Dołęgi - Mostowicza "Prokurator
Alicja Horn (1933)". W 1935 roku wszedł na ekrany jej samodzielny
debiut "Kochaj tylko mnie". Był to jednak kres reżyserskich poczynań
Marty Flantz.
|
Stanisława Perzanowska
(1898 - 1982) - JEGO WIELKA MIŁOŚĆ (1936)
Jedna z najwybitniejszych
artystek polskiego teatru, aktorka, reżyser, wieloletnia wykładowczyni
PWST w Warszawie (do 1968). Przed wojną występowała w teatrach: Reduta,
Ateneum (także reżyser) w Warszawie, a także w Wilnie i Krakowie.
W latach 1939-41 grała, reżyserowała i sprawowała kierownictwo artystyczne
Polskiego Teatru Dramatycznego w Wilnie, następnie reżyserowała w
jawnych teatrach Warszawy i Krakowa. Po wojnie była reżyserem w Teatrze
Śląskim w Katowicach (1945/46), występowała i reżyserowała w Teatrze
Syrena w Łodzi (1946-47), Teatrze Nowym w Warszawie (1947-49), Teatrze
Placówka (1948), Teatrze Narodowym (1949-57), a następnie Współczesnym
(1955-68). W filmie występowała również przed wojną (patrz baza:
Film przedwojenny). Radiosłuchaczom znana była zwłaszcza jako Helena
Matysiakowa z popularnej powieści radiowej. Odznaczona m. in. orderem
Sztandaru Pracy I klasy, Krzyżem Oficerskim i Krzyżem Kawalerskim
Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi. Wyreżyserowany
wspólnie z Mieczysławem Krawiczem obraz "Jego wielka miłość"
(1936) był jedyną realizacją Stanisławy Perzanowskiej.
|
Franciszka Themerson
(1907 - 1988) - PRZYGODA
CZŁOWIEKA POCZCIWEGO (1937), CALLING
MR. SMITH (1943), OKO
I UCHO (1945)
Była córką malarza Jakuba Weinlesa
i pianistki Łucji z Kaufmanów. Kształciła się w Warszawskiej Akademii
Muzycznej i warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1931
wyszła za mąż za Stefana Themersona, pisarza i filozofa. Razem z
mężem realizowała filmy eksperymentalne i tworzyła Spółdzielnię
Autorów Filmowych; była redaktorem artystycznym pisma "f.a."
(film artystyczny). Ilustrowała książki męża, Jana Brzechwy
i Anny Świrszczyńskiej, a także czasopisma "Płomyk" i
"Wiadomości Literackie". W 1937 wyjechała z mężem do Francji. Od 1940
przebywała na stałe w Anglii; mąż dołączył dwa lata później.
Małżonkowie kontynuowali współpracę
artystyczną w Londynie, Franciszka Themerson kierowała stroną artystyczną
wydawnictwa rodzinnego Gaberbocchus Press i ilustrowała książki tej
oficyny, ponadto tworzyła rysunki, obrazy oraz projektowała kostiumy
i scenografie teatralne. Wykładała plastykę w kilku uczelniach. Miała
wiele wystaw indywidualnych, m.in. w warszawskiej Zachęcie w 1964.
|
Wanda Jakubowska (1907
- 1998) - OSTATNI ETAP (1947)
Wanda Jakubowska to jedyna kobieta,
która nie tylko wyreżyserowała film jeszcze w latach 30., ale okazała
się także jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych postaci
powojennej kinematografii. Przed wojną była współzałożycielką
Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego "Start" (1930),
a po jego rozwiązaniu- Spółdzielni Autorów Filmowych SAF (1935).
Wiele obiecywano sobie po ekranizacji powieści Elizy Orzeszkowej Nad
Niemnem, której Jakubowska dokonała wspólnie z Konradem Szołowskim,
oczekiwania były duże nie tylko ze względu na dbałość realizacji,
nazwisko pisarki, reżyserów i aktorów, ale także współfinansowanie
produkcji przez SAF. Niestety, premiera przewidziana na 5 września
1939 roku nigdy się nie odbyła, a kopia ukończonego filmu zaginęła.
