Festiwal Federico Felliniego w Kinie Charlie stanowi filmową odsłonę większego przedsięwzięcia jakim jest
3 X MAESTRO FELLINI W ŁODZI. Festiwal został podzielony na dwie części. W pierwszej zaprezentowane zostaną dzieła samego Mistrza, zaś w drugiej, nazwanej przez nas
FELLINI - KONTEKSTY I NAWIĄZANIA, pokażemy filmy, które powstały pod przemożnym wpływem Felliniego.
Nie przypadkiem
3 X MAESTRO FELLINI odbywa się właśnie w tym roku; 31 października bowiem mija 15 lat od śmierci Wielkiego Maga X Muzy.
Ważnym uzupełnieniem Festiwalu będzie z pewnością
wystąpienie prof. Marii Kornatowskiej (PWSFtviT w Łodzi), najwybitniejszej w polskim filmoznawstwie egzegetyki twórczości Felliniego.
Z kolei niewątpliwą atrakcją Festiwalu Federico Felliniego w Kinie Charlie będą
występy profesjonalnych cyrkowców poprzedzające projekcje wybranych filmów Felliniego; twórcy zafascynowanego widowiskiem, światem sztuki - głównie tej plebejskiej, jarmarczno-cyrkowej.
Wstęp na wszystkie pokazy (z wyjątkiem OBJECAJ MI!) będzie bezpłatny.
W programie:
MAESTRO FELLINI
LA STRADA, Włochy 1954, 109'
Rozgrywająca się w środowisku cyrkowców piękna historia miłości Gelsominy do siłacza Zampano. Jeden z najwybitniejszych filmów Felliniego nagrodzony w 1956 r. Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego.
NIEBIESKI PTAK (Il bidone) Włochy 1955, 112'
Augusto jest drobnym oszustem, cynikiem, całe życie samotnym. Starzeje się i próbuje znaleźć kogoś bliskiego. Traci wspólników. Córka jest świadkiem jego aresztowania. Film opowiada o niemożności porozumienia, samotności człowieka.
OSIEM I PÓŁ (Otto e mezuzo) Francja/Włochy 1963, 130'
Najbardziej autobiograficzny z filmów Felliniego. Reżyser Guido musi nakręcić dziewiąty film w swojej karierze. Brak mu pomysłów, analizuje swoje życie, dzieciństwo, kobiety. Traci wiarę w siebie, odzyskuje ją widząc otaczające go postaci z włąsnych filmów.
AMARCORD, Francja/Włochy 1973, 123'
Wspaniały obraz mistrza Felliniego jest nostalgicznym , przepełnionym humorem i magią portretem jego rodzinnej miejscowości Rimmini z lat 30. Film nie ma jednolitej fabuły, jest raczej zbiorem urzekających epizodów, które składają się na prawdziwe arcydzieło z niesamowitym klimatem, któremu trudno się oprzeć.
MIASTO KOBIET (La citta delle donne / La cité des femmes) Włochy/Francja 1979 138'
Marcello, intelektualista w średnim wieku podróżuje pociągiem w interesach. Na jednej ze stacji postanawia wysiąść i podążyć tropem pięknej nieznajomej. W ten sposób trafia do hotelu, gdzie odbywa się zjazd feministek. Napadnięty przez agresywne kobiety ucieka i trafia do rezydencji doktora Katzone, który święci pojawienie się swojej dziesięciotysięcznej kochanki.
A STATEK PŁYNIE (E la nave va / Et vogue le navire) Włochy/Francja 1983, 128'
Film poświęcony operze - najbardziej włoskiej ze sztuk. W przededniu wybuchu I wojny światowej z Neapolu wypływa luksusowy transatlantyk. Na pokładzie zbiera się grono ludzi związanych z teatrem muzycznym, aby uczestniczyć w uroczystości pogrzebu wybitnej śpiewaczki operowej. Rejs zostaje zakłócony przez pojawienie się grupki serbskich uchodźców, chroniących się przed represjami po zamordowaniu arcyksięcia Ferdynanda.
GINGER I FRED (Ginger e Fred / Ginger et Fred) Włochy/Francja/RFN 1985, 127'
Giulietta Masina i Marcello Mastroianni po dwudziestu kilku latach rozstania spotykają się w Rzymie. Kiedyś, w odległej młodości, stanowili parę taneczną imitującą estradowe popisy Freda Astaira i Ginger Rogers, teraz mają znowu wystąpić razem w telewizyjnym "show". Ona jest wciąż "w formie", zadbana i energiczna, on zniszczony życiem, "zapuszczony", tuszujący abnegację ironią. Co wyniknie ze spotkania po latach...?
WYWIAD (Intervista) Włochy 1986, 107'
Ten fikcyjny dokument w większości rozgrywa się we wnętrzach Studia nr 5 (słynne studio Felliniego Cinecitta) - tu właśnie przyjeżdża ekipa z japońskiej telewizji, aby zrobić wywiad z Fellinim, który rozpoczął właśnie zdjęcia do filmowej adaptacji "Ameryki" Franza Kafki. Włoski reżyser wstrzymuje jednak pracę, aby oprowadzić Japończyków po swoim studiu, czyli własnym mikroświecie wypełnionym postaciami, rekwizytami i symbolami z jego filmów. Studio nr 5 odwiedza również Marcello Mastroianni, ulubiony aktor Felliniego, przebrany w kostium Magika Mandrake'a...
FELLINI - KONTEKSTY I NAWIĄZANIA
Federico Fellini - Mistrz, Mag, Wizjoner. Jego znaczenie dla historii sztuki filmowej jest nie do przecenienia. Swoją nietuzinkową wyobraźnią nasycał nie tylko własne filmy ale, jak się okazuje, także umysły swoich młodszych kolegów po fachu.