Cześć wojny Jakubowska spędziła
w obozach koncentracyjnych (w Auschwitz i Ravensbrűck) i to właśnie
życiu w żeńskim obozie zagłady poświeciła scenariusz "Ostatniego
etapu" (1947), swojego pierwszego powojennego filmu. Zanim doszło
do realizacji, pojawiły się problemy, tak wspominała to sama Jakubowska:
"Bossakowi [Jerzemu, ówczesnemu dyrektorowi programowo- artystycznemu
Filmu Polskiego- przyp. KT] bardzo się spodobał mój scenariusz, ale
uznał, że jest to film dla Fritza Langa, Wilhelma Pabsta, Johna Forda,
ale nie dla jakiejś Jakubowskiej! Tłumaczyłam mu, że kto nie przeżył
obozu, nie zrobi tego filmu. Wtedy zaczęto mnie przekonywać, że cały
naród tyle przeżył, iż nikt teraz nie pójdzie na taki film. To
były dwa argumenty mające mnie zniechęcić do realizacji "Ostatniego
etapu". Cała historia zakończyła się spektakularną akcją, reżyserka
pojechała do Moskwy po wsparcie i gdy scenariusz został pozytywnie
oceniony przez samego Stalina nie mogło być już żadnych przeszkód
by rozpocząć realizację. Ostatni etap to nie tylko pierwszy na świecie
film fabularny o hitlerowskim obozie zagłady, ale także wielki sukces
artystyczny i komercyjny, wszedł na ekrany w ponad pięćdziesięciu
krajach, prasa światowa uznała go za dzieło światowego formatu,
a z najważniejszych wyróżnień warto wymienić choćby Grand Prix-
"Kryształowy Globus" MFF w Mariańskich Łaźniach '48.
Wanda Jakubowska stała się nie tylko
ważną reżyserką, ale także współorganizatorką nowych struktur
polskiej kinematografii, była członkinią Komisji KC PZPR do Spraw
Filmu, profesorką PWSF w Łodzi (1949-74) i kierowniczką artystyczną
zespołów filmowych: ZAF (1948-49) i "Start" (1955-68). Regularnie
reżyserowała także kolejne filmy wspierające system, ale żaden
z nich nie osiągnął poziomu ani sławy Ostatniego etapu. Nie udały
się biografie komunistycznych "ikon": Karola Świerczewskiego-
Żołnierz zwycięstwa (1952, za który otrzymała Nagrodę Państwową
I Stopnia) i Ludwika Waryńskiego- Biały mazur (1978). Bez większego
echa przeszły też próby powrotu do tematu oświęcimskiego- Koniec
naszego świata (1964, kolejna Nagroda Państwowa I Stopnia) i Zaproszenie
(1986). Pewną popularność zdobył jedynie Król Maciuś I (1957),
adaptacja powieści Janusza Korczaka. Być może wytłumaczeniem porażki
tych obrazów wśród krytyki i publiczności, a przede wszystkim wrażenia
braku emocjonalnego zaangażowania samej reżyserki w ich produkcję
jest fakt, że na 12 filmów zrobionych po Ostatnim etapie w zaledwie
dwóch głównymi bohaterkami były kobiety. Swój ostatni film Kolory
kochania (1988) Wanda Jakubowska zrealizowała w wieku 81 lat, zmarła
dziesięć lat później- 25.02.1998r.
Na początku lat 90. sława Listy Schindlera
sprawiła, że na świecie (szczególnie w Stanach Zjednoczonych) ponownie
zainteresowano się Ostatnim etapem, jeszcze w 1994 roku reżyserka odwiedziła
Festiwal Filmów Żydowskich w San Francisko i Berkley, a po powrocie mówiła
z typowym dla siebie przekąsem: Traktuję drugą młodość "Ostatniego
etapu" jak podniecającą przygodę, ale przy okazji robię też za
misjonarkę".
|
Maria Kaniewska
(1911 - 2005) - AWANTURA O BASIĘ (1959)
Zadebiutowała 14 października
1933 r. w Teatrze Miejskim w Toruniu. W tym samym roku ukończyła Wydział
Aktorski Państwowego
Instytutu Sztuki Teatralnej,
w 1948 r. Wydział Reżyserii Państwowej
Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi.
W 1948 została reżyserem dubbingu. Poczynając od 1949 r. przez czterdzieści
lat pracowała naukowo dla PWSFTViT. Była dziekanem Wydziału Aktorskiego w latach
1968-69 oraz 1974-76.
Wyreżyserowała takie filmy jak "Awantura o Basię"
(1959), "Szatan z
siódmej klasy" (1960), "Panienka z okienka"
(1964), czy "Bicz
Boży" (1966). Była też
autorką scenariusza tych filmów. Za pierwszy z wymienionych tytułów
otrzymała w 1960 roku Brązowego Lwa na festiwalu
filmowym w Wenecji.
Jako aktorka grała
epizodyczne role m.in. w filmach "Król
Maciuś I" (1957) oraz "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" (1978), oraz w swoich: Szatan,
Panienka z okienka, Bicz
Boży. Jako starsza osoba
wzięła również udział w remake'ach Awantury (1996) oraz
Szatana (wydany 2006). Wystąpiła też w serialu telewizyjnym Lalka
(1977).
|
Halina Bielińska
(1914 - 1989) - GODZINA
PĄSOWEJ RÓŻY (1963)
Absolwentka ASP w Warszawie.
Przed wojną zajmowała się dziennikarstwem i grafiką. W 1949 r.,
przebywając w Szwajcarii zrealizowała razem z Włodzimierzem Haupe
pierwszy film animowany. Od 1951 r. scenograf Wytwórni Filmów Fabularnych
w Łodzi, następnie Studia Filmów Lalkowych w Tuszynie. Od 1956 r.
samodzielna realizatorka filmów animowanych, od 1960 r. filmów fabularnych.
Także ilustratorka książek dla dzieci.
|
Anna Sokołowska (ur.
1933) - JULIA, ANNA, GENOWEFA... (1967)
Na początku lat 60.
polska kinematografia zyskała kolejną specjalistkę od kina dla dzieci
i młodzieży - Annę Sokołowską, wcześniej współpracownicę Jakubowskiej
i Kaniewskiej. W ruch poszły utwory Broszkiewicza, Bieleckiego, Korczakowskiej
(2 razy), Jurgielewiczowej i Musierowicz (2 razy), które przenoszono
na ekran. Dwa z ośmiu filmów Sokołowskiej: "Beata" (1964) i "Bułeczka"
(1973) zdobyły nagrody na międzynarodowych festiwalach filmowych,
pierwszy w Vicenzy'65 i Tunisie'66, drugi- Teheranie'74 i Meksyku'78.
|
Ewa Kruk (1944
- 2005) - KONIEC
BABIEGO LATA (1974)
Początkowo studiowała
polonistykę na UW, w latach 1963-64 studiowała na Wydziale Operatorskim
PWSTiF w Łodzi, a następnie na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi
(dyplom 1971). Realizatorka wielu filmów krótkometrażowych w WFD.
Po nagrodach na Festiwalu w Krakowie i zrealizowaniu w telewizji znakomitego
"Końca babiego lata" (1974) zadebiutowała filmem "Palace hotel"
(1977) będącym adaptacją powieści Stanisława Dygata. Obraz sześć
lat czekał na premierę, kolaudacja zamieniła się bowiem w brutalny
atak na pisarza, który był współscenarzystą. Cenzura zatrzymała
film, Dygat wkrótce zmarł, a reżyserka wyemigrowała z kraju do Francji,
gdzie zmarła w 2005 r.
|
Ewa Petelska (ur.
1920) - BILET POWROTNY (1978)
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę
Sztuk Plastycznych (1949) i wydział reżyserii PWSTiF w Łodzi
(1953).
Debiutowała w 1952 nowelą "Sprawa konia" w filmie składankowym
"Trzy opowieści", potem najczęściej współpracowała z mężem Czesławem Petelskim.