Podczas drugiej odsłony Festiwalu Federico Felliniego w Kinie Charlie chcielibyśmy przypomnieć filmy, które bez wpływów Maestra, albo w ogóle by nie powstały, albo otrzymałyby zupełnie inną postać.
WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ (Polska 1969), reż. Andrzej Wajda, 94'
"Wszystko na sprzedaż" jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali , i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda? Nietrudno na ekranie dostrzec wiele faktów z życia Zbyszka Cybulskiego, ale nie jest to film o nim. Jest to - jak mówił Andrzej Wajda - opowieść o ludziach, którzy robią filmy - reżyserach, aktorach, asystentach, pomocnikach. Występujący w "Wszystko na sprzedaż" Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska czy Daniel Olbrychski grają samych siebie, występują pod własnymi imionami, mówią swoje teksty. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością.
CAŁY TEN ZGIEŁK / All That Jazz (USA 1979), reż. Bob Fosse, 123'
Fabularyzowana autobiografia Boba Fossea, w której reżyser ukrywa się pod postacią Joe Giddeona - choreografa, owładniętego ideą perfekcji tancerza, nadużywającego alkoholu i narkotyków pracoholika. Giddeon kocha taniec i życie w sposób bezwzględny. Dosłownie spala się w swoim zawodzie, niszcząc zdrowie i wystawiając organizm na obciążenia ponad siły. Fabuła musicalu pomyślana jest jako dialog umierającego bohatera ze śmiercią. W retrospekcjach i luźno powiązanych scenach poznajemy człowieka, którego całe życie trawiła niezwykła pasja sztuki.
PRZYSPIESZENIE (Polska 1984), reż. Zbigniew Rebzda, 91'
Czterdziestoletni reżyser filmowy Maciek przeżywa stan silnej frustracji. Opuszcza żonę, przerywając w środku drogi wspólną podróż . W czasie zdjęć nad morzem usiłuje zatopić jacht i utonąć . W montażowni przegląda sfilmowane przez siebie materiały nawiązujące do jego wczesnej młodości. Frywolne zachowanie służących; Dziadek Mróz w intymnej sytuacji z kobietą; Maciek usunięty ze szkoły za demoralizację kolegów; aresztowanie ojca; Maciej podejmuje pracę w banku; ożywione życie towarzyskie; w dniu swego ślubu rezygnuje z małżeństwa; Maciek wyrzucony z pracy; córeczka pyta go, co to znaczy "być wolnym" .
PO GODZINACH / After Hours (USA 1985), reż. Martin Scorsese, 97'
Programista komputerowy - Paul (Griffin Dunne), prowadzący dotąd spokojne życie, udaje się w wyniku przypadkowej znajomości na jedną noc do Soho, na Manhattanie. Tutaj ludzie z marginesu mieszkają w byłych fabrykach. W ciągu tej jednej nocy Hackett spotyka przeróżne typy ludzi, które całkowicie różnią się od jego otoczenia. Popada również w groźne sytuacje, jednak już następnego dnia siada za swoim własnym biurkiem
ZŁOTE CZASY RADIA / Radio Days (USA 1987), reż. Woody Allen, 85'
"To co wydarzyło się w przeszłości nie jest tak ważne jak sposób, w jaki zapisało się to w naszej pamięci." Prawdę tę zawarł w swym filmie "Amarcord" wiele lat temu jeden z wielkich mistrzów kina, Federico Fellini. Osobisty i nostalgiczny ton, w jakim reżyser opowiada o życiu w Rimini, miasteczku ze swego dzieciństwa, po latach odnaleźć można w "Złotych czasach radia" Woody'ego Allena. W latach 40. w Ameryce radio było jedynym medium, które nie ograniczało się wyłącznie do informowania i rozrywki. Było czymś znacznie więcej - łączyło ludzi niezależnie od zajmowanej pozycji społecznej, czy przynależności do grupy etnicznej. Stanowiło istotny element ich życia.
CZARNY KOT, BIAŁY KOT / Crna mačka, beli mačor (Francja, Jugosławia, Niemcy 1998), reż. Emir Kusturica, 120'
Grga Pitić, cygański ojciec chrzestny i potentat handlowy z wysypisk śmieci oraz Zarije, dumny właściciel cementowni, są starymi, dobrymi przyjaciółmi. Nie widzieli się przez 25 lat. Obaj są po osiemdziesiątce. Matko Destanov, syn Zirije, jest obibokiem. Prosi Pitica o pozyczkę. Aby zapewnić sobie pieniądze na nielegalny interes z benzyną, opowiada, że jego ojciec nie żyje. Dysponując gotówką młodzoieniec dobiera sobie wsp.ólnika , Dadana Karambolo, uzależnionego od narkotyków króla cygańskich rzezimieszków.
OCZY SZEROKO ZAMKNIĘTE / Eyes Wide Shut (USA, Wielka Brytania 1999), reż. Stanley Kubrick, 159'
Ostatni filmu Stanley'a Kubricka. William wyrusza na nocną eskapadę, po tym, jak żona opowiada mu o swoich fantazjach erotycznych z innym mężczyzną. Eskapada ta może zagrozić jego małżeństwu, a jego samego uwikłać w zagadkowe morderstwo o podłożu seksualnym.
OBIECAJ MI! / Zavet (Francja, Serbia 2007), reż. Emir Kusturica, 127'
Piękna opowieść o chłopcu, który obiecuje, że powróci do wioski jako mężczyzna i przedstawi dziadkowi żonę, jest jednym z najlepszych obrazów Kusturicy. Zabawny, poruszający, romantyczny, pełen kolorów i swoistej poetyki. Film ukazuje świat inny od tego, który znamy. Dotyka uniwersalnych pytań i wartości.