Wspólnie zrealizowali m.in.: "Ogniomistrz Kaleń" (1961), "Naganiacz"
(1963), "Drewniany różaniec" (1964), "Cześć kapitanie" (1967),
"Kwestia sumienia" (1967), "Jarzębina czerwona" (1969), "Kopernik"
(1972, nagroda w Moskwie), "Kazimierz Wielki" (1975), "Bilet powrotny"
(1978).
|
Agnieszka Holland
(ur. 1948) - AKTORZY
PROWINCJONALNI (1978)
Dwukrotnie nominowana
do Oscara Agnieszka Holland (ur. 1948) zadebiutowała w kinie jako asystentka
Krzysztofa Zanussiego przy "Iluminacji" (1973) i jako aktorka
w Polsko-RFN-owskim filmie telewizyjnym "Pozwólcie nam do woli
fruwać nad ogrodami" (1974) w reżyserii Stanisława Latałło.
Później zagrała jeszcze sekretarkę w "Bliźnie" (1976),
więźniarkę-komunistkę w "Przesłuchaniu" (1981) i reżyserkę
w "Zdjęciach próbnych" (1976), które wyreżyserowała wraz
z Pawłem Kędzierskim i Jerzym Domaradzkim. Kariera artystyczna była
jej pisana od dziecka. W domu rodzinnym (rodzice - Irena Rybczyńska
i Henryk Holland - oboje świetni dziennikarze), do jednego stołu zasiadają
znani poeci, pisarze, publicyści. Żyjąc wśród takich indywidualności
nie sposób nie zostać artystą... Studia w Praskiej Szkole Filmowej
(FAMO) skończyła w 1971 roku Zaraz po tym wróciła wraz z mężem
Laco Adamikiem do Polski. Na prawdziwy, samodzielny debiut reżyserski
czekała do 1978 roku. "Aktorzy prowincjonalni", jedno ze
sztandarowych dzieł tzw. kina moralnego niepokoju, przyniosły Holland
m.in. nagrodę FIPRESCI na MFF w Cannes, otwierając tym samym długą
listę nagród w jej dorobku. Od początku kariery zadziwia odwagą
w wyborze tematów i ich interpretacji. W "Gorączce" (1980)
bohaterami są młodzi PPS-owcy z początku XX wieku, w "Kobiecie
samotnej" (1981) kochankowie "epoki kartek na mięso"
- dojrzała rozwiedziona kobieta i kaleki młody mężczyzna. W nakręconych
już po wyjeździe na zachód i nominowanych do Oscara (druga nominacja
za scenariusz do filmu "Europa, Europa". W "Gorzkich
żniwach" (1985) opowiada historię trudnej miłości z czasów
okupacji - Niemca i ukrywającej się u niego Żydówki, w "Zabić
księdza" (1988) sięga do sprawy morderstwa księdza Popiełuszki,
a w "Całkowitym zaćmieniu" (1995) opowiada o homoseksualnym
związku francuskich poetów Verlaine i Rimbauda. Postaci z filmów
Holland to często zwykli ludzie uwikłani w paradoksy Wielkiej Historii.
Reżyserka rzadko skupia się jednak na tej ostatniej, koncentrując
się raczej na prawdzie psychologicznej i emocjach bohaterów. Po kilku
chudych latach emigracji w Paryżu przychodzi prawdziwa kariera w Hollywood
i kontrakty z wielkimi wytwórniami. Krótki romans z aktorstwem i reżyseria
nie wyczerpują jej wszystkich talentów. Holland - mistrzyni dialogu
- to też autorka scenariuszy do filmów innych reżyserów, m.in. do
"Dantona" i "Korczaka" Wajdy. Inne jej filmy to
"Plac Waszyngtona", "Trzeci cud", "Strzał
w serce", "Julia wraca do domu", "Kopia Mistrza".
|
Barbara Sass (ur.
1936) - BEZ
MIŁOŚCI (1980)
W 1958 roku ukończyła
Wydział Reżyserii PWSF w Łodzi. Dyplom zdobyła w 1975 roku. Reżyserka
kilkunastu filmów fabularnych (m.in. "Krzyk" '82, "W klatce"
'87, "Pajęczarki" '93, "Pokuszenie" '95) i telewizyjnych
oraz przedstawień teatralnych - także teatru telewizji.
Debiutowała w 1980 roku filmem "Bez miłości".
Autorka większości scenariuszy do reżyserowanych przez siebie filmów.
W latach 1982-86 była przewodniczącą Kola Reżyserów Stowarzyszenia
Filmowców Polskich. W latach 1991-94 była wykładowcą PWSFTviT w
Łodzi. W 1997 zdobyła "Złotą Maskę" za reżyserię "Trzech
sióstr" w Teatrze im. Jaracza w Łodzi, a w 2000 "Wielki
FeFe" "za robienie kina kobiecego" na Fefe Film Festiwal
w Skierniewicach. Ponadto zdobyła nagrody na festiwalach w Gdańsku/Gdyni,
Koszalinie, Mannheim, San Sebastian, Sceaux.
|
Hanka Włodarczyk
(ur. 1945) - BLUSZCZ (1982)
Ukończyła wydział
historii sztuki UW (1971) oraz Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi
(1975). BLUSZCZ, pełnometrażowy debiut fabularny Hanny Włodarczyk,
uhonorowany "Jantarem'83" na XI Koszalińskich Spotkaniach
Filmowych "Młodzi i Film", krytyka interpretowała jako pierwszy
polski utwór feministyczny.
|
Magda
Łazarkiewicz (ur. 1954) - PRZEZ DOTYK
(1985) w KRONIKA
WYPADKÓW
Absolwentka wydziału
kulturoznawstwa (teatrologia) Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydziału
Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego (kierunek reżyseria telewizyjna
i filmowa).
Autorka filmów dokumentalnych:
"Służba" (1982), "Nostalgia" (1983), "Cud" (1984), "Bez
klucza" (1995), "Gardzienice" (1990); spektakli teatru telewizji:
"Dom kobiet" (1989), "Tercet" (1990), "Piątek, dzień miłości"
(1991), "Klimaty" (1995), "Strzeż się pamięci" (1996), "Gdy
tańczyła Isadora" (1998).
Dla TVP zrealizowała
"Przez dotyk" (1985) - absolutorium pod opieką artystyczną Krzysztofa
Kieślowskiego, "Drugi brzeg" (1997), oraz film muzyczny "California
in blue" (1996). Reżyserowała również widowisko poetyckie "Kim
jest ten ..." (1997), programy TV z cyklu "Ogród sztuk" oraz
"Tele-wizje kultury". W 1985 zrealizowała "Przez dotyk", jedną
z części cyklu "Kronika wypadków". W kinie zadebiutowała filmem
"Ostatni dzwonek" (1989), potem były: "Białe małżeństwo"
(1993), "Odjazd" (wspólnie z Piotrem Łazarkiewiczem) (1994), "Na
koniec świata" (1999).
Córka Ireny Rybczyńskiej
i Henryka Hollanda, siostra Agnieszki
Holland, wdowa po reżyserze Piotrze Łazarkiewiczu
oraz matka kompozytora Antoniego
Gross-Łazarkiewicza.
|
Grażyna Kędzielawska
(ur. 1945) - INNA
WYSPA (1986)
Wykładowczyni w Wyższej
Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi., ceniona realizatorki
filmów oświatowych i dokumentalnych, laureatka licznych nagród, w
tym: "Brązowego Lajkonika" ("Michał", 1979), "Srebrnego
Lajkonika" ("Portret ze słów", 1985) oraz wyróżnień
na MFF w Lipsku ("Inny dom", 1981). W swych dokumentach Kędzielawska
porusza często problemy ludzi samotnych, bezbronnych, skrzywdzonych
przez los. Raz są to osoby molestowane seksualnie w dzieciństwie ("Blizna"),
kiedy indziej odtrącone przez wszystkich ciężarne kobiety ("Bezdomna
miłość"), jeszcze kiedy indziej zaś małoletni pensjonariusze
Pogotowia Opiekuńczego ("Wyśniona miłość"). O ich cierpieniu,
troskach i nadziejach umie artystka mówić taktownie, a zarazem nie
powierzchownie. Potrafi wstrząsnąć widzem, jednocześnie zmuszając
go do refleksji. Tematyka "Innej wyspy" jest bardzo bliska
tej, którą reżyserka porusza w swych dokumentach.
Od 1973 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.
|
Wanda Różycka- Zborowska
(ur. 1953) - JEMIOŁA (1988- premiera 1993)
Reżyser. Ukończyła
Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Poznańskiej oraz Wydział
Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Debiutancka
(i jedyna) JEMIOŁA - kameralne, wręcz ascetyczne studium patologicznego
uzależnienia córki od matki, zrealizowana w najgorszym czasie dla ambitnego
kina, mimo "Srebrnego Grona" na Festiwalu w Łagowie pięć lat musiała
czekać na premierę.
|
Alina Skiba - SERENITE
(1988)
Niezwykle bogate doświadczenie
zawodowe obejmujące: reżyserowanie, scenopisarstwo, produkcję filmową,
scenografię, animację, wykłady uniwersyteckie, grafikę użytkową,
rysunek satyryczny, malarstwo akwarelowe i olejne. Autorka filmów fabularnych,
dokumentalnych, krótkich form filmowych i telewizyjnych, animacji i
efektów specjalnych, filmów promocyjnych, szkoleniowych, videoclipów
. Absolwentka Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,
Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi (1983) oraz Akademii Sztuk Pięknych
w Krakowie (1980). Przewodnicząca Koła Cyfrowych Form Filmowych
w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Członek Komisji Rewizyjnej w
Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych. Autorka filmów fabularnych,
dokumentalnych,animowanych, krótkich form filmowych i efektów specjalnych,
filmów promocyjnych, szkoleniowych, videoclipów. Doświadczenie menadżerskie
zdobywała jako-Dyrektor artystyczny ITI-Produkcja Filmów i Dystrybucja.
Od 15 lat prowadzi własne studio produkcyjne - SKIBA ARTS specjalizujące
się w produkcji animowanych filmów kombinowanych, serii telewizyjnych,
filmów szkoleniowych. Organizuje szkolenia i konferencje poświęcone
współczesnemu rynkowi nowoczesnej animacji. Nagradzana na festiwalach
filmowych w Gdyni, Krakowie, Koszalinie, Poznaniu, Paryżu, Espinho,
Clermont-Ferrnand, Nowym Yorku. Filmy i utwory telewizyjne prezezntowane
były w telewizjach: Włoch, Francji, Hiszpanii, Holandii, Anglii, Austrii,
Ukrainy, Rosji, Bułgarii, Niemiec, USA, Australii, Finlandii, Japonii,
Izraela, RPA, Turcji, Litwy, MTV, Canal +, ARTE, TMT, TVP.
Film animowany "Panna
Młoda" w reżyserii Aliny Skiby został wyróżniony na Ogólnopolskim
Festiwalu Filmów Animowanych w Krakowie.
|
Dorota Kędzierzawska
- NIC (1998)
Od najwcześniejszych
lat miała kontakt z kinem - córka Jadwigi Kędzierzawskiej - reżyserki
filmów dziecięcych. W latach 1976 - 78 studiowała na Wydziale Kulturoznawstwa
UŁ, potem w moskiewskim Instytucie Kinematografii WGIK na Wydziale
Reżyserii Filmu Fabularnego (1978 - 1980) oraz w Łodzi na Wydziale
Reżyserii. Zrealizowana na studiach etiuda ,,Jajko'' (1982) zdobyła
I nagrodę na Europejskim Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium
oraz nominację do studenckiego Oscara - Los Angeles'83. Począwszy
od debiutanckiego "Końca świata" (1988), każdy jej kolejny film
był obsypywany nagrodami w kraju i za granicą: "Diabły, diabły"
(1991), "Wrony" (1994), "Nic" (1998), "Jestem" (2005), "Pora
umierać" (2007).
|
Teresa Kotlarczyk
- ODWIEDŹ MNIE
WE ŚNIE (1996)
Ukończyła wydział
psychologii na UJ oraz Wydział Radia i Telewizji UŚ w Katowicach (pod
opieką Krzysztofa Kieślowskiego). Od 1985 roku realizuje filmy dokumentalne
(nagradzane "Piłowanie", "Zabawa" oraz "Lubię
tygrysy"). W 1987 roku zadebiutowała w fabule telewizyjnym filmem
"Kalejdoskop" (Nagroda CIFEJ UNESCO). Jej kolejnym filmem
był "Zakład", który przyniósł autorce wyróżnienie za
debiut na FPFF w Gdańsku '90, Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej, Nagrodę
Międzynarodowego Forum Kultury w Szwecji '90, Nagrodę Ministra Kultury
Szwecji w 1991 roku, nagrodę za reżyserię oraz Nagrodę Specjalną
Jury na festiwalu w Gijon w Hiszpanii. W 1996 roku nakręciła metafizyczną
przypowieść "Odwiedź mnie we śnie". Film ten zdobył na
FPFF w Gdyni nagrodę Jury za scenariusz napisany przez Renatę Frydrych
oraz Nagrodę Kin Studyjnych. Realizowała także spektakle teatru telewizji.
|
Natalia Koryncka-
Gruz (ur. 1958) - AMOK
(1998)
Absolwentka Wydziału
Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej (1980-86) na PWSFTviT w Łodzi oraz filologii
polskiej (1976-1980) Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1986-87 związana była ze Studiem Filmowym im. Karola
Irzykowskiego, zaś w latach 1987-1989 z Zespołem Filmowym "Perspektywa".
Od 1992 r. działa jako niezależny producent filmowy.
|
Małgorzata Szumowska
(ur. 1973) - SZCZĘŚLIWY
CZŁOWIEK (2000)
W 1998 ukończyła
wydział reżyserii Państwowej
Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej
w Łodzi, wcześniej przez dwa lata studiowała historię sztuki na
Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2001 została członkiem Europejskiej
Akademii Filmowej. Córka dziennikarki i pisarki Doroty Terakowskiej
oraz dziennikarza i filmowca Macieja Szumowskiego, siostra reżysera
filmów dokumentalnych Wojciecha Szumowskiego.
Małgorzata Szumowska była wielokrotnie nagradzana na międzynarodowych
i krajowych festiwalach filmowych. Jej etiuda CISZA
wpisana została na listę 14 najlepszych filmów w historii łódzkiej
szkoły filmowej, a scenariusz filmu fabularnego ONO
został uznany w konkursie Sundance Institute Roberta Redforda za jeden
z trzech najlepszych tekstów europejskich.
Małgorzata Szumowska należy do głośniejszych reżyserek młodego
pokolenia. Autorka trzech pełnometrażowych filmów fabularnych SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK
(2000), ONO (2004) oraz 33 SCENY Z ŻYCIA (2008), zrealizowała
także kilka dokumentów i filmów krótkometrażowych. O wielu z nich
było głośno, choć najczęściej zdania krytyki bywały podzielone.
Zaś czasem, jak w przypadku debiutu fabularnego (SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK),
opinie krytyków polskich rozbieżne były ze zdaniem odbiorców zagranicznych.
Tym co wyróżnia twórczość Małgorzaty Szumowskiej spośród produkcji
jej koleżanek i kolegów wydaje się być przede wszystkim prywatność
spojrzenia oraz tonacja powagi, nadająca ważność sprawom i ludziom,
którymi nie zajmują się czołówki kolorowych pism, którzy nie trafiają
na pierwsze strony kronik kryminalnych, czy na ekrany telewizorów w
tzw. prime timie.
|
Iwona Siekierzyńska
(ur. 1967) - MOJE PIECZONE KURCZAKI (2002)
Absolwentka psychologii
Uniwersytetu Gdańskiego i wydziału reżyserii na PWSTviT w Łodzi.
W 1996 roku zrealizowała krótkometrażowy film "Pańcia",
który uzyskał nominację do Studenckiego Oscara. Od 1998 roku jest
asystentką Janusza Kijowskiego i Wojciecha Marczewskiego w łódzkiej
PWSTviT. W 2000 roku otrzymała stypendium "Cinefoundation",
przyznane przez Cannes Film Festiwal. W 2002 roku zrealizowała swój
telewizyjny debiut fabularny "Moje pieczone kurczaki".
|
Anna Jadowska (ur.
1973) - TERAZ JA (2004)
Studiowała na Wydziale
Polonistyki Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1996 roku debiutowała literacko
w Brulionie, pracowała też w polskim radiu Wrocław. W 1999 roku rozpoczęła
naukę na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi, którą ukończyła
w 2004 r.
Współreżyserka (wspólnie
z Ewą Stankiewicz) pełnometrażowego filmu fabularnego "Dotknij
mnie" pokazywanego m.in. na festiwalu filmowym w Berlinie 2004.
W Mistrzowskiej Szkole
Andrzeja Wajdy zrealizowała swój samodzielny pełnometrażowy debiut
fabularny "Teraz ja" (2004), nagrodzony na FPFF w Gdyni.
|
Magdalena Piekorz
(ur. 1974) - PRĘGI (2004)
Zrealizowała siedem filmów dokumentalnych.
Jej pierwszy film: "Dziewczyny z Szymanowa" nagrodzony został
Brązowym Lajkonikiem na XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Dokumentalnych
i Krótkometrażowych w Krakowie, "Franciszkanski spontan"
otrzymał Nagrodę Honorową Jury na II Małym Przeglądzie Form Dokumentalnych
w Szczecinie, a "Przybysze" Grand Prix Festiwalu Euroshorts'99
- wszystkie emitowane w cyklu Jedynki "Czas na dokument".
Od kilku lat realizuje filmy za granica.
Najpierw "Znaleźć, zobaczyc, pochować" - film o kobietach
w Bośni, które czekają na wiadomość o bliskich po wojnie w byłej
Jugoslawii, potem "Piemonte" opowieść o miasteczku na Istrii,
w ktorym mieszka tylko jeden człowiek, a ostatnio "Chicago"
- serial dokumentalny dla telewizji TVN (współreżyseria, 25 odcinków).
"Pręgi" według scenariusza
Wojciecha Kuczoka to jej debiut fabularny. Otrzymał on nagrodę główną
na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2004 roku.
W 2008 r. zrealizowała swój drugi
film, "Sennośc"
|
Izabella Cywińska
(ur. 1935) - KOCHANKOWIE
Z MARONY (2005)
Reżyser teatralny i filmowy, krytyk filmowy, była minister kultury w rządzie Tadeusza
Mazowieckiego, dyrektor artystyczny Teatru
Ateneum w Warszawie.
Ukończyła etnografię
na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Reżyserowała w teatrach Białegostoku, Warszawy, Nowej Huty.
W latach 1970-1973 była dyrektorem Teatru
im. Wojciecha Bogusławskiego
w Kaliszu. W 1973 reaktywowała Teatr
Nowy w Poznaniu, w którym
m.in. w 1981 wystawiła Oskarżony: czerwiec pięćdziesiąt
sześć. Po śmierci Gustawa
Holoubka, 26 marca 2008,
objęła obowiązki dyrektora artystycznego Teatru
Ateneum w Warszawie.
Jako reżyser realizowała spektakle
w Teatrze Telewizji (m.in. Wróg ludu Ibsena i Cmentarze Hłaski) oraz produkcje filmowe (serial Boża podszewka
w 1997 i 2004, filmy Kochankowie
z Marony, Cud purymowy).
Od 12
września 1989
do 14 grudnia 1990 sprawowała urząd ministra kultury i sztuki
w gabinecie Tadeusza
Mazowieckiego. W 2005
podpisała deklarację poparcia Partii
Demokratycznej, była też
współautorem programu tego ugrupowania w dziedzinie kultury.
Jest żoną Janusza Michałowskiego.
Odznaczona m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu
Odrodzenia Polski.
|
|
|
Repertuar
Wydarzenia
28 MARCA - 3 KWIETNIA 5 KWIETNIA GODZ 17:30 / 13 KWIETNIA GODZ 16:30 2 KWIETNIA GODZ 16:30 4-13 KWIETNIA 6 KWIETNIA 19:00 11 KWIETNIA GODZ 19:00 13 KWIETNIA GODZ 19:00 11-17 KWIETNIA 17 KWIETNIA GODZ 19:00 26 KWIETNIA GODZ 18:00 27 KWIETNIA GODZ 17:30 24 MAJA GODZ 18:00 zapisy trwają do 4 października! Ważna informacja!
Kino
|
| |
Kupujesz bilet online? Możesz okazać go na telefonie, przed wejściem na salę



www.OpenCinema.pl
Zapraszamy do współpracy przy organizacji kina letniego



